Roman Polański
Reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, aktor, producent. Urodził się 18 sierpnia 1933 roku w Paryżu. Gdy miał cztery lata, jego rodzina przeniosła się do Krakowa. Okres wojny spędził głównie w Wysokiej koło Wadowic, gdzie ukrywał się pod nazwiskiem Roman Wilk. Jego kariera artystyczna rozpoczęła się w Krakowie od „Radiowej Gromadki” Marii Biliżanki. Na scenie teatru Groteska zadebiutował w listopadzie 1949 roku w przedstawieniu Cyrk Tarabumba. W niezwykle popularnym Teatrze Młodego Widza wcielił się w rolę Żaczka w Farfurce królowej Bony Anny Świrszczyńskiej, a prawdziwą furorę zrobił jako Wania w Synu pułku Walentina Katajewa.
Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi (1957; dyplom w 1959). Już jego etiudy szkolne – Uśmiech zębiczny (1957), Rozbijemy zabawę… (1957), Morderstwo (1957), Dwaj ludzie z szafą (1958; nagrody w Brukseli, San Francisco, Oberhausen, Montevideo, Warszawie), Lampa (1959), Gdy spadają anioły (1959) – przyniosły mu uznanie i festiwalowe laury. Ten typ kina kontynuował w dwóch krótkich fabułach: Gruby i chudy (1961; nagroda w Oberhausen) i Ssaki (1962; Złoty Smok Wawelski w Krakowie, nagrody w Tours i Oberhausen). W 1961 roku zrealizował pierwszy pełnometrażowy film fabularny Nóż w wodzie, gorzki dramat psychologiczny – dziennikarz jadący z żoną na Mazury zabiera przypadkowego autostopowicza – obnażający charaktery bohaterów: konsumpcyjny egoizm mężczyzny, cynizm kobiety i pozerstwo chłopaka. Ten debiutancki obraz przyniósł mu kilka prestiżowych laurów, m.in. na festiwalach w Wenecji, Prades, Oberhausen, Panamie, a także oscarową nominację (rywalizację przegrał z Osiem i pół Federico Felliniego) oraz… wściekłość komunistycznych władz, które dopatrzyły się w dziele Polańskiego gloryfikowania kosmopolityzmu i konsumpcyjnego stylu życia.
Uznanie i nagrody na świecie oraz nagonka polityczna w kraju spowodowały, że następne filmy postanowił realizować za granicą: Diamentowy naszyjnik, nowelę wchodzącą w skład Najpiękniejszych oszustw świata, nakręcił we Francji, Wstręt i Matnię w Anglii, zaś Nieustraszeni pogromcy wampirów powstali w koprodukcji angielsko-amerykańskiej. Jego pierwszym filmem amerykańskim była ekranizacja powieści Iry Levina Dziecko Rosemary, która przyniosła mu duży rozgłos i dwie oscarowe nominacje w 1969 roku (statuetka dla Ruth Gordon za drugoplanową rolę kobiecą). Sześć lat później Chinatown nominowane będzie w jedenastu kategoriach (dostało też jednego Oscara – dla Roberta Towne'a za najlepszy scenariusz oryginalny). Skandal obyczajowy w 1978 roku (oskarżenie o zgwałcenie nieletniej) spowodował, że Polański zdecydował się opuścić USA. W 2002 roku przyznano mu Oscara za reżyserię Pianisty (statuetki dostali także: Adrien Brody za rolę tytułową oraz Ronald Harwood za scenariusz adaptowany). Werdykt odczytał Harrison Ford (grał w jego Franticu), sala zgotowała mu owację. Laureat jednak Oscara nie odebrał. Nakręcony w koprodukcji polsko-niemiecko-francuskiej Pianista (2002), poświęcony Władysławowi Szpilmanowi, wspaniałemu muzykowi, któremu udało się przeżyć wojnę w okupowanej Warszawie, to chyba najbardziej uhonorowany film polskiego reżysera, o czym świadczy m.in. Złota Palma canneńskiego festiwalu, siedem statuetek Cezarów, dwie brytyjskie Nagrody Filmowe 2002, trzy Oscary. Dwa najnowsze filmy – Rzeź (2011) i Wenus w futrze (2013) – nakręcił w koprodukcji z naszą kinematografią.
Roman Polański to także znakomity aktor. Zanim wyjechał z Polski, stworzył wiele niezapomnianych ról w filmach kolegów z łódzkiej szkoły filmowej, m.in. w Pokoleniu (1954) i Niewinnych czarodziejach (1960) Andrzeja Wajdy, Końcu nocy (1956) Juliana Dziedziny, Pawła Komorowskiego i Walentyny Uszyckiej, Do widzenia, do jutra… (1960) Janusza Morgensterna. Później – po latach – zagrał w Zemście (2002) Andrzeja Wajdy.
Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2005), doktor honoris causa Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2000), członek francuskiej Akademii Sztuk Pięknych (1999), laureat Europejskiej Nagrody Filmowej za całokształt twórczości (2006), Orła za osiągnięcia życia (2003), Platynowych Lwów (2011) oraz wielu innych prestiżowych nagród i wyróżnień.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1958
Dwaj ludzie z szafą
-
1961
Nóż w wodzie
-
1964
Diamentowy naszyjnik [w:] Najpiękniejsze oszustwa świata
-
1965
Wstręt
-
1966
Matnia
-
1967
Bal wampirów
-
1968
Dziecko Rosemary
-
1971
Tragedia Makbeta
-
1972
Co?
-
1974
Chinatown
-
1976
Lokator
-
1979
Tess
-
1986
Piraci
-
1988
Frantic
-
1992
Gorzkie gody
-
1994
Śmierć i dziewczyna
-
1999
Dziewiąte wrota
-
2002
Pianista
-
2005
Oliver Twist
-
2010
Autor widmo
-
2011
Rzeź
-
2013
Wenus w futrze
Artykuły
-
Poczucie obcości i chęć wtopienia się w inność. Podróże filmowe Romana Polańskiego.
Janusz Gazda
„Kwartalnik Filmowy" 1993, nr 4
-
RECENZJA: Nie ma polskiej Nowej Fali – recenzja książki "W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali" pod red. Andrzeja Gwoździa i Margarete Wach
Aleksander Kmak
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
-
Kiedy klęska rodzi siłę? Bohaterowie, którzy przeżyli katastrofę
Mariola Dopartowa
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2021
-
Reżyser filmowy i świat współczesny. Andrzej Wajda w rozmowie z Romanem Polańskim
Roman Polański, Andrzej Wajda
„Kino” 1972, nr 2