prof. Mirosław Przylipiak
Historyk i teoretyk filmu. Profesor zwyczajny Uniwersytetu Gdańskiego oraz profesor Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku. Jest wykładowcą akademickim z zagadnień kina i kultury audiowizualnej. Autor książek i publikacji naukowych.
Tematem jego rozprawy doktorskiej były modele podmiotowości wypowiedzi filmowej, rozprawa habilitacyjna dotyczyła zaś poetyki kina dokumentalnego.
Jest autorem książek "Kino stylu zerowego" (1994), "Kino najnowsze" (1998, wraz z Jerzym Szyłakiem) oraz kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a także licznych recenzji filmowych.
Stypendysta Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda. Jego książka "Poetyka kina dokumentalnego" jest owocem wieloletnich badań. Sformułował własne oryginalne definicje tego rodzaju twórczości filmowej, a także opisał jej najważniejsze cechy.
W 2001 roku otrzymał za tę publikację prestiżową Nagrodę im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku 2000, przyznawaną przez miesięcznik "Kino".
Wykłady
Spotkanie z tworcą
Artykuły
„Krótkie filmy”, „Dekalog”, oraz „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego w zwierciadle polskiej krytyki filmowej
Mirosław Przylipiak
„Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 24
WięcejKsiązki
KINO STYLU ZEROWEGO. Dwadzieścia lat później
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Gdańsk, 2017
WięcejWybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Jerzy Kawalerowicz, O FILMIE "FARAON", Warszawa 2005
-
Fenomen POLSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ, prof. Piotr Zwierzchowski
Wybrane artykuły
-
Wydobyć skrywane historie. Z Pawłem Łozińskim o "Miejscu urodzenia" rozmawia Tomasz Łysak
Tomasz Łysak
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2017
-
Analiza filmu "Pożegnania" (1958)
Małgorzata Jakubowska
"Kryształy czas. Kino Wojciecha Jerzego Hasa", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013
-
Dokument i reportaż interaktywny – polskie konteksty
Paweł Sołodki
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2017