Nóż w wodzie [1961]
rok produkcji:
- 1961
premiera:
- 9 III 1962
czas trwania:
- 101 min
Reżyseria:
- Roman Polański
Scenariusz:
- Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Jakub Goldberg
Zdjęcia:
- Jerzy Lipman
Obsada:
- Leon Niemczyk [Andrzej], Jolanta Umecka [Krystyna], Zygmunt Malanowicz [chłopak]
Montaż:
- Halina Prugar
Muzyka:
- Krzysztof Komeda
Scenografia:
- Bolesław Kamykowski
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Kamera”
Kierownictwo produkcji :
- Stanisław Zylewicz
Nagrody:
-
- MFF Wenecja (Włochy) 1962: nagroda FIPRESCI dla Romana Polańskiego
- Złota Kaczka 1962
- Prades (Francja) 1963: Grand Prix dla Romana Polańskiego
- MFF Panama (Panama) 1963: nagroda FIPRESCI dla Romana Polańskiego
- MFF Krótkometrażowych w Oberhausen (Niemcy) 1964: Nagroda Młodych Krytyków Zachodnioniemieckich dla Romana Polańskiego
- MFF Wychowawczych Teheran (Iran) 1965: Złoty Delfin dla Romana Polańskiego
- Nominacja do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar 1963
- Festiwal Filmowy i Artystyczny Lato Filmów Warszawa 2009: nagroda za najlepszy scenariusz
w historii polskiego kina dla Romana Polańskiego, Jerzego Skolimowskiego i Jakuba Goldberga
Cytaty
-
Chłopiec: Wolałbym opowiadać, że leciałem takim wozem z Warszawy… Andrzej: A gdybym ja samochodu nie zatrzymał?
Chłopiec: To by trup na szosie leżał.
Andrzej: Pan tak dla sportu?
Chłopiec: Inaczej życie byłoby nudne, nie?
Krystyna: Ile pan ma lat?
Andrzej: Przejechałbym szczeniaka, a odpowiadałbym za człowieka.dialog z filmu
-
U źródeł kompozycji Noża w wodzie leży nieustanny, fascynujący konflikt między trojgiem bohaterów. To on nadaje dynamikę całości i on sprawia, że cokolwiek jawi się naszym oczom i uszom, stanowi cząstkę improwizacji filmowej na zadany temat. Ta sama właściwość jego konstrukcji przesądza o tym, że ekranowe postaci stają się czynnikiem dysonującym. (…) Dochodzi do tego „garderoba duszy” (określenie Karola Irzykowskiego), na którą składają się rozmaite: pozy, maski, wyobrażenia o sobie, autokreacje trojga bohaterów. (…) Nóż w wodzie należy do najznakomitszych debiutów polskiego kina. Wywarł on ostatecznie znaczny wpływ na rozwój polskiej sztuki filmowej lat sześćdziesiątych.
Marek Hendrykowski, Modern jazz, „Kwartalnik Filmowy" 1997, nr 17
Artykuły
-
Poczucie obcości i chęć wtopienia się w inność. Podróże filmowe Romana Polańskiego.
„Kwartalnik Filmowy" 1993, nr 4
Wielu polskich filmowców robiło lub próbowało robić filmy fabularne za granicą. Żaden z nich jednak nie...
-
Modern jazz
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
-
RECENZJA: Nie ma polskiej Nowej Fali – recenzja książki "W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali" pod red. Andrzeja Gwoździa i Margarete Wach
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018