dr Mariola Dopartowa
Do 30 września 2010 adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, od 1 października 2010 pracownik Wyższej Szkoły Filozoficznej i Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie.
Początkiem jej drogi twórczej i badawczej była II nagroda w konkursie miesięcznika „Kino”, uzyskana za esej antropologiczny poświęcony filmowi Piknik pod Wiszącą Skałą Petera Weira. Od tego czasu publikowała artykuły najpierw w „Kinie”, później m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Tygodniku Solidarność”, „Arkanach”, „Studiach Filmoznawczych”, magazynie „Universitas”. Od 1989 roku prowadziła zajęcia z historii filmu polskiego i powszechnego, analizy filmowej, krytyki filmowej, historii i teorii literatury, edukacji audiowizualnej. W latach 1990-1992 założyła Stowarzyszenie Wydawców Magazynu „Konkurs” (skupiające m.in. laureatów wspomnianego konkursu „Kina” z 1983 roku) i redagowała magazyn filmowy „Konkurs”.
Doktorat uzyskała w IS PAN w Warszawie. Opublikowany dwa lata później jako Gorzkie kino Agnieszki Holland przyniósł I Nagrodę im. Klemensa Szaniawskiego (za najlepszą pracę doktorską w dziedzinie nauk historycznych w latach 1998-2001), a następnie Nagrodę im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę filmową roku 2001 i Nagrodę Jego Magnificencji Rektora UJ Franciszka Ziejki. W 2000 roku opublikowała pierwsze wydanie eseistycznej pracy Labirynt Polańskiego (w 2003 ukazało się wydanie drugie, poszerzone o 100 stron). W 2004 roku powstała książka Czy kino może nawrócić? Wokół „Pasji” Mela Gibsona. W tym samym roku dr Dopartowa przygotowała międzynarodową interdyscyplinarną konferencję poświęconą twórczości Holland, we współpracy z Solidarnością Polsko-Czeską i festiwalem Kino na Granicy na terenie Czeskiego Cieszyna. Jest autorką rozprawy habilitacyjnej Rwąca rzeka żalu. Formacja artystyczna i społeczna polskiej szkoły filmowej. W przygotowaniu znajduje się książka poświęcona twórczości Andrzeja Munka.
W roku akademickim 2004/2005 opracowała program nowego przedmiotu: edukacji audiowizualnej (wraz z systemem praktycznego doszkalania studentów, we współpracy z dr Bogusławą Bodzioch-Bryłą), który umożliwia studentom filmoznawstwa i innych kierunków humanistycznych zdobycie uprawnień pedagogicznych (metodyka wiedzy o kulturze). Głównymi zainteresowaniami badawczymi dr Dopartowej pozostają związki polskiego filmu fabularnego z literaturą i sztuką, problem opisu zjawisk kultury poddanej ideologicznej presji oraz modele perswazji i propagandy audiowizualnej swoiste dla rodzimej kultury drugiej połowy XX wieku.
Od 2008 roku jej zainteresowania i działalność związane są również z ochroną zanikających obszarów kultury małopolskiej. Prowadzi firmę Dop Art, restaurującą dawne polskie meble i przedmioty użytkowe, oraz angażuje się w działalność społeczną.
Wykłady
Artykuły
„Krzyż Walecznych”
Mariola Dopartowa
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
Więcej„Baza ludzi umarłych”
Mariola Dopartowa
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
Więcej„Jak być kochaną” albo śmierć Ofelii
Mariola Dopartowa
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
Więcej„Rysopis” jako duchowa biografia pokolenia
Mariola Dopartowa
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
Więcej„Zezowate szczęście” albo Nożyce Andrzeja Munka
Mariola Dopartowa
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
WięcejKiedy klęska rodzi siłę? Bohaterowie, którzy przeżyli katastrofę
Mariola Dopartowa
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2021
WięcejWybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Jerzy Kawalerowicz, Leopold Kozłowski i Franciszek Pieczka, O FILMIE "AUSTERIA"...
-
Kształtowanie się rynku filmowego w Polsce na początku lat 90., dr Kamila...
Wybrane artykuły
-
Między polityką zwierząt a zwierzęcą polityką: nie-ludzka podmiotowość w "Pokocie" Agnieszki Holland
Sebastian Smoliński
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2018
-
Gangster w kryzysie. Modele męskości we współczesnym polskim kinie gatunkowym
Małgorzata Mączko
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2020