Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918–1929 na przykładzie Warszawy
Tytuł:
- Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918–1929 na przykładzie Warszawy
Autorzy:
- Wojciech Świdziński
Wydawca:
- Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Wydanie:
- Warszawa 2015
Liczba stron:
- 396
Opis
Książka jest wynikiem kilkuletnich badań nad repertuarem warszawskich kin w okresie od odzyskania przez Polskę niepodległości do pojawienia się na ekranach pierwszych filmów dźwiękowych. Warszawa tego czasu była miastem tętniącym życiem filmowym, w którym kilkadziesiąt kin wyświetlało codziennie najnowsze produkcje sprowadzone z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Francji, Włoch, Danii, Szwecji czy Rosji. Repertuarowi oraz reakcjom i obyczajom publiczności przyglądali się liczni krytycy, na czele z wybitnymi pisarzami – Karolem Irzykowskim, Antonim Słonimskim, Anatolem Sternem. Wyrażane przez nich spostrzeżenia i – nieraz bardzo surowe – oceny stanowią ważny element książki, pozwalając inaczej spojrzeć na kanoniczne dziś pozycje kina niemego.
W książce znaleźć można odpowiedzi na wiele pytań, dotyczących polskiej kultury filmowej lat dwudziestych:
- Jakie filmy oglądano w Warszawie najchętniej?
- Które kina uchodziły za najbardziej eleganckie?
- Dlaczego warszawscy właściciele kin kilkakrotnie ogłaszali strajki i zamykali kina?
- Dlaczego Charlie Chaplin nie był ulubionym komikiem polskiej publiczności?
- Jakie filmy kryły się pod tytułami ekranowymi: Jedynaczka króla szmalcu, Tajemniczy Dżems, A jednak ciało jest słabe?
Fragmenty / recenzje
-
RECENZJA: Wypełnianie białych plam - recenzja książki "Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918–1929 na przykładzie Warszawy" Wojciecha Świdzińskiego
Mariusz Guzek
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
Wstęp
Wojciech Świdziński
Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918-1929 na przykładzie Warszawy
Spis treści
WPROWADZENIE
Wstęp – stan badań – metodologia 11
Dystrybucja filmowa w Polsce w latach 1918–1929 30
Kina warszawskie 1918–1929 42
CZĘŚĆ PIERWSZA
Lata 1918–1921. Przewaga repertuaru niemieckiego 59
Lata 1922–1923. Różnorodność repertuarowa – kryzys warszawskich kin 106
Lata 1924–1929. Przewaga repertuaru amerykańskiego 149
CZĘŚĆ DRUGA
Reżyser: David Wark Griffith – „Król ekranu” 219
Aktor: Conrad Veidt – „Mistrz maski" 237
Krytyk: Andrzej Włast i jego Dziesiąta muza. (Impresje) 253
Filmowa Atlantyda: burleska i komedia komików na warszawskich ekranach 264
Pat i Patachon 268
Charlie Chaplin 275
Max Linder 282
Harold Lloyd 286
Buster Keaton 291
Roscoe „Fatty” Arbuckle -Grubasek 295
I inni 298
Filmy orientalne na polskich ekranach w latach 1918–1929 303
Francja: szczątek imperium, czyli Atlantyda 305
Niemcy: największa historia jaką kiedykolwiek opowiedziano, czyli Indyjski grobowiec 311
Stany Zjednoczone: awantura arabska, czyli Szejk 318
Polska: między W pustyni i w puszczy a Ojcem zadżumionych 323
Manipulacje, zakazy, pomyłki, czyli co wyświetlały kina stolicy w latach 1918–1929 328
Spis ilustracji 341
Bibliografia 342
Indeks filmów 367
Indeks nazwisk 383
Indeks kin 393
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Kino Juliusza Machulskiego
Artur Majer
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska