Faraon [1965]
rok produkcji:
- 1965
premiera:
- 11 III 1966
czas trwania:
- 175 min
Reżyseria:
- Jerzy Kawalerowicz
Scenariusz:
- Tadeusz Konwicki, Jerzy Kawalerowicz [na podstawie powieści Bolesława Prusa]
Zdjęcia:
- Jerzy Wójcik, Wiesław Zdort
Obsada:
- Jerzy Zelnik [Ramzes XIII], Wiesława Mazurkiewicz [królowa Nikotris], Barbara Brylska [Kama], Krystyna Mikołajewska [Sara], Ewa Krzyżewska [Hebron], Piotr Pawłowski [Herhor], Leszek Herdegen [Pentuer], Stanisław Milski [arcykapłan Mefres], Kazimierz Opaliński [Beroes, prorok chaldejski], Mieczysław Voit [kapłan Samentu], Alfred Łodziński [Hiram, książę Tyru], Andrzej Girtler [Ramzes XII]
Montaż:
- Wiesława Otocka
Muzyka:
- Adam Walaciński
Scenografia:
- Jerzy Skrzepiński
Kierownictwo produkcji :
- Ludwik Hager
Nagrody:
-
- Nagroda Państwowa zespołowa I stopnia 1966
- Złota Kaczka 1966 dla Jerzego Kawalerowicza
- Nominacja do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar 1967
Cytaty
-
Faraon jest filmem bardziej kontemplacyjnym niż widowiskowym, choć i tych walorów nie jest bynajmniej pozbawiony. Głównym motywem jest historia walki młodego, niedoświadczonego, lecz ambitnego faraona z potężnym klanem kapłanów, którzy uzurpowali sobie władzę nad krajem. Zderzenie tych dwóch sił daje konflikt dramatyczny o wielkim napięciu, autentycznie przejmujący (…). Film jest niezwykle czysty w swej formule (…) z rewelacyjną paletą barw utrzymaną niemal wyłącznie w odcieniach złota i miedzi, ze specyficznym rytmem narracji, melodią dialogu, hieratycznością, dostojnością gestu, z oszczędnością środków wyrazu.
Jerzy Eljasiak, Supergigant szlachetny, „Sztandar Młodych" 1966, nr 60
-
Przede wszystkim – powiedział książę – czyliż można myśleć o budowaniu kanałów i świątyń, gdy skarb jest pusty? – O tym, książę, dowiesz się tylko w świątyniach, u stóp ołtarzy – mówił kapłan. Ramzes rzucił się niecierpliwie: – Przed oczyma waszej dostojności świątynie zasłaniają cały kraj. – Bluźnisz, książę, bo nie znasz wysokich obrzędów religii. Gdybyś je poznał, odpowiedziałbyś na wiele pytań, które cię dręczą.
Bolesław Prus, Faraon
-
Zaprojektowanie i wykonanie tak zwanych rekwizytów grających było szczególnie skomplikowane. Scenograf musiał bowiem pamiętać nie tylko o wierności historycznej, ale także o użytkowości tych rekwizytów. Statek królowej Nikotris nie mógł być atrapą, lecz „jednostką pływającą”. Zbudowany na dwóch pontonach, miał 26 m długości, ponad 5 m szerokości, wysokość masztu wynosiła 13 m, posiadał 16 wioseł i dwa 9-metrowe wiosła sterujące. Przez 7 dni holowany był z Warszawy do Giżycka, gdzie otrzymał oprawę plastyczną. Jego praojcem był model statku odnaleziony w grobie Tutenhamona. Rydwan ceremonialny Ramzesa XIII miał nośność 180 kg, jeżdżono na nim w nierównym terenie pustynnym z szybkością 50 km godz.
Jak powstawał „Faraon”?, „Kino” 1966, nr 4
Artykuły
-
Światło pustyni
Labirynt światła, opracowanie Seweryn Kuśmierczyk, Warszawa 2006
-
Faraon, czyli wielki sen PRL-u
"Kino Jerzego Kawalerowicza i jego konteksty", Łódź 2008
Wróć do artykułów -
Piramida kinematografii
„Kino” 1966, nr 3