Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918–1929 na przykładzie Warszawy

Tytuł:

Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918–1929 na przykładzie Warszawy

Autorzy:

Wojciech Świdziński

Wydawca:

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Wydanie:

Warszawa 2015

Liczba stron:

396

Opis

Książka jest wynikiem kilkuletnich badań nad repertuarem warszawskich kin w okresie od odzyskania przez Polskę niepodległości do pojawienia się na ekranach pierwszych filmów dźwiękowych. Warszawa tego czasu była miastem tętniącym życiem filmowym, w którym kilkadziesiąt kin wyświetlało codziennie najnowsze produkcje sprowadzone z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Francji, Włoch, Danii, Szwecji czy Rosji. Repertuarowi oraz reakcjom i obyczajom publiczności przyglądali się liczni krytycy, na czele z wybitnymi pisarzami – Karolem Irzykowskim, Antonim Słonimskim, Anatolem Sternem. Wyrażane przez nich spostrzeżenia i – nieraz bardzo surowe – oceny stanowią ważny element książki, pozwalając inaczej spojrzeć na kanoniczne dziś pozycje kina niemego.

W książce znaleźć można odpowiedzi na wiele pytań, dotyczących polskiej kultury filmowej lat dwudziestych:

  • Jakie filmy oglądano w Warszawie najchętniej?
  • Które kina uchodziły za najbardziej eleganckie?
  • Dlaczego warszawscy właściciele kin kilkakrotnie ogłaszali strajki i zamykali kina?
  • Dlaczego Charlie Chaplin nie był ulubionym komikiem polskiej publiczności?
  • Jakie filmy kryły się pod tytułami ekranowymi: Jedynaczka króla szmalcuTajemniczy DżemsA jednak ciało jest słabe?

Fragmenty / recenzje

Spis treści

WPROWADZENIE

Wstęp – stan badań – metodologia   11
Dystrybucja filmowa w Polsce w latach 1918–1929   30
Kina warszawskie 1918–1929   42


CZĘŚĆ PIERWSZA

Lata 1918–1921. Przewaga repertuaru niemieckiego   59
Lata 1922–1923. Różnorodność repertuarowa – kryzys warszawskich kin   106
Lata 1924–1929. Przewaga repertuaru amerykańskiego   149


CZĘŚĆ DRUGA

Reżyser: David Wark Griffith – „Król ekranu”   219
Aktor: Conrad Veidt – „Mistrz maski"   237
Krytyk: Andrzej Włast i jego Dziesiąta muza. (Impresje)   253
Filmowa Atlantyda: burleska i komedia komików na warszawskich ekranach   264
Pat i Patachon   268
Charlie Chaplin   275
Max Linder   282
Harold Lloyd   286
Buster Keaton   291
Roscoe „Fatty” Arbuckle -Grubasek   295

I inni   298

Filmy orientalne na polskich ekranach w latach 1918–1929   303
Francja: szczątek imperium, czyli Atlantyda   305
Niemcy: największa historia jaką kiedykolwiek opowiedziano, czyli Indyjski grobowiec   311
Stany Zjednoczone: awantura arabska, czyli Szejk   318
Polska: między W pustyni i w puszczy Ojcem zadżumionych   323
Manipulacje, zakazy, pomyłki, czyli co wyświetlały kina stolicy w latach 1918–1929   328


Spis ilustracji   341
Bibliografia   342
Indeks filmów   367
Indeks nazwisk   383
Indeks kin   393