Pociąg  [1959]

Pociąg

rok produkcji:

1959

premiera:

6 IX 1959

czas trwania:

93 min

Reżyseria:

Jerzy Kawalerowicz

Scenariusz:

Jerzy Kawalerowicz, Jerzy Lutowski

Zdjęcia:

Jan Laskowski

Obsada:

Lucna Winnicka [Marta], Leon Niemczyk [lekarz], Teresa Szmigielówna [żona adwokata], Zbigniew Cybulski [Staszek], Helena Dąbrowska [konduktorka], Ignacy Machowski [pasażer wagonu sypialnego], Roland Głowacki [morderca], Aleksander Sewruk [adwokat], Zygmunt Zintel [pasażer cierpiący na bezsenność], Tadeusz Gwiazdowski [konduktor], Witold Skaruch [ksiądz], Michał Gazda [pasażer umawiający się z żoną adwokata], Zygmunt Malawski [milicjant]

Montaż:

Wiesława Otocka

Scenografia:

Ryszard Potocki

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Kadr”

Kierownictwo produkcji :

Jerzy Rutowicz

Nagrody:

  • MFF Wenecja (Włochy) 1959: Premio Evrotecnica im. Georges'a Mélièsa dla Jerzego Kawalerowicza, wyróżnienie aktorskie dla Lucyny Winnickiej
  • Złota Kaczka 1959

Cytaty

  • Pociąg to adaptacja moich przeżyć. Przeżyłem podobną historię, jadąc
    z Warszawy do Poznania. Byłem bardzo zmęczony, chciałem się wyspać
    i poprosiłem konduktorkę o osobny przedział. Ona mi go dała, ale w ostatniej chwili zjawiła się taka pani… bardzo ciekawa. To znaczy, później okazało się, że była interesująca. Zaczęliśmy rozmawiać, a rozmowa była taka niezupełnie prawdziwa – ja coś udawałem i ona coś udawała, wymyślaliśmy historie. Tak spędziliśmy noc, nie zasypiając w ogóle.

    Między prawdą i wyobraźnią. Wywiad z Jerzym Kawalerowiczem z filmu Tadeusza Bystrama

  • Pociąg nie jest filmem o wojnie ani nawet o jej reperkusjach. W aspekcie gatunkowym jest formą doskonale amorficzną, swego rodzaju hybrydą, albowiem realizuje schemat filmu sensacyjno-kryminalnego
    i jednocześnie melodramatu (…). Film staje się także refleksją – prowadzoną wyraźnie w duchu egzystencjalistycznym – nad pragnieniem uczuć i gorzkim smakiem rozczarowania (…). Atmosfera smutku i zadumy nad nietrwałością więzi i towarzyszącym nam często poczuciem niespełnienia – które wprawdzie doskwiera, ale jednocześnie uruchamia kolejną nadzieję i sprawia, że ludzie, nieustannie poszukując, znajdują się w drodze – przypomina wczesne filmy Antonioniego.

    Jan Rek, „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, czyli mówić swoim głosem, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 57-58

Artykuły

Bibliografia