Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych
Tytuł:
- Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych
Autorzy:
- Jolanta Dzierżyńska-Mielczarek
Wydawca:
- Wydawnictwo ASPRA
Wydanie:
- Warszawa 2018
Liczba stron:
- 318
Opis
Dzieło (tego słowa nie używam na wyrost) "Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych" to bardzo ambitna próba utworzenia swoistego kompendium wiedzy na temat szeroko pojmowanych skutków cyfryzacji dla branży medialnej. Biorąc pod uwagę, że branża ta (obok programowania) jest jedną z pierwszych, która uległa pełnej cyfryzacji, poruszone zagadnienie ma znacznie szersze implikacje, obejmujące efekty szybko postępującej cyfryzacji całej gospodarki (...).
Połączenie bardzo udanego syntetycznego przeglądu teoretycznych i praktycznych implikacji cyfryzacji mediów dla Polski sprawia, że dzieło jest jednocześnie interesujące z punktu widzenia świata nauki, dydaktyki (studenci) i biznesu medialnego. Zawiera też liczne wątki dotyczące regulacji cyfrowych mediów interesujące dla ustawodawców i polityków oraz administracji państwowej".
prof. dr hab. Bohdan Jung, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Część I. Teoretyczne podstawy ekonomiki mediów
Rozdział 1. Media jako instytucje życia społecznego. Metateoria
ekonomiki mediów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
1.1. Ekonomia polityczna mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
1.1.1. Przemysły kultury. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
1.1.2. Kulturowy imperializm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
1.1.3. Globalny imperializm mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
1.1.4. Model propagandy medialnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
1.2. Studia kulturowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
1.2.1. Reinterpretacja znaczenia władzy kulturowej
i ideologiczny charakter mediów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
1.2.2. Jakościowe analizy publiczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
1.2.3. Kulturowa hybrydyzacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Rozdział 2. Media jako podmiot gospodarki. Nurt mezoi mikroekonomiczny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
2.1. Media jako dobra ekonomiczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
2.2. Rynek podwójnego produktu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
2.3. Struktura (organizacja) branży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
2.4. Nowe teorie konkurencji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
2.5. Koncentracja mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
2.6. Konwergencja i dywergencja mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Rozdział 3. Nowe teorie w ekonomicznych analizach mediów
Gospodarka wiedzy i informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
3.1. Gospodarka oparta na wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
3.2. Społeczeństwo informacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Rozdział 4. Nowa ekonomia mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
4.1. Zmniejszenie kosztów produkcji mediów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
4.2. Dekorporatyzacja i korporatyzacja mediów. . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
4.3. Gospodarka uwagi (attention economy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
6 Spis treści
4.4. Społeczna produkcja mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
4.5. Ekonomia dobra wspólnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107
4.6. Gospodarka daru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
4.7. Gospodarka dzielenia się (sharing economy) i gospodarka
dostępu (access economy). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
4.8. Nieformalny obieg treści a ochrona praw autorskich . . . . . . . . . .118
Część II. Praktyczna analiza rynku mediów w Polsce
Rozdział 5. Udział mediów w gospodarce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
5.1. Wydatki reklamowe na media. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
5.2. Wartość rynku reklamowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
5.3. Wydatki odbiorców na media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
5.4. Zmiany w konsumpcji mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150
5.5. Rynek mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
5.6. Struktura rynku mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Rozdział 6. Rynek prasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
6.1. Rynek dzienników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
6.2. Rynek czasopism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
Rozdział 7. Rynek radiowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
7.1. Radio publiczne i radio komercyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .208
7.2. Radio ogólnokrajowe, ponadregionalne, regionalne i lokalne . . .220
7.3. Radio uniwersalne i wyspecjalizowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
7.4. Radio analogowe i cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .228
Rozdział 8. Rynek telewizyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .233
8.1. Czynniki kształtujące rynek telewizyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234
8.2. Struktura rynku telewizyjnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
8.2.1. Rynek telewizji rozsiewczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
8.2.2. Rynek usług audiowizualnych dostępnych przez internet. . .248
8.3. Modele biznesowe telewizji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .257
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .265
Bibliografi a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .305
Spis wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .311
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Cybulski. Podwójne salto
Dorota Karaś