Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła

Tytuł:

Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła

Autorzy:

Maciej Replewicz

Wydawca:

Zysk i S-ka

Wydanie:

Poznań 2009

Liczba stron:

432

Opis

Film jest okropnie płaski. Oglądałem go trzy dni temu, starałem się o nim zapomnieć i pozostało mi tylko ogólne wrażenie (...) Film przyjąłem bardzo źle,(...) to jest straszliwe. Tak wiceminister kultury Janusz Wilhelmi oceniał jedną z komedii reżysera najbardziej znienawidzonego przez władze PRL. 
Życie Stanisława Barei nie było łatwe. Zadbali o to cenzorzy, dyspozycyjni dziennikarze i "życzliwi" koledzy po fachu, których drażniło przenikliwe spojrzenie, ostra ironia oraz status komedii, uznanej za gatunek upośledzony, plebejski. Zarzucano mu niechlujstwo warsztatowe stosowanie oklepanych gagów, mało wybredny dowcip. Był jednak znakomitym obserwatorem, który w krótkiej scenie potrafił wyrazić więcej niż inni w całym filmie. 
 W przeciwieństwie do wielu produkcji, które wówczas uznano za wybitne, komedie Barei przetrwały próbę czasu i przemiany ustrojowe, stając się ponadczasowymi klasykami. Są dokumentami epoki PRL i portretami zbiorowym Polaków. On sam pośmiertnie został uznany królem krzywego zwierciadła. Stanisław Tym dodaje: nie portretowaliśmy absurdów systemu - to system był jednym wielkim absurdem.
Król krzywego zwierciadła to więcej niż sztampowa biografia. Nie ma w nim rozdziałów - jak w scenopisie są ujęcia. Fabuła przypomina film realizowany z kilku kamer, z różnych punktów widzenia. O Barei mówią Stanisław Tym, Jacek Fedorowicz, Andrzej Wajda, Janusz Morgenstern, Jan Kobuszewski, jego przyjaciele, rodzina i współpracownicy - aktorzy, operatorzy, kaskaderzy. Książka dokumentuje jego życie i drogę jaką przeszedł od muzycznych komedyjek, przez pierwszy polski kryminał utrzymany w mrocznym aż do filmów, które śmieszyły, choć ukazywały mało zabawną rzeczywistość PRL. 
Dowiemy się jak mogły wyglądać, filmy, których nie nigdy nie zrealizował. 
Autor dotarł do niepublikowanych wcześniej scenariuszy Stanisława Barei, m.in. do tekstu Kilometr za horyzontem, które napisał tuż przed śmiercią. Miś powstał na podstawie nieznanego scenariuszaJoker. Prototypem Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz był Tor przeszkód, który przez 35 lat spoczywał w domowym archiwum reżysera. Jeden z rozdziałów - "Obywatel konspirator" opowiada o nieznanej stronie życia Stanisława Barei. W jego domu przez kilkanaście lat mieściła się pracownia nielegalnego wydawnictwa NOWA. Podczas powrotnego lotu ze zdjęć w Paryżu w pudełkach na taśmę filmową z napisem "Materiał światłoczuły. Nie otwierać!" Bareja i Tym przemycili do Polski kilogramy publikacji paryskiej "Kultury". W gorące lato 1980 roku reżyser przewiózł z Wiednia na dachu swojego samochodu maszynę poligraficzną dla rodzącej się Solidarności. Król krzywego zwierciadła to opowieść o człowieku, który wbrew koniunkturalnym zależnościom i układom bronił swoich poglądów, demaskując cynizm oraz ignorancję władzy, o której mówił "kłamczuszki".
Ceną były dwa zawały serca oraz metry wyciętej taśmy, po których z filmu pozostawał "kadłubek", jak określił reżyser. Szczęścia do cenzorów nie miały telewizyjne seriale Alternatywy 4 i Zmiennicy, które kilka lat spędziły w "półkowym areszcie". Wyszydzona przez Bareję władza nie mogła zabronić mu kręcenia filmów. Uderzała jednak boleśnie przez długie lata, blokując i opóźniając ich emisję. Książka zawiera kilkadziesiąt nigdy nie publikowanych zdjęć z prywatnego życia i filmowego planu oraz fotosy z ujęć usuniętych przez cenzurę. 

"Staś był człowiekiem czynnego życia towarzyskiego i oddawał filmowi tyle, ile uważał za konieczne. (...) Kiedy my żyliśmy ideami, on znał życie i prawdę obecną wokoło nas".

Andrzej Wajda


 "Kręcił sprawnie i szybko, ponieważ - zwyczajnie - był fachowcem. Umiał posługiwać się językiem filmowym, nie musiał długo kombinować, po prostu wiedział".

Jacek Fedorowicz   


 "Surowa, mało finezyjna forma potęgowała dodatkowo zawarty w nich olbrzymi ładunek humoru. Były proste, ale nie prostackie".

Janusz Morgenstern  


 "Dużą rolę przywiązywał do dialogów, pozostawiając jednak aktorom swobodę w ich interpretacji. Film na tym zyskiwał. Pracował szybko. Szybciej i sprawniej od innych. Wzbudzało to zawiść w środowisku".

Tadeusz Chmielewski

Spis treści

Intro   5

Ujęcie 1. Chłopak z Mokotowa /1929-1949/   9


Ujęcie 2. Student /1949-1954/   25


Ujęcie 3. Do biegu gotowi... start! /1960-1961/ Mąż swojej żony   51


Ujęcie 4. Opowieść mordercy /1961-1962/ Dotknięcie nocy   61


Ujęcie 5. Dom /1962-1966/   71


Ujęcie 6. Kolorowo, ludowo, lukrowo... /1963-1964/ Żona dla Australijczyka   77


Ujęcie 7. Telewizyjny debiut /1964/ Barbara i Jan   87


Ujęcie 8. Łowca zbrodniarzy rzuca palenie /1965-1966/ Kapitan sowa na tropie   91


Ujęcie 9. Aferzyści i zakochani /1966-1967/ Małżeństwo z rozsądku   99


Ujęcie 10. Krok wstecz /1968-1969/ Przygoda z piosenką   109


Ujęcie 11. Boże, chroń od przyjaciół...   119


Ujęcie 12. Metamorfoza   127


Ujęcie 13. Adiunkt osaczony /1972-1973/ Poszukiwany, poszukiwana   137


Ujęcie 14. Triumf kombinatora /1973-1974/ Nie ma róży bez ognia   153


Ujęcie 15. Bareja niskoprocentowy /1975/ Niespotykanie spokojny człowiek   165


Ujęcie 16. 99% komedii. 1% kryminału. 100% absurdu /1976/ Brunet wieczorową porą   169


Ujęcie 17. Wszyscy jesteśmy uświnieni... /1977-1978/ Co mi zrobisz jak mnie złapiesz   187


Ujęcie 18. Maraton kłamstwa /1979-1981/ Miś   215


Ujęcie 19. Mikrokosmos PRL /1981-1986/ Alternatywy 4   249


Ujęcie 20. Najdłuższa kronika PRL /1985-1987/ Zmiennicy   287


Ujęcie 21. Bareja — reżyser   321


Ujęcie 22. Obywatel konspirator   333


Ujęcie 23. Dni ostatnie   359


Ujęcie 24. Scenariusze niezrealizowane /1949-1987/   363


Filmografia Stanisława Barei   403


Bibliografia   425