Źródła wizualne w badaniach nad historią kina polskiego. Kino polskie wczoraj i dziś.
Tytuł:
- Źródła wizualne w badaniach nad historią kina polskiego. Kino polskie wczoraj i dziś.
Redaktorzy:
- Piotr Zwierzchowski
Wydawca:
- Wydawnictwo UKW
Wydanie:
- Bydgoszcz 2018
Liczba stron:
- 134
Opis
Książka jest poświęcona źródłom wizualnym w badaniach nad historią polskiego kina. Badacze doskonale już wiedzą, że same filmy nie wystarczą. Coraz częściej sięgają po dokumenty archiwalne, scenariusze, scenopisy, szeroko rozumiane piśmiennictwo, dzienniki i wspomnienia itp. Dzięki nim można lepiej poznać i zrozumieć historię powstawania różnych filmów, jak również ich rozmaite konteksty. Znacznie rzadziej, mimo coraz większej świadomości metodologicznej historyków kina, uwzględniają oni źródła wizualne, które przecież posiadają znaczną potencję informacyjną, nie zawsze docenianą i w pełni wykorzystywaną. Na nie właśnie autorzy zawartych w książce tekstów chcą zwrócić uwagę.
Spis treści
Od redaktora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Mariusz Guzek, Prasa i druki okołoprasowe jako źródła wizualne
do badań historii filmu w okresie Wielkiej Wojny (1914-1918) . . . . . . . . . . . 9
Monika Bator, O roli wizualnych dokumentów archiwalnych
w rekonstruowaniu przedwojennego życia filmowego
na przykładzie województwa kieleckiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Piotr Zwierzchowski, Czasopisma filmowe jako źródła w badaniach
nad kinem PRL-u – aspekt wizualny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Piotr Sitarski, Film w kasecie czy telewizja kasetowa? O obrazach, rzeczach
i społecznym definiowaniu medium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Agata Ciastoń, Kilka przygód filmu z fotografią – fotosy i ich przydatność
w badaniach nad polskim kinem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Piotr Witek, Internetowy portal filmowy jako źródło historyczne II stopnia
na przykładzie witryny: www.archiwum.kino.org.pl . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Karol Jachymek, Świadectwa wizualne w badaniach nad historią
kina polskiego w perspektywie zachodzących przemian obyczajowych . . . 107
Marek Haltof, Film-świadectwo, film-dokument: Ostatni etap (1948)
Wandy Jakubowskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Indeks filmów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki