Katarzyna Figura
Na ekranie pojawiła się już jako czternastolatka w noweli Zofii Ołdak Zginął pies, a trzy lata później w telewizyjnej Myszy Wiktora Skrzyneckiego. Jej prawdziwym debiutem było Przeznaczenie Jacka Koprowicza, do którego jako młodziutka muza Kazimierza Przerwy-Tetmajera wniosła dziewczęcy wdzięk. Szybko posypały się kolejne propozycje: u Hasa, Szulkina, Gruzy, Sztwiertni, a Figura coraz bardziej świadomie pracowała na status polskiej Marilyn Monroe, grając z tym wizerunkiem mniej lub bardziej ironicznie, choćby jako Mariola Wafelek w Pociągu do Hollywood Piwowarskiego czy Rysia Siarzewska w Kilerze Machulskiego.
Szybko zaczęła grywać za granicą – w Czechach, na Węgrzech, w Hiszpanii, wreszcie – w Hollywood, gdzie pojawiła się w głównych rolach w filmach mniej znanych reżyserów. Po epizodach u Roberta Altmana (Gracz i Prêt-à-porter) w kraju powróciła w rolach tak ciekawych, jak emigrantka na Greenpoincie w Szczęśliwego Nowego Jorku Zaorskiego, jak opętana toksyczną miłością Gosia w Ajlawju Marka Koterskiego, Podstolina w Zemście Andrzeja Wajdy czy groteskowa Ubica u Piotra Szulkina. Trudno też zapomnieć jej epizod w Pianiście Romana Polańskiego, gdzie zagrała potwora – rozwrzeszczaną antysemitkę.
Może najciekawszą postać – starzejącej się kobiety, zatroskanej o przyszłość córki i honor rodziny – zagrała wzruszająco prawdziwie, wbrew emploi, w Żurku Ryszarda Brylskiego.
Nie zmienia to faktu, że dla wielu widzów pozostanie zapewne rozerotyzowaną, demoniczną Rysią Siarzewską z obu Kilerów.
Urodzona 22 marca 1962 w Warszawie, tu ukończyła Wydział Aktorski w PWST (1985, dyplom 1989). Dwukrotnie nagradzana Złotą Kaczką dla najlepszej aktorki filmowej sezonu (1988, 1998), a także za całokształt twórczości, jest laureatką licznych nagród za Żurek, Zemstę, Ajlawju, Ubu króla i Yumę.
Po studiach była przez kilka sezonów (1985-88) aktorką warszawskiego Teatru Współczesnego, w latach 2006-13 – Dramatycznego. Od 2013 należy do zespołu Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Magda Sendecka
Filmografia (wybór)
-
1983
Przeznaczenie
reż. Jacek Koprowicz
-
1985
Ga, ga. Chwała bohaterom
reż. Piotr Szulkin
-
1985
Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1985
Rośliny trujące
reż. Robert Gliński
-
1986
Komediantka
reż. Jerzy Sztwiertnia
-
1986
Pierścień i róża
reż. Jerzy Gruza
-
1987
Kingsajz
reż. Juliusz Machulski
-
1987
Pociąg do Hollywood
reż. Radosław Piwowarski
-
1987
Sezon potworów (Szörnyek évadja)
reż. Miklos Janscó
-
1987
W klatce
reż. Barbara Sass
-
1988
Porno
reż. Marek Koterski
-
1989
Estacion Central
reż. Jose Antonio Salgot
-
1990
Mleczna droga
reż. Andrzej Kondratiuk
-
1991
Panny i wdowy
reż. Janusz Zaorski
-
1994
Prêt-à-porter
reż. Robert Altman
-
1995
Wrzeciono czasu
reż. Andrzej Kondratiuk
-
1996
Autoportret z kochanką
reż. Radosław Piwowarski
-
1997
Historie miłosne
reż. Jerzy Stuhr
-
1997
Kiler
reż. Juliusz Machulski
-
1997
Słoneczny zegar
reż. Andrzej Kondratiuk
-
1997
Szczęśliwego Nowego Jorku
reż. Janusz Zaorski
-
1998
Złoto dezerterów
reż. Janusz Majewski
-
1999
Ajlawju
reż. Marek Koterski
-
1999
Kiler-ów 2-óch
reż. Juliusz Machulski
-
2001
Stacja
reż. Piotr Wereśniak
-
2002
Pianista
reż. Roman Polański
-
2002
Zemsta
reż. Andrzej Wajda
-
2003
Ubu król
reż. Piotr Szulkin
-
2003
Żurek
reż. Ryszard Brylski
-
2006
Summer Love
reż. Piotr Uklański
-
2008
To nie tak jak myslisz kotku
reż. Sławomir Kryński
-
2010
Cudowne lato
reż. Ryszard Brylski
-
2012
Yuma
reż. Piotr Mularuk
Artykuły
Cytaty
-
Jako pierwsza seksbomba Polski jest Pani odbierana jako ekspert w sprawach seksu. Jaka jest recepta na udane życie intymne?
Rozwiń
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że źródło seksu jest w głowie, a nie...