prof. Piotr Zwierzchowski

prof. Piotr Zwierzchowski

Filmoznawca, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, wicedyrektor Instytutu Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa UKW. Stypendysta Ministra Edukacji Narodowej (1993-1996), Prezydenta Miasta Bydgoszczy (1999), Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2003-2004). Najbardziej interesuje go rekonstrukcja kontekstów decydujących o sensie filmowego przekazu. Główny przedmiot jego badań stanowi historia kina polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60.

Wybrane publikacje:

  • Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000).
  • Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji (2005).
  • Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (2005).
  • Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006).
  • „Zezowate szczęście″ (2006, wyd. w języku angielskim Munk's „Bad Luck″, 2009).
  • Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. (2013).

Redaktor i współredaktor tomów zbiorowych, m.in.:

  • Kino polskie wobec umierania i śmierci (2005).
  • Kino polskie po roku 1989 (2007).
  • Październik 1956 w literaturze i filmie (2010).
  • Polskie kino popularne (2011).
  • Kino polskie wobec II wojny światowej (2011).
  • Polskie piśmiennictwo filmowe (2013).
  • Kino, którego nie ma (2013).

Wykłady




Ksiązki



Wybrane wideo

  • O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
  • Witold Sobociński, O FILMIE "SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ", JAZZIE I ZAWODZIE...
  • Represje wobec kinematografii polskiej po wprowadzeniu stanu wojennego, prof...
kanał na YouTube

Wybrane artykuły

  • Na wylot

    Piotr Kletowski, Piotr Marecki

    [w:] Królikiewicz. Pracuję dla przyszłości

  • Ujęcie

    Jacek Ostaszewski

    „Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

  • Z WARSZTATU: Krytyka filmowa wobec kanonu

    Małgorzata Sadowska, Piotr Czerkawski, Andrzej Kołodyński, Anita Piotrowska

    "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2017