Michał Waszyński
Reżyser i producent filmowy. Urodził się 29 września 1904 roku w Kowlu na Wołyniu – zmarł 20 lutego 1965 roku w Madrycie. Pochodził z chasydzkiej rodziny, właściwie nazywał się Mosze Waks. W 1920 roku występował w kijowskim teatrze Arlekin, następnie uczęszczał na kurs aktorski w Szkole Kinematograficznej Towarzystwa Filmowego Kinostudia. Nazwisko zmienił w 1922 roku za namową Wiktora Biegańskiego, którego był asystentem (w jego filmie Zazdrość, zrealizowanym w 1922 roku, zagrał jedną z głównych ról). Następnie asystował przy realizacjach Ryszarda Ordyńskiego, Józefa Lejtesa i Henryka Szaro, Juliusza Gardana, a także – w Berlinie – Friedricha Wilhelma Murnaua.
Jako reżyser zadebiutował w 1929 roku melodramatem Pod banderą miłości. Był niezwykle płodnym rzemieślnikiem kina, do wybuchu drugiej wojny światowej – w ciągu dziesięciu lat – zrealizował czterdzieści filmów. Uprawiał kino gatunkowe. Szczególnie dobrze czuł się w komedii, współpracując z najlepszymi przedwojennymi komikami, m.in. Adolfem Dymszą (Dwanaście krzeseł, 1933; Antek policmajster, 1935; Wacuś, 1935; Dodek na froncie, 1936; Bolek i Lolek, 1936), Antonim Fertnerem (Bolek i Lolek, 1936; Papa się żeni, 1936), a także lwowskim duetem Szczepcio i Tońcio, czyli Kazimierzem Wajdą i Henrykiem Vogelfangerem (Będzie lepiej, 1936; Włóczęgi, 1939). Kręcił również melodramaty (Znachor, 1937; Profesor Wilczur, 1938), filmy egzotyczne (Głos pustyni, 1932), sensacyjne (Prokurator Alicja Horn, 1933; Kobiety nad przepaścią, 1938), a także obrazy patriotycznie zaangażowane (Bohaterowie Sybiru, 1936). Zrealizowany w koprodukcji polsko-austriackiej Kult ciała (1930) przyniósł mu Złoty Medal na festiwalu w Nicei, a ekranizacja Znachora (1938) Tadeusza Dołęgi-Mostowicza – Nagrodę Izby Przemysłowo-Handlowej na Targach Wschodnich we Lwowie. Krytyka najwyżej ceniła jego Dybuka (1937), ekranizację głośnej sztuki Szymona An-skiego Dybuk, czyli na pograniczu dwóch światów, dokonaną w języku jidysz.
Wybuch drugiej wojny światowej zastał go we Lwowie na planie kolejnego filmu ze Szczepciem i Tońciem. W 1941 roku wstąpił do armii generała Władysława Andersa, której przemarsz na Bliski Wschód utrwalił – wspólnie z Konradem Tomem – w filmie dokumentalnym Dzieci (1943). Rok później nakręcił dokument Monte Cassino, a po wojnie – w koprodukcji polsko-włoskiej Wielką drogę (1946), melodramatyczną opowieść o kochankach rozłączonych wojną, z wmontowanymi zdjęciami dokumentalnymi z bitwy pod Monte Cassino. Lata powojenne spędził w Europie Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych, współpracując m.in. z Orsonem Wellesem, Mervynem LeRoyem, Williamem Wylerem, Josephem L. Mankiewiczem, Nicholasem Rayem, Anthonym Mannem i Henrym Hathawayem.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1929
Pod banderą miłości
-
1930
Kult ciała (prod. Polska, Austria)
-
1930
Niebezpieczny romans
-
1931
Uwiedziona
-
1932
Bezimienni bohaterowie
-
1932
Głos pustyni
-
1932
Sto metrów miłości
-
1933
Dwanaście krzeseł (współreżyseria: Mac Fric; prod. Polska, Czechosłowacja)
-
1933
Jego ekscelencja subiekt
-
1933
Prokurator Alicja Horn (współreżyseria: Marta Flantz)
-
1933
Zabawka
-
1934
Co mój mąż robi w nocy…
-
1934
Czarna perła
-
1934
Kocha, lubi, szanuje
-
1934
Parada rezerwistów
-
1934
Pieśniarz Warszawy
-
1935
ABC miłości
-
1935
Antek policmajster
-
1935
Jaśnie pan szofer
-
1935
Nie miała baba kłopotu (współreżyseria: Aleksander Ford)
-
1935
Panienka z poste restante (współreżyseria: Jan Nowina-Przybylski)
-
1935
Wacuś
-
1936
30 karatów szczęścia
-
1936
Będzie lepiej
-
1936
Bohaterowie Sybiru
-
1936
Bolek i Lolek
-
1936
Dodek na froncie
-
1936
Papa się żeni
-
1937
Dybuk
-
1937
Znachor
-
1938
Druga młodość
-
1938
Gehenna
-
1938
Kobiety nad przepaścią (współreżyseria: Emil Chaberski)
-
1938
Ostatnia brygada
-
1938
Profesor Wilczur
-
1938
Rena
-
1938
Serce matki
-
1939
Trzy serca
-
1939
U kresu drogi
-
1939
Włóczęgi
-
1946
Wielka droga
-
1946
Wielka droga (prod. Polska, Włochy)
Artykuły
-
Film żydowski w Polsce (1930-1939)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009