Lucna Winnicka
Jedna z ikon kina lat 60., tuż po studiach w warszawskiej PWST zadebiutowała w filmie Jerzego Kawalerowicza i nie ma przesady w stwierdzeniu, że była „jego aktorką”. Najciekawsze role zagrała w Prawdziwym końcu wielkiej wojny, Pociągu (wyróżnienie aktorskie w Wenecji), Grze, a przede wszystkim w Matce Joannie od Aniołów (Kryształowa Gwiazda Francuskiej Akademii Filmowej za rolę) –arcydziele do dziś poruszającym nie tylko poziomem filozoficznego dyskursu i estetyką obrazu, ale – może zwłaszcza – aktorskiej ekspresji. Winnicka zbudowała postać niejednoznaczną, niepoddającą się łatwej interpretacji czy analizie: do końca nie wiadomo, czy Joanna jest opętana, czy raczej gra opętanie. W tym i w innych filmach nie przypadkiem kamera lubi się zatrzymywać i długo przyglądać twarzy aktorki: jej spojrzenie bywa o wiele lepszym nośnikiem znaczeń i emocji niż dziesiątki słów.
Filmografia (wybór)
-
1954
Pod gwiazdą frygijską
reż. Jerzy Kawalerowicz
-
1957
Prawdziwy koniec wielkiej wojny
reż. Jerzy Kawalerowicz
-
1959
Pociąg
reż. Jerzy Kawalerowicz
-
1960
Krzyżacy
reż. Aleksander Ford
-
1960
Matka Joanna od Aniołów
reż. Jerzy Kawalerowicz
-
1963
Godzina pąsowej róży
reż. Halina Bielińska
-
1963
Pamiętnik pani Hanki
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1965
Sposób bycia
reż. Jan Rybkowski
-
1968
Gra
reż. Jerzy Kawalerowicz
-
1972
Na wylot
reż. Grzegorz Królikiewicz
-
1977
Indeks
reż. Janusz Kijowski
Artykuły
-
A właśnie że będę niemoralna. Gwiazdy w kinie polskim okresu PRL-u
Sebastian Jagielski
„Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu”, nr 4/2016
Cytaty
-
Prawdziwy koniec wielkiej wojny pozwala wydobyć najcenniejsze cechy aktorstwa Winnickiej. Może obyć się bez słów. Jak rzadko kto czuje kamerę. (…) Jest jedną z tych nielicznych osobowości...
Rozwiń