Andrzej Korzyński
To bez wątpienia jeden z najbardziej wszechstronnych – a zarazem najpracowitszych – polskich kompozytorów. Pisze piosenki i utwory instrumentalne, muzykę baletową, radiową, telewizyjną, filmową i teatralną. W filmografii Andrzeja Korzyńskiego znajduje się ponad 120 tytułów z jego muzyką, w blisko 50 filmach i serialach pojawiają się piosenki jego autorstwa.
Urodził się 2 marca 1940 roku w Warszawie. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (1964) w Warszawie, gdzie studiował kompozycję i dyrygenturę. Od początku działalności twórczej pochłonęła go – przede wszystkim – rozrywka. Jest autorem muzyki wielu niezapomnianych przebojów, m.in. „Żółtych kalendarzy” i „Kochać” Piotra Szczepanika, „Domek bez adresu” Czesława Niemena, „Motylem jestem” Ireny Jarockiej, „Do łezki łezka” czy „Szparka sekretarka” Maryli Rodowicz. To on wymyślił i wykreował słynnego Franka Kimono czy napisał słynny pastisz disco polo „Mydełko Fa”, zaśpiewane przez Marlenę Drozdowską i Marka Kondrata.
Korzyński nie tylko komponował, ale wraz z Mateuszem Święcickim i Witoldem Pogranicznym założył w 1965 roku w programie I Polskiego Radia – Młodzieżowe Studio „Rytm”. „Po raz pierwszy w czasach komunizmu pozwolono, żeby powstała konkurencja w redakcjach muzycznych” – wspomina w „Muzycznej Jedynce” Marii Szabłowskiej. I dodaje: „Zaopiekowaliśmy się grupą młodych ludzi, którzy byli w Polskim Radiu trochę na marginesie. Nazywano ich bigbitowcami, nie wszystkim się podobało, że uprawiali gatunek muzyczny przywleczony z Ameryki”. Dla Studia „Rytm" nagrywali m.in. Czesław Niemen, Marek Grechuta, Polanie, Czerwone Gitary, Grupa Andrzeja Nebeskiego ABC.
„Pod koniec lat 60. Andrzej Korzyński wyjechał z Polski. Pisał muzykę filmową w Paryżu i Rzymie, zdobywając niezwykle cenne kontakty i doświadczenie. Gdy wrócił do kraju, zarobione pieniądze kazano mu wpłacić do banku, dołożono grzywnę i zabrano paszport. Pozbawiony możliwości wyjazdu kompozytor zaczął pisać muzykę do polskich filmów. Dużo muzyki” – tak zaczyna swą opowieść o tym wybitnym artyście Michał Wilczyński, szef GAD Record, na łamach książeczki towarzyszącej płycie z muzyką pochodzącą z W pustyni i w puszczy (1973) Władysława Ślesickiego.
Korzyński jest autorem muzyki do ponad stu dwudziestu filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych, a także seriali telewizyjnych, jego piosenki pojawiają się w blisko pięćdziesięciu (najczęściej oczywiście „Żółte kalendarze”). Komponował dla m.in. Andrzeja Wajdy (Wszystko na sprzedaż, 1968; Polowanie na muchy, 1969; Brzezina, 1970; Człowiek z marmuru, 1976; Człowiek z żelaza, 1981; Panna Nikt, 1996), Andrzeja Żuławskiego (Trzecia część nocy, 1971; Diabeł, 1972; Na srebrnym globie, 1987; Szamanka, 1996; Cosmos, 2015), Edwarda Żebrowskiego (Ocalenie, 1972), Janusza Nasfetera (Motyle, 1972; Nie będę cię kochać, 1973), Sylwestra Chęcińskiego (Nie ma mocnych, 1974; Kochaj albo rzuć, 1977; Wielki Szu, 1982), Krzysztofa Gradowskiego (Akademia Pana Kleksa, 1983; Podróże pana Kleksa, 1985; Pan Kleks w kosmosie, 1988; Triumf pana Kleksa, 2001).
W 1977 roku jego muzyka z Czerwonych cierni (1976) Juliana Dziedziny została na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku uznana za najlepszą, zaś za najpopularniejszy soundtrack autorstwa Korzyńskiego trzeba uznać Akademię Pana Kleksa (1983) Krzysztofa Gradowskiego, z takimi hitami, jak: „Witajcie w naszej bajce”, „Kaczka dziwaczka” czy „Na wyspach Bergamutach”
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1968
Wniebowstąpienie
reż. Jan Rybkowski
-
1968
Wszystko na sprzedaż
reż. Andrzej Wajda
-
1969
Polowanie na muchy
reż. Andrzej Wajda
-
1970
Brzezina
reż. Andrzej Wajda
-
1971
Agent nr 1
reż. Zbigniew Kuźmiński
-
1971
Trzecia część nocy
reż. Andrzej Żuławski
-
1972
Diabeł
reż. Andrzej Żuławski
-
1972
Motyle
reż. Janusz Nasfeter
-
1972
Ocalenia
reż. Edward Żebrowski
-
1973
Nie będę cię kochać
reż. Janusz Nasfeter
-
1973
W pustyni i w puszczy
reż. Władysław Ślesicki
-
1974
Nie ma mocnych
reż. Sylwester Chęciński
-
1974
To ja zabiłem
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1974
Zapamiętaj imię swoje
reż. Siergiej Kołosow
-
1975
Doktor Judym
reż. Włodzimierz Haupe
-
1975
Hazardziści
reż. Mieczysław Waśkowski
-
1975
Zawiłości uczuć
reż. Leon Jeannot
-
1976
Czerwone ciernie
reż. Julian Dziedzina
-
1976
Człowiek z marmuru
reż. Andrzej Wajda
-
1976
Krótkie życie
reż. Zbigniew Kuźmiński
-
1976
Wielki układ
reż. Andrzej Jerzy Piotrowski
-
1977
Kochaj albo rzuć
reż. Sylwester Chęciński
-
1977
Okrągły tydzień
reż. Tadeusz Kijański
-
1978
Akwarele
reż. Ryszard Rydzewski
-
1978
Bestia
reż. Jerzy Domaradzki
-
1978
Umarli rzucają cień
reż. Julian Dziedzina
-
1978
Znaków szczególnych brak
reż. Anatolij Bobrowski
-
1979
…droga daleka przed nami…
reż. Władysław Ślesicki
-
1979
Gwiazdy poranne
reż. Henryk Bielski
-
1979
Porwanie „Savoi”
reż. Wieniamin Dorman
-
1979
Zielone lata
reż. Stanisław Jędryka
-
1980
Olimpiada 40
reż. Andrzej Kotkowski
-
1980
Wyrok śmierci
reż. Witold Orzechowski
-
1981
Amnestia
reż. Stanisław Jędryka
-
1981
Człowiek z żelaza
reż. Andrzej Wajda
-
1982
Do góry nogami
reż. Stanisław Jędryka
-
1982
Oko proroka
reż. Paweł Komorowski
-
1982
Wielki Szu
reż. Sylwester Chęciński
-
1983
Akademia Pana Kleksa
reż. Krzysztof Gradowski
-
1983
Dzień kolibra
reż. Ryszard Rydzewski
-
1983
Haracz szarego dnia
reż. Roman Wionczek
-
1983
Wedle wyroków twoich…
reż. Jerzy Hoffman
-
1984
Przeklęte oko proroka
reż. Paweł Komorowski
-
1985
Podróże pana Kleksa
reż. Krzysztof Gradowski
-
1985
Porwanie
reż. Stanisław Jędryka
-
1986
Pierścień i Róża
reż. Jerzy Gruza
-
1986
Pięć kobiet na dnie morza
reż. Władysław Ikonomow
-
1987
Na srebrnym globie
reż. Andrzej Żuławski
-
1988
Pan Kleks w kosmosie
reż. Krzysztof Gradowski
-
1990
Janka
reż. Janusz Łęski
-
1995
Dzieje mistrza Twardowskiego
reż. Krzysztof Gradowski
-
1996
Panna Nikt
reż. Andrzej Wajda
-
1996
Szamanka
reż. Andrzej Żuławski
-
2006
Tryumf pana Kleksa
reż. Krzysztof Gradowski, Joanna Zacharzewska