Nóż w wodzie  [1961]

Nóż w wodzie

rok produkcji:

1961

premiera:

9 III 1962

czas trwania:

101 min

Reżyseria:

Roman Polański

Scenariusz:

Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Jakub Goldberg

Zdjęcia:

Jerzy Lipman

Obsada:

Leon Niemczyk [Andrzej], Jolanta Umecka [Krystyna], Zygmunt Malanowicz [chłopak]

Montaż:

Halina Prugar

Muzyka:

Krzysztof Komeda

Scenografia:

Bolesław Kamykowski

Produkcja:

Zespół Filmowy „Kamera”

Kierownictwo produkcji :

Stanisław Zylewicz

Nagrody:

  • MFF Wenecja (Włochy) 1962: nagroda FIPRESCI dla Romana Polańskiego
  • Złota Kaczka 1962
  • Prades (Francja) 1963: Grand Prix dla Romana Polańskiego
  • MFF Panama (Panama) 1963: nagroda FIPRESCI dla Romana Polańskiego
  • MFF Krótkometrażowych w Oberhausen (Niemcy) 1964: Nagroda Młodych Krytyków Zachodnioniemieckich dla Romana Polańskiego
  • MFF Wychowawczych Teheran (Iran) 1965: Złoty Delfin dla Romana Polańskiego
  • Nominacja do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar 1963
  • Festiwal Filmowy i Artystyczny Lato Filmów Warszawa 2009: nagroda za najlepszy scenariusz
    w historii polskiego kina dla Romana Polańskiego, Jerzego Skolimowskiego i Jakuba Goldberga

Cytaty

  • Chłopiec: Wolałbym opowiadać, że leciałem takim wozem z Warszawy… Andrzej: A gdybym ja samochodu nie zatrzymał?
    Chłopiec: To by trup na szosie leżał.
    Andrzej: Pan tak dla sportu?
    Chłopiec: Inaczej życie byłoby nudne, nie?
    Krystyna: Ile pan ma lat?
    Andrzej: Przejechałbym szczeniaka, a odpowiadałbym za człowieka.

    dialog z filmu

  • U źródeł kompozycji Noża w wodzie leży nieustanny, fascynujący konflikt między trojgiem bohaterów. To on nadaje dynamikę całości i on sprawia, że cokolwiek jawi się naszym oczom i uszom, stanowi cząstkę improwizacji filmowej na zadany temat. Ta sama właściwość jego konstrukcji przesądza o tym, że ekranowe postaci stają się czynnikiem dysonującym. (…) Dochodzi do tego „garderoba duszy” (określenie Karola Irzykowskiego), na którą składają się rozmaite: pozy, maski, wyobrażenia o sobie, autokreacje trojga bohaterów. (…) Nóż w wodzie należy do najznakomitszych debiutów polskiego kina. Wywarł on ostatecznie znaczny wpływ na rozwój polskiej sztuki filmowej lat sześćdziesiątych.

    Marek Hendrykowski, Modern jazz, „Kwartalnik Filmowy" 1997, nr 17