Wszystko na sprzedaż [1968]
rok produkcji:
- 1968
premiera:
- 28 I 1969
czas trwania:
- 94 min
Reżyseria:
- Andrzej Wajda
Reżyser II:
- Andrzej Jerzy Piotrowski, Andrzej Kostenko
Scenariusz:
- Andrzej Wajda
Zdjęcia:
- Witold Sobociński
Obsada:
- Beata Tyszkiewicz [Beata, żona reżysera], Elżbieta Czyżewska [Ela, żona aktora], Andrzej Łapicki [Andrzej, reżyser filmu ], Daniel Olbrychski [Daniel], Witold Holtz [Witek, asystent reżysera], Małgorzata Potocka, Elżbieta Kępińska [aktorka w Teatrze Ateneum], Bogumił Kobiela [Bobek], Irena Laskowska [żona leśniczego], Tadeusz Kalinowski [leśniczy], Wiesław Dymny [Wiesio, dyżurny na planie filmu historycznego], Wojciech Solarz [mężczyna opowiadający na planie filmu historycznego pomysł scenariusza aktora]
Montaż:
- Halina Prugar
Muzyka:
- Andrzej Korzyński
Scenografia:
- Wiesław Śniadecki
Kostiumy:
- Katarzyna Chodorowicz
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Kamera”
Kierownictwo produkcji :
- Barbara Pec-Ślesicka
Nagrody:
-
- Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP) 1969 -w kategorii filmu fabularnego przyznane przez jury I Lubuskiego Lata Filmowego w Łagowie
O filmie
Skonstruowany wokół motywu poszukiwań zaginionego bez wieści aktora, który nie zjawił się na planie, obraz pasji, namiętności i słabości środowiska ludzi filmu. W czasie realizacji filmu nie zjawia się na planie aktor kreujący główną rolę. Karkołomny skok do pociągu wykonuje za niego reżyser . . . Ela - żona aktora i dawna miłość reżysera, oraz Beata - żona reżysera i dawna miłość aktora starają się go odnaleźć. W trakcie tych poszukiwań dociera do nich wiadomość, że zginął on wyskakując z pędzącego pociągu. Reżyser nie wie, co zrobić z nieskończonym filmem. Angażuje Daniela - przyjaciela zmarłego, który mimo wahań i oporów decyduje się zagrać, ale w końcu porzuca plan i pędzi za galopującym stadem koni, a reżyser nie zdoła nawet tego zarejestrować. Tak w skrócie przedstawia się dramaturgia filmu. "Wszystko na sprzedaż" jest opowieścią o człowieku, który niespodziewanie odszedł. Jego śmierć zmusza do zastanowienia się nad tym, kim był naprawdę, co po sobie zostawił, jakim pozostanie w pamięci tych, którzy go kochali, i tych, którzy podziwiali go z daleka. Jak długo żywa będzie jego legenda? W różnych wywiadach przeprowadzonych z Andrzejem Wajdą pojawia się zdanie wypowiedziane przez Zbigniewa Cybulskiego na lotnisku w Rzymie, niedługo przed jego śmiercią -"Powiedzcie mu (Wajdzie), że on jeszcze za mną zatęskni". Z wyeksponowania tych słów w filmie można domyślać się, że dzieło to miało być swoistym rozrachunkiem z przeszłością - z przyjaźnią, jaka łączyła Wajdę i Cybulskiego. Zbyszek wystąpił tylko trzykrotnie w filmach Wajdy - były to "Popiół i diament", "Pokolenie", "Niewinni czarodzieje". Ale reżyser snuł plany kolejnych filmów z udziałem tego aktora. Jego śmierć była wstrząsem - "w nocy zadzwonił Polański z wiadomością, że Zbyszek nie żyje. Poczułem się nagle jak autor pozbawiony swego bohatera. Pomyślałem, że mimo wszystko trzeba zrobić film właśnie o człowieku takim jak on; tak fascynującym, chociaż przestał istnieć". Ale śmierć Zbigniewa Cybulskiego była tylko jednym z motywów realizacji tego filmu. Nietrudno na ekranie dostrzec co prawda wiele faktów z życia Cybulskiego, ale nie jest to film o nim. Jest to - jak mówił Andrzej Wajda - opowieść o ludziach, którzy robią filmy - reżyserach, aktorach, asystentach, pomocnikach. Występujący w "Wszystko na sprzedaż" Beata Tyszkiewicz, Elżbieta Czyżewska czy Daniel Olbrychski grają samych siebie, występują pod własnymi imionami, mówią swoje teksty. Filmowa fikcja miesza się tu z rzeczywistością. Tytułowa "sprzedaż" to odkrywanie swoich myśli, uczuć, wrażeń - swoisty rachunek sumienia.
www.filmpolski.pl
Artykuły
-
Lustra i sieci. Przeplatające się narracje i warstwy narracyjne we "Wszystko na sprzedaż" i w "Tataraku" Andrzeja Wajdy
Matylda Szewczyk
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
Polskie kino jako przejaw kinofilii
Piotr Kletowski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2017
-
Filmowe ciała, zmysły i obrazy. Trzej mężczyźni Wajdy
Aleksander Kmak
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2018