Historie miłosne [1997]
rok produkcji:
- 1997
premiera:
- 8 IX 1997
czas trwania:
- 87 min
Reżyseria:
- Jerzy Stuhr
Scenariusz:
- Jerzy Stuhr
Zdjęcia:
- Paweł Edelman
Obsada:
- Jerzy Stuhr [adiunkt, ksiądz, pułkownik Jerzy Matałowski, więzień Zdzisław Filip, kolejny petent udający się do biura Ankietera], Katarzyna Figura [Kryśka], Dominika Ostałowska [Ewa Bielska], Irina Ałfiorowa [Tamara], Karolina Ostrożna [Magda Jarzębska], Teresa Sawicka [żona pułkownika Matałowskiego], Jerzy Nowak [Ankieter], Jerzy Trela [generał], Andrzej Hudziak [Rozprowadzający, asystent Ankietera], Katarzyna Łaniewska [matka Filipa], Artur Barciś [adwokat]
Montaż:
- Elżbieta Kurkowska
Muzyka:
- Adam Nowak
Scenografia:
- Allan Starski
Producent:
- Juliusz Machulski, Jacek Moczydłowski, Jacek Bromski
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1997: Grand Prix Złote Lwy, nagroda Kin Studyjnych, nagroda Polskiego Radia Kraków dla Adama Nowaka
- Europejska Nagroda Filmowa 1998: nominacja dla Jerzego Stuhra w kategorii najlepszy aktor
- Nagroda Stowarzyszenia Kina Polskie 1997: Srebrny Bilet
- Paszport „Polityki” 1998 dla Jerzego Stuhra
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1997: Srebrne Grono, nagroda prasy filmowej
- Syrenka Warszawska 1997
- MFF Wenecja (Włochy) 1997: nagroda FIPRESCI, wyróżnienie OCIC, nagroda Katolickiego Centrum Filmowego Navicella, nagroda ANICA Flash
- Złota Taśma 1998
- Przegląd Filmowy Prowincjonalia Słupca 1998: nagroda aktorska dla Jerzego Stuhra
- Srebrna Taśma Stowarzyszenia Włoskiej Krytyki Filmowej 1998
- Tarnowska Nagroda Filmowa 1998: Brązowa Statuetka Leliwity
- MFF Newport Beach (USA) 1998: Grand Prix
- MF Aktorów Filmowych Ryga (Łotwa) 1998: Nagroda Główna Bałtycka Perła
O filmie
Film składa się z czterech równolegle prowadzonych wątków, których bohaterami są dojrzali mężczyźni postawieni w sytuacji wyboru uczuciowego.
Studentka Ewa kocha swego wykładowcę. Ofiarowuje samotnemu mężczyźnie swoją miłość, co wprowadza go w zakłopotanie. Wykładowca odrzuca uczucie i przyczynia się do skreślenia dziewczyny z listy studentów.
Ksiądz proboszcz, kolejne wcielenie bohatera, dowiaduje się, że jest ojcem kilkunastoletniej dziewczynki. Nie umie sobie z tym poradzić. Osierocona przez matkę Magda mieszka w domu dziecka i bardzo go potrzebuje. Ksiądz rezygnuje z kapłaństwa i przyjmuje uczucie dziecka.
Pułkownik mieszka z żoną, ale jego małżeństwo od dawna jest już fikcją. Któregoś dnia odwiedza go Tamara, wielka miłość sprzed lat. Pułkownik próbuje odbudować dawny związek, ale sprawy zawodowe uniemożliwiają mu bliższe kontakty z Rosjanką. Tchórzy i odrzuca szansę na prawdziwe uczucie.
Więzień i Kryśka oskarżają się wzajemnie, szantażują, ale kochają na swój sposób. Oszukują się, lecz wybaczają. Mimo burzliwych przejść więzień wierzy w Kryśkę, przyjmuje jej miłość z wszystkimi konsekwencjami.
Wszyscy czterej bohaterowie stają przed obliczem Ankietera, któremu odpowiadają na pytania dotyczące swojego życia i wyborów, jakich dokonali.
Film zadedykowany Krzysztofowi Kieślowskiemu, jest nie tylko hołdem złożonym mistrzowi, ale również kontynuacją jego sposobu myślenia – dla Kieślowskiego film pełnił funkcję współczesnego moralitetu. Stuhr opowiada proste historie z jasnym przesłaniem. Pokazuje, jak wątła granica przebiega między postawami etycznymi uważanymi za dobre lub złe. Jedna decyzja może wpłynąć na ukształtowanie się osobowości człowieka. Historie miłosne to popis aktorski Jerzego Stuhra.
A.W., www.portalfilmowy.pl
Artykuły
-
Pogrążony w kryzysie. Portret mężczyzny w polskim kinie postkomunistycznym
Ewa Mazierska
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43
Cytaty
-
Jerzy Stuhr uważa się za ucznia i pozbawionego pychy kontynuatora kina Krzysztofa Kieślowskiego. Czego dowodzą zwłaszcza Historie miłosne (…), które koncentrują się wokół tematu odrzucenia lub akceptacji...
Rozwiń