Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła
Tytuł:
- Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła
Autorzy:
- Maciej Replewicz
Wydawca:
- Zysk i S-ka
Wydanie:
- Poznań 2009
Liczba stron:
- 432
Opis
Film jest okropnie płaski. Oglądałem go trzy dni temu, starałem się o nim zapomnieć i pozostało mi tylko ogólne wrażenie (...) Film przyjąłem bardzo źle,(...) to jest straszliwe. Tak wiceminister kultury Janusz Wilhelmi oceniał jedną z komedii reżysera najbardziej znienawidzonego przez władze PRL.
Życie Stanisława Barei nie było łatwe. Zadbali o to cenzorzy, dyspozycyjni dziennikarze i "życzliwi" koledzy po fachu, których drażniło przenikliwe spojrzenie, ostra ironia oraz status komedii, uznanej za gatunek upośledzony, plebejski. Zarzucano mu niechlujstwo warsztatowe stosowanie oklepanych gagów, mało wybredny dowcip. Był jednak znakomitym obserwatorem, który w krótkiej scenie potrafił wyrazić więcej niż inni w całym filmie.
W przeciwieństwie do wielu produkcji, które wówczas uznano za wybitne, komedie Barei przetrwały próbę czasu i przemiany ustrojowe, stając się ponadczasowymi klasykami. Są dokumentami epoki PRL i portretami zbiorowym Polaków. On sam pośmiertnie został uznany królem krzywego zwierciadła. Stanisław Tym dodaje: nie portretowaliśmy absurdów systemu - to system był jednym wielkim absurdem.
Król krzywego zwierciadła to więcej niż sztampowa biografia. Nie ma w nim rozdziałów - jak w scenopisie są ujęcia. Fabuła przypomina film realizowany z kilku kamer, z różnych punktów widzenia. O Barei mówią Stanisław Tym, Jacek Fedorowicz, Andrzej Wajda, Janusz Morgenstern, Jan Kobuszewski, jego przyjaciele, rodzina i współpracownicy - aktorzy, operatorzy, kaskaderzy. Książka dokumentuje jego życie i drogę jaką przeszedł od muzycznych komedyjek, przez pierwszy polski kryminał utrzymany w mrocznym aż do filmów, które śmieszyły, choć ukazywały mało zabawną rzeczywistość PRL.
Dowiemy się jak mogły wyglądać, filmy, których nie nigdy nie zrealizował.
Autor dotarł do niepublikowanych wcześniej scenariuszy Stanisława Barei, m.in. do tekstu Kilometr za horyzontem, które napisał tuż przed śmiercią. Miś powstał na podstawie nieznanego scenariuszaJoker. Prototypem Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz był Tor przeszkód, który przez 35 lat spoczywał w domowym archiwum reżysera. Jeden z rozdziałów - "Obywatel konspirator" opowiada o nieznanej stronie życia Stanisława Barei. W jego domu przez kilkanaście lat mieściła się pracownia nielegalnego wydawnictwa NOWA. Podczas powrotnego lotu ze zdjęć w Paryżu w pudełkach na taśmę filmową z napisem "Materiał światłoczuły. Nie otwierać!" Bareja i Tym przemycili do Polski kilogramy publikacji paryskiej "Kultury". W gorące lato 1980 roku reżyser przewiózł z Wiednia na dachu swojego samochodu maszynę poligraficzną dla rodzącej się Solidarności. Król krzywego zwierciadła to opowieść o człowieku, który wbrew koniunkturalnym zależnościom i układom bronił swoich poglądów, demaskując cynizm oraz ignorancję władzy, o której mówił "kłamczuszki".
Ceną były dwa zawały serca oraz metry wyciętej taśmy, po których z filmu pozostawał "kadłubek", jak określił reżyser. Szczęścia do cenzorów nie miały telewizyjne seriale Alternatywy 4 i Zmiennicy, które kilka lat spędziły w "półkowym areszcie". Wyszydzona przez Bareję władza nie mogła zabronić mu kręcenia filmów. Uderzała jednak boleśnie przez długie lata, blokując i opóźniając ich emisję. Książka zawiera kilkadziesiąt nigdy nie publikowanych zdjęć z prywatnego życia i filmowego planu oraz fotosy z ujęć usuniętych przez cenzurę.
"Staś był człowiekiem czynnego życia towarzyskiego i oddawał filmowi tyle, ile uważał za konieczne. (...) Kiedy my żyliśmy ideami, on znał życie i prawdę obecną wokoło nas".
"Kręcił sprawnie i szybko, ponieważ - zwyczajnie - był fachowcem. Umiał posługiwać się językiem filmowym, nie musiał długo kombinować, po prostu wiedział".
"Surowa, mało finezyjna forma potęgowała dodatkowo zawarty w nich olbrzymi ładunek humoru. Były proste, ale nie prostackie".
"Dużą rolę przywiązywał do dialogów, pozostawiając jednak aktorom swobodę w ich interpretacji. Film na tym zyskiwał. Pracował szybko. Szybciej i sprawniej od innych. Wzbudzało to zawiść w środowisku".
Spis treści
Intro 5
Ujęcie 1. Chłopak z Mokotowa /1929-1949/ 9
Ujęcie 2. Student /1949-1954/ 25
Ujęcie 3. Do biegu gotowi... start! /1960-1961/ Mąż swojej żony 51
Ujęcie 4. Opowieść mordercy /1961-1962/ Dotknięcie nocy 61
Ujęcie 5. Dom /1962-1966/ 71
Ujęcie 6. Kolorowo, ludowo, lukrowo... /1963-1964/ Żona dla Australijczyka 77
Ujęcie 7. Telewizyjny debiut /1964/ Barbara i Jan 87
Ujęcie 8. Łowca zbrodniarzy rzuca palenie /1965-1966/ Kapitan sowa na tropie 91
Ujęcie 9. Aferzyści i zakochani /1966-1967/ Małżeństwo z rozsądku 99
Ujęcie 10. Krok wstecz /1968-1969/ Przygoda z piosenką 109
Ujęcie 11. Boże, chroń od przyjaciół... 119
Ujęcie 12. Metamorfoza 127
Ujęcie 13. Adiunkt osaczony /1972-1973/ Poszukiwany, poszukiwana 137
Ujęcie 14. Triumf kombinatora /1973-1974/ Nie ma róży bez ognia 153
Ujęcie 15. Bareja niskoprocentowy /1975/ Niespotykanie spokojny człowiek 165
Ujęcie 16. 99% komedii. 1% kryminału. 100% absurdu /1976/ Brunet wieczorową porą 169
Ujęcie 17. Wszyscy jesteśmy uświnieni... /1977-1978/ Co mi zrobisz jak mnie złapiesz 187
Ujęcie 18. Maraton kłamstwa /1979-1981/ Miś 215
Ujęcie 19. Mikrokosmos PRL /1981-1986/ Alternatywy 4 249
Ujęcie 20. Najdłuższa kronika PRL /1985-1987/ Zmiennicy 287
Ujęcie 21. Bareja — reżyser 321
Ujęcie 22. Obywatel konspirator 333
Ujęcie 23. Dni ostatnie 359
Ujęcie 24. Scenariusze niezrealizowane /1949-1987/ 363
Filmografia Stanisława Barei 403
Bibliografia 425
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Wanda Jakubowska. Od nowa
Monika Talarczyk-Gubała
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska