Perła w koronie  [1971]

Perła w koronie

rok produkcji:

1971

premiera:

27 I 1972

czas trwania:

111 min

Reżyseria:

Kazimierz Kutz

Scenariusz:

Kazimierz Kutz

Zdjęcia:

Stanisław Loth

Obsada:

Łucja Kowolik [Wichta], Olgierd Łukaszewicz [Jaś], Jan Englert [Erwin Maliniok], Franciszek Pieczka [Hubert Siersza], Jerzy Cnota [August Mol], Bernard Krawczyk [Franciszek Bula], Tadeusz Madeja [Ochman], Henryk Maruszczyk [Alojz Grudniok], Marian Opania [Albert], Jerzy Siwy [Milenda], Wojciech Alaborski [major Suchanek]

Montaż:

Irena Choryńska

Muzyka:

Wojciech Kilar

Scenografia:

Bolesław Kamykowski

Produkcja:

Zespół Filmowy „Wektor”

Kierownictwo produkcji :

Tadeusz Baljon

Nagrody:

  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1972: Grand Prix Złote Grono, nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Franciszka Pieczki
  • Don Kichot 1972
  • MFF Mediolan (Włochy) 1972: Złoty Globus
  • MFF Panama (Panama) 1972: Wielka Nagroda, nagroda za reżyserię dla Kazimierza Kutza
  • Europejski Festiwal Młodego Filmu Antwerpia (Belgia) 1972: Nagroda Mediorama
  • MFF Blancenberge (Belgia)1973: I Nagroda

O filmie

Akcja toczy się na polskim Śląsku w latach trzydziestych XX wieku. Młody górnik Jaś wraca z szychty do domu. Czeka na niego kochająca żona Wichta i dwaj kilkuletni synkowie. Następnego dnia Jaś dowiaduje się, że kopalnia ma zostać zlikwidowana przez zalanie wodą. Tak postanowił właściciel, Niemiec von Mischke. Lewicujący Hubert Siersza nawołuje do strajku okupacyjnego. Górnicy aprobują strajk, bo boją się utraty pracy. Jaś ma ochotę wrócić do żony i dzieci, ale przełamuje strach i zostaje
z kolegami. Wybrano komitet strajkowy, na którego czele staje Siersza. Zarząd kopalni próbuje oszukać strajkujących. Obiecuje pertraktować z przywódcami robotników, jeśli opuszczą kopalnię. Siersza prosi o rozmowę na dole w kopalni. Tymczasem w mieście górnicze rodziny i starzy Ślązacy spontanicznie popierają strajk. Ich prowodyrem staje się Erwin, dawny powstaniec śląski, zwolniony
z kopalni za nakłanianie do buntów. Śląskie orkiestry i kobiety w regionalnych strojach urządzają manifestacyjne pochody i stoją pod kopalnią. Siersza decyduje się wysłać do Warszawy Grudnioka, członka komitetu strajkowego. Grudniok ma przedłożyć rządowi postulaty górników. Niestety, wraca
ze złą wieścią. W stolicy nie interesują się tą sprawą. Kopalnia jest przecież własnością niemiecką. Zdesperowani uczestnicy strajku decydują się w tej sytuacji na głodówkę. Niektórzy załamują się psychicznie, inni słabną z braku pożywienia. Jaś bardzo tęskni do żony i wciąż przywołuje jej obraz. Dyrekcja kopalni jest nieprzejednana. Ksiądz odprawia uroczystą mszę w intencji górników. Przerywa ją brutalny najazd policji. Wreszcie Siersza zdobywa się na krok ostateczny: komunikuje zarządowi, że strajkujący nie opuszczą kopalni nawet w wypadku zalania jej wodą. To posunięcie przełamuje opór władz. Starosta Wiśniewski decyduje się przyjąć warunki górników. Kopalnia będzie pracować nadal
i nikt nie zostanie ukarany za udział w strajku. Wyczerpany krańcowo Hubert Siersza podpisuje porozumienie. Osłabieni górnicy wyjeżdżają na powierzchnię. Przed kopalnią czekają na nich stęsknione żony. Jest wśród nich Wichta, która troskliwie prowadzi Jasia do domu.

Druga część śląskiego tryptyku Kazimierza Kutza (pozostałe: Sól ziemi czarnejPaciorki jednego różańca). Wyraźna stylizacja obrazów, postaci i wydarzeń nadaje filmowi charakter poetyckiej ballady
o strajkujących górnikach. Ukazuje również tradycyjną obyczajowość Ślązaków. Ponurej czerni kopalni przeciwstawia słoneczny świat barwnych domków, ludowych strojów i wysublimowanej miłości, która jest jedyną radością i bogactwem biednych ludzi.


Joanna Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • Żona przyklękła przed ryczką, postawiła miskę na ziemi, sprawdziła gorąc wody, nabrała soli i wrzuciła do miski. Mieszała roztwór. Jasio miał ochotę pogłaskać ją po głowie, ale zobaczył swoich dwóch synów, którzy...

  • Perła w koronie jest (…) historią śląską opartą na szeregu kontrapunktach. Mamy więc warstwę naziemną (obraz rodzinny, festyn
    w osadzie górniczej) i warstwę podziemną (kopalnia i przebieg strajku). Za...

    Rozwiń

Bibliografia