prof. Mirosław Przylipiak
Historyk i teoretyk filmu. Profesor zwyczajny Uniwersytetu Gdańskiego oraz profesor Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku. Jest wykładowcą akademickim z zagadnień kina i kultury audiowizualnej. Autor książek i publikacji naukowych.
Tematem jego rozprawy doktorskiej były modele podmiotowości wypowiedzi filmowej, rozprawa habilitacyjna dotyczyła zaś poetyki kina dokumentalnego.
Jest autorem książek "Kino stylu zerowego" (1994), "Kino najnowsze" (1998, wraz z Jerzym Szyłakiem) oraz kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a także licznych recenzji filmowych.
Stypendysta Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda. Jego książka "Poetyka kina dokumentalnego" jest owocem wieloletnich badań. Sformułował własne oryginalne definicje tego rodzaju twórczości filmowej, a także opisał jej najważniejsze cechy.
W 2001 roku otrzymał za tę publikację prestiżową Nagrodę im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku 2000, przyznawaną przez miesięcznik "Kino".
Wykłady
Spotkanie z tworcą
Artykuły
„Krótkie filmy”, „Dekalog”, oraz „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego w zwierciadle polskiej krytyki filmowej
Mirosław Przylipiak
„Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 24
WięcejKsiązki
KINO STYLU ZEROWEGO. Dwadzieścia lat później
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Gdańsk, 2017
WięcejWybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Witold Sobociński, O FILMIE "SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ", JAZZIE I ZAWODZIE...
-
Kształtowanie się rynku filmowego w Polsce na początku lat 90., dr Kamila...
Wybrane artykuły
-
Człowiek to nie jest piękne zwierzę. "Pokot" Agnieszki Holland jako kino zemsty
Agnieszka Morstin
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2018
-
Obraz Matki Polki w kinie polskim – mit czy stereotyp?
Elżbieta Ostrowska
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
-
Amatorskie Kluby Filmowe – nieformalna edukacja filmowa okresu PRL
Paulina Haratyk
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2020