Katarzyna Figura

?>

Na ekranie pojawiła się już jako czternastolatka w noweli Zofii Ołdak Zginął pies, a trzy lata później w telewizyjnej Myszy Wiktora Skrzyneckiego. Jej prawdziwym debiutem było Przeznaczenie Jacka Koprowicza, do którego jako młodziutka muza Kazimierza Przerwy-Tetmajera wniosła dziewczęcy wdzięk. Szybko posypały się kolejne propozycje: u Hasa, Szulkina, Gruzy, Sztwiertni, a Figura coraz bardziej świadomie pracowała na status polskiej Marilyn Monroe, grając z tym wizerunkiem mniej lub bardziej ironicznie, choćby jako Mariola Wafelek w Pociągu do Hollywood Piwowarskiego czy Rysia Siarzewska w Kilerze Machulskiego.

Szybko zaczęła grywać za granicą – w Czechach, na Węgrzech, w Hiszpanii, wreszcie – w Hollywood, gdzie pojawiła się w głównych rolach w filmach mniej znanych reżyserów. Po epizodach u Roberta Altmana (GraczPrêt-à-porter) w kraju powróciła w rolach tak ciekawych, jak emigrantka na Greenpoincie w Szczęśliwego Nowego Jorku Zaorskiego, jak opętana toksyczną miłością Gosia w Ajlawju Marka Koterskiego, Podstolina w Zemście Andrzeja Wajdy czy groteskowa Ubica u Piotra Szulkina. Trudno też zapomnieć jej epizod w Pianiście Romana Polańskiego, gdzie zagrała potwora – rozwrzeszczaną antysemitkę.

Może najciekawszą postać – starzejącej się kobiety, zatroskanej o przyszłość córki i honor rodziny – zagrała wzruszająco prawdziwie, wbrew emploi, w Żurku Ryszarda Brylskiego.

Nie zmienia to faktu, że dla wielu widzów pozostanie zapewne rozerotyzowaną, demoniczną Rysią Siarzewską z obu Kilerów.

Urodzona 22 marca 1962 w Warszawie, tu ukończyła Wydział Aktorski w PWST (1985, dyplom 1989). Dwukrotnie nagradzana Złotą Kaczką dla najlepszej aktorki filmowej sezonu (1988, 1998), a także za całokształt twórczości, jest laureatką licznych nagród za Żurek, Zemstę, Ajlawju, Ubu królaYumę.

Po studiach była przez kilka sezonów (1985-88) aktorką warszawskiego Teatru Współczesnego, w latach 2006-13 – Dramatycznego. Od 2013 należy do zespołu Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Magda Sendecka

Filmografia (wybór)

  • 1983 Przeznaczenie
    reż. Jacek Koprowicz

  • 1985 Ga, ga. Chwała bohaterom
    reż. Piotr Szulkin

  • 1985 Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany
    reż. Wojciech Jerzy Has

  • 1985 Rośliny trujące
    reż. Robert Gliński

  • 1986 Komediantka
    reż. Jerzy Sztwiertnia

  • 1986 Pierścień i róża
    reż. Jerzy Gruza

  • 1987 Kingsajz
    reż. Juliusz Machulski

  • 1987 Pociąg do Hollywood
    reż. Radosław Piwowarski

  • 1987 Sezon potworów (Szörnyek évadja)
    reż. Miklos Janscó

  • 1987 W klatce
    reż. Barbara Sass

  • 1988 Porno
    reż. Marek Koterski

  • 1989 Estacion Central
    reż. Jose Antonio Salgot

  • 1990 Mleczna droga
    reż. Andrzej Kondratiuk

  • 1991 Panny i wdowy
    reż. Janusz Zaorski

  • 1994 Prêt-à-porter
    reż. Robert Altman

  • 1995 Wrzeciono czasu
    reż. Andrzej Kondratiuk

  • 1996 Autoportret z kochanką
    reż. Radosław Piwowarski

  • 1997 Historie miłosne
    reż. Jerzy Stuhr

  • 1997 Kiler
    reż. Juliusz Machulski

  • 1997 Słoneczny zegar
    reż. Andrzej Kondratiuk

  • 1997 Szczęśliwego Nowego Jorku
    reż. Janusz Zaorski

  • 1998 Złoto dezerterów
    reż. Janusz Majewski

  • 1999 Ajlawju
    reż. Marek Koterski

  • 1999 Kiler-ów 2-óch
    reż. Juliusz Machulski

  • 2001 Stacja
    reż. Piotr Wereśniak

  • 2002 Pianista
    reż. Roman Polański

  • 2002 Zemsta
    reż. Andrzej Wajda

  • 2003 Ubu król
    reż. Piotr Szulkin

  • 2003 Żurek
    reż. Ryszard Brylski

  • 2006 Summer Love
    reż. Piotr Uklański

  • 2008 To nie tak jak myslisz kotku
    reż. Sławomir Kryński

  • 2010 Cudowne lato
    reż. Ryszard Brylski

  • 2012 Yuma
    reż. Piotr Mularuk

Artykuły

Cytaty

  • Im bliżej do wyzwań obyczajowych Zachodu, tym bardziej potęguje się niejasność: co naprawdę począć z ciałem. Jednym ze świadectw jest zadziwiająca biografia Marioli Wafelek. Kreowana przez Katarzynę Figurę bohaterka filmu...

  • Jako pierwsza seksbomba Polski jest Pani odbierana jako ekspert w sprawach seksu. Jaka jest recepta na udane życie intymne?

    Przede wszystkim trzeba pamiętać, że źródło seksu jest w głowie, a nie...

    Rozwiń

Bibliografia