Człowiek z marmuru  [1976]

Człowiek z marmuru

rok produkcji:

1976

premiera:

25 II 1977

czas trwania:

153 min

Reżyseria:

Andrzej Wajda

Scenariusz:

Aleksander Ścibor-Rylski

Zdjęcia:

Edward Kłosiński

Obsada:

Jerzy Radziwiłowicz [Mateusz Birkut, Maciek Tomczyk, syn Birkuta], Krystyna Janda [Agnieszka], Tadeusz Łomnicki [Jerzy Burski], Jacek Łomnicki [Jerzy Burski w latach 50.], Michał Tarkowski [Wincenty Witek], Piotr Cieślak [Michalak], Wiesław Wójcik [towarzysz Jodła], Krystyna Zachwatowicz [Hanka Tomczyk], Magda Teresa Wójcik [montażystka], Bogusław Sobczuk [redaktor tv], Leonard Zajączkowski [Leonard Zajączkowski ], Irena Laskowska [pracownica Muzeum Narodowego]

Montaż:

Halina Prugar

Muzyka:

Andrzej Korzyński

Scenografia:

Allan Starski

Produkcja:

Zespół Filmowy „X”

Kierownictwo produkcji :

Barbara Pec-Ślesicka

Nagrody:

  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1977: Nagroda Dziennikarzy
  • MFF Cannes (Francja) 1978: nagroda FIPRESCI
  • MFF Bruksela (Belgia) 1979: Kryształowa Gwiazda dla Jerzego Radziwiłowicza
  • MFF Belgrad (Jugosławia) 1979: nagroda aktorska dla Jerzego Radziwiłowicza
  • MFF Kartagena (Hiszpania) 1980: Nagroda Specjalna Jury

O filmie

Dwa porządki czasowe, połączone osobą ambitnej dziennikarki Agnieszki. Agnieszka jako temat filmu dyplomowego wybiera życie Mateusza Birkuta – przodownika pracy z lat 50. Po uzyskaniu zgody na realizację rozpoczyna śledztwo w sprawie Birkuta. Rozmawia o nim z wieloma ludźmi, którzy go znali.

Z ich opowieści wyłania się życie Birkuta – był on rekordzistą w układaniu cegieł. Jeździł po Polsce, ucząc robotników technik murarskich. Jego chwilę chwały przerwał wypadek podczas jednego z pokazów – ktoś podłożył Birkutowi gorącą cegłę, powodując jego kalectwo. Birkut zaczyna pracować jako działacz. Jego najlepszy przyjaciel zostaje aresztowany, Birkut stara się mu pomóc, za co zostaje zdegradowany z roli przodownika pracy, a następnie aresztowany przez SB. Po wyjściu z więzienia robotnik stara się odzyskać rodzinę, jednak bezskutecznie. Agnieszka ma problemy z odkryciem zakończenia losów Birkuta, wszystkie wątki urywają się w 1957 r. Film Agnieszki zostaje odrzucony przez redaktora prowadzącego. Agnieszka ponownie podejmuje śledztwo, udaje jej się odnaleźć syna Birkuta, który informuje ją o śmierci ojca, ale odmawia pomocy dziewczynie. Ostatecznie jednak zgadza się na współpracę z Agnieszką.

Film jest syntezą najnowszej historii powojennej Polski. Spina klamrą dwie epoki: lata odbudowy kraju w okresie stalinowskim i rzeczywistość polityczną lat siedemdziesiątych. Pokazuje tragedię ludzi, którzy uwierzyli w sens komunistycznych przemian i zostali zniszczeni przez system. Jest drwiną z mechanizmów biurokratycznych autorytarnego systemu. Pokazuje sposób sprawowania władzy nad kulturą oraz mass mediami i ludzi gotowych na kompromis dla ratowania pozorów niezależności. Film był rozpowszechniany w ograniczonym zakresie, lecz mimo to odegrał ważną rolę w kształtowaniu postaw obywatelskich społeczeństwa lat 80.


Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • W środku okresu zdjęciowego, w czerwcu 1976 r., robotnicy znów się zbuntowali, we wrześniu założono Komitet Obrony Robotników. Wydarzenia sprzed kilku lat nabrały więc nowej aktualności. (…) Pod koniec października...

  • Najpierw przez kilka dni daremnie usiłowałem się dostać na któryś z seansów w kinie Wars; w piątek wieczór ktoś zatelefonował podniecony, że podobno od jutra film wchodzi na ekrany jeszcze w trzech salach; o świcie dzwonek...

    Rozwiń

Bibliografia