Perła w koronie  [1971]

Perła w koronie

rok produkcji:

1971

premiera:

27 I 1972

czas trwania:

111 min

Reżyseria:

Kazimierz Kutz

Scenariusz:

Kazimierz Kutz

Zdjęcia:

Stanisław Loth

Obsada:

Łucja Kowolik [Wichta], Olgierd Łukaszewicz [Jaś], Jan Englert [Erwin Maliniok], Franciszek Pieczka [Hubert Siersza], Jerzy Cnota [August Mol], Bernard Krawczyk [Franciszek Bula], Tadeusz Madeja [Ochman], Henryk Maruszczyk [Alojz Grudniok], Marian Opania [Albert], Jerzy Siwy [Milenda], Wojciech Alaborski [major Suchanek]

Montaż:

Irena Choryńska

Muzyka:

Wojciech Kilar

Scenografia:

Bolesław Kamykowski

Produkcja:

Zespół Filmowy „Wektor”

Kierownictwo produkcji :

Tadeusz Baljon

Nagrody:

  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1972: Grand Prix Złote Grono, nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Franciszka Pieczki
  • Don Kichot 1972
  • MFF Mediolan (Włochy) 1972: Złoty Globus
  • MFF Panama (Panama) 1972: Wielka Nagroda, nagroda za reżyserię dla Kazimierza Kutza
  • Europejski Festiwal Młodego Filmu Antwerpia (Belgia) 1972: Nagroda Mediorama
  • MFF Blancenberge (Belgia)1973: I Nagroda

Cytaty

  • Żona przyklękła przed ryczką, postawiła miskę na ziemi, sprawdziła gorąc wody, nabrała soli i wrzuciła do miski. Mieszała roztwór. Jasio miał ochotę pogłaskać ją po głowie, ale zobaczył swoich dwóch synów, którzy stali ramię w ramię i nie spuszczali z niego oka. Speszył się, podniósł gołe stopy ku górze, potem zanurzył je w osolonej wodzie. Myła mu nogi
    z przejęciem, nacierała miejsce w miejsce. Jej dłonie przesuwały się od palców ku pięcie aż do spotkania obydwu dłoni i potem znów wracały do początku. Tarła delikatnie żyły nabrzmiałe trudem, a on siedział z miną zbolałego świętego.

    Kazimierz Kutz, Perła w koronie [scenariusz], „Dialog” 1971, nr 11

  • Perła w koronie jest (…) historią śląską opartą na szeregu kontrapunktach. Mamy więc warstwę naziemną (obraz rodzinny, festyn
    w osadzie górniczej) i warstwę podziemną (kopalnia i przebieg strajku). Za tym kryje się kontrapunkt wartości moralnych (…) walka o pracę,
    o godność ludzi, solidarność męska; z drugiej zaś tradycji: obrządek rodzinny, rytuał plebejski. W warstwie kolorystycznej kontrapunkt ten zasadza się na kontrastowej naziemnej feerii barw, odpustowego festiwalu z podziemnym wrastaniem ludzi w węgiel podczas przedłużającego się strajku. Tę estetykę kontrapunktu wyzyskuje Kutz, aby zaprezentować właściwy sobie od dawna liryczny stosunek do historii. W jego filmach człowiek spotyka się z historią poprzez codzienność. (…) W Perle w koronie, jak zawsze u Kutza, humor i patos
    w jednym stoją domu.

    Krzysztof Mętrak, Złota żyła, „Kultura” 1972, nr 8