Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych
Tytuł:
- Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych
Redaktorzy:
- Barbara Giza, Piotr Zwierzchowski, Katarzyna Mąka - Malatyńska
Wydawca:
- Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o., SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami.
Wydanie:
- Warszawa, 2020
Liczba stron:
- 374
Opis
Zainteresowaniem badawczy, artystów i miłośników kina cieszą się obecnie nie tylko zbiory, lecz także zmiany w funkcjonowaniu tradycyjnych, zinstytucjonalizowanych archiwów, które szerzej otwarły swe podwoje, umożliwiając dostęp do dokumentów pisanych – świadectw kultury filmowej i filmów. Teksty zamieszczone w niniejszym tomie stanowią rodzaj przewodnika po filmowych archiwach, pozwalają zorientować się w formach i metodach ich przepracowywania i uniknąć wrażenia entropii w nieustannie przyrastających zbiorach.
Spis treści
Od redaktorów 7
Piotr Zwierzchowski Archiwa w badaniach nad kinem PRL-u - perspektywa metodologiczno-warsztatowa 11
Krzysztof Kornacki Archiwum Okręgowego Przedsiębiorstwa Rozpowszechniania Filmów (OPRF) w Gdańsku i jego potencjał badawczy 51
Mariusz Guzek Regionalne archiwa państwowe jako źródła (nie tylko regionalnej) historii filmu 80
Karol Jachymek Po co nam archiwa? 96
Barbara Giza, Adam Wyżyński Niezrealizowane scenariusze w zbiorach FINA jako nowe źródło wiedzy o kulturze PRL-u 110
Andrzej Dębski „Aryzacja” kin wrocławskich w okresie narodowego socjalizmu 129
Natalia Chojna Losy powstańczych kronik 150
Konrad Klejsa, Waldemar Ludwisiak Marian Wimmer i niedopowiedziane początki Szkoły Filmowej w Łodzi 177
Pamięci Aliny Madej, Emil Sowiński Archiwa w badaniach nad cenzurą w filmie krótkometrażowym. Przypadek twórczości Wojciecha Wiszniewskiego (na podstawie materiałów archiwalnych z Wytwórni Filmów Oświatowych) 235
Krzysztof Jajko Film po fajrancie. Organizacja i działalność kin związkowych w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych 259
Katarzyna Wajda Czy będziemy wiedzieli, co zobaczyliśmy? Kilka uwag o wykorzystaniu materiałów archiwalnych we współczesnym polskim dokumencie (perspektywa archiwum) 284
Paulina Kwiatkowska Archiwum filmowe jako przestrzeń kinofilska 302
Mirosław Filiciak Archiwa publiczne i przemiany filmu. Obiekty algorytmiczne jako dziedzictwo 321
Paulina Haratyk Kapsuła czy wehikuł czasu? Archiwum home movies 331
Indeks nazwisk 347
Indeks filmów 358
Noty o Autorach 369
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej
Tadeusz Szczepański
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes