Człowiek z marmuru [1976]
rok produkcji:
- 1976
premiera:
- 25 II 1977
czas trwania:
- 153 min
Reżyseria:
- Andrzej Wajda
Scenariusz:
- Aleksander Ścibor-Rylski
Zdjęcia:
- Edward Kłosiński
Obsada:
- Jerzy Radziwiłowicz [Mateusz Birkut, Maciek Tomczyk, syn Birkuta], Krystyna Janda [Agnieszka], Tadeusz Łomnicki [Jerzy Burski], Jacek Łomnicki [Jerzy Burski w latach 50.], Michał Tarkowski [Wincenty Witek], Piotr Cieślak [Michalak], Wiesław Wójcik [towarzysz Jodła], Krystyna Zachwatowicz [Hanka Tomczyk], Magda Teresa Wójcik [montażystka], Bogusław Sobczuk [redaktor tv], Leonard Zajączkowski [Leonard Zajączkowski ], Irena Laskowska [pracownica Muzeum Narodowego]
Montaż:
- Halina Prugar
Muzyka:
- Andrzej Korzyński
Scenografia:
- Allan Starski
Produkcja:
- Zespół Filmowy „X”
Kierownictwo produkcji :
- Barbara Pec-Ślesicka
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1977: Nagroda Dziennikarzy
- MFF Cannes (Francja) 1978: nagroda FIPRESCI
- MFF Bruksela (Belgia) 1979: Kryształowa Gwiazda dla Jerzego Radziwiłowicza
- MFF Belgrad (Jugosławia) 1979: nagroda aktorska dla Jerzego Radziwiłowicza
- MFF Kartagena (Hiszpania) 1980: Nagroda Specjalna Jury
O filmie
Dwa porządki czasowe, połączone osobą ambitnej dziennikarki Agnieszki. Agnieszka jako temat filmu dyplomowego wybiera życie Mateusza Birkuta – przodownika pracy z lat 50. Po uzyskaniu zgody na realizację rozpoczyna śledztwo w sprawie Birkuta. Rozmawia o nim z wieloma ludźmi, którzy go znali.
Z ich opowieści wyłania się życie Birkuta – był on rekordzistą w układaniu cegieł. Jeździł po Polsce, ucząc robotników technik murarskich. Jego chwilę chwały przerwał wypadek podczas jednego z pokazów – ktoś podłożył Birkutowi gorącą cegłę, powodując jego kalectwo. Birkut zaczyna pracować jako działacz. Jego najlepszy przyjaciel zostaje aresztowany, Birkut stara się mu pomóc, za co zostaje zdegradowany z roli przodownika pracy, a następnie aresztowany przez SB. Po wyjściu z więzienia robotnik stara się odzyskać rodzinę, jednak bezskutecznie. Agnieszka ma problemy z odkryciem zakończenia losów Birkuta, wszystkie wątki urywają się w 1957 r. Film Agnieszki zostaje odrzucony przez redaktora prowadzącego. Agnieszka ponownie podejmuje śledztwo, udaje jej się odnaleźć syna Birkuta, który informuje ją o śmierci ojca, ale odmawia pomocy dziewczynie. Ostatecznie jednak zgadza się na współpracę z Agnieszką.
Film jest syntezą najnowszej historii powojennej Polski. Spina klamrą dwie epoki: lata odbudowy kraju w okresie stalinowskim i rzeczywistość polityczną lat siedemdziesiątych. Pokazuje tragedię ludzi, którzy uwierzyli w sens komunistycznych przemian i zostali zniszczeni przez system. Jest drwiną z mechanizmów biurokratycznych autorytarnego systemu. Pokazuje sposób sprawowania władzy nad kulturą oraz mass mediami i ludzi gotowych na kompromis dla ratowania pozorów niezależności. Film był rozpowszechniany w ograniczonym zakresie, lecz mimo to odegrał ważną rolę w kształtowaniu postaw obywatelskich społeczeństwa lat 80.
Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
-
Robię filmy, które sam chciałbym zobaczyć. Rozmowa z Andrzejem Wajdą
Małgorzata Dipont
„Kino” 1979, nr 2
-
Kino polityczne Andrzeja Wajdy: Człowiek z marmuru, Człowiek z żelaza, Danton
Janina Falkowska
„Kwartalnik Filmowy” 1996, nr 15-16
Cytaty
-
Najpierw przez kilka dni daremnie usiłowałem się dostać na któryś z seansów w kinie Wars; w piątek wieczór ktoś zatelefonował podniecony, że podobno od jutra film wchodzi na ekrany jeszcze w trzech salach; o świcie dzwonek...
Rozwiń