Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej. Tom I. Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896-1939
Tytuł:
- Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej. Tom I. Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896-1939
Redaktorzy:
- Anna Wróblewska, Anna M. Zarychta
Autorzy:
- Edward Zajiček
Wydawca:
- Wydawnictwo PWSFTviT
Wydanie:
- Łódź 2015
Liczba stron:
- 382
Opis
Profesor Edward Zajiček, twórca polskiego piśmiennictwa filmowego nurtu produkcyjnego, w swojej niezwykłej, barwnej i skrzącej się dowcipem książce, wprowadza czytelnika w świat pierwszych kinematografów, pionierów polskiej produkcji i dystrybucji filmowej, a także demontuje mity narosłe wokół polskiego kina międzywojennego. Pozycja obowiązkowa dla każdego filmowca i kinomana!
Drugie, uzupełnione wydanie publikacji, która po raz pierwszy ukazała się w 2008 roku.
WSTĘP
Swoje losy mają nie tylko książki. Mają je również filmy, a także - i przede wszystkim - ludzie, którzy pragnęli ożywić nieruchome i nieme fotografie oraz tacy, którzy korzystając z ich śmiesznych konstrukcji, wykwitu wieku pary i elektryczności, próbowali kręcić filmy. Działając w określonych warunkach społecznych i gospodarczych, ze swojej pasji i umiejętności uczynili sposób wypowiedzi, środek wyrazu oraz zajęcia zarobkowe i zawody. Pozyskiwali współpracowników, środki, organizowali placówki wytwarzania i upowszechniania filmów, przyczyniając się do powstania krajowych i międzynarodowych rynków kinematograficznych. Przez 120 lat od pierwszego na ziemiach polskich krakowskiego seansu filmowego przy użyciu aparatury braci Lumiere, polscy filmowcy działali w różnych warunkach ustrojowych i ekonomicznych. W czasie zaborów, w państwie o pełnej i następnie o ograniczonej suwerenności, w ramach wolnego rynku oraz w gospodarce nakazowo-rozdzielczej. W każdym z tych okresów stawali wobec problemów, które musieli rozwiązywać oraz wobec wyzwań, którym musieli sprostać. Czynili to ze zmiennym szczęściem. Obecnie, w nowych warunkach, ale w podobnych sytuacjach ludzie filmu i kina mogą korzystać z udanych i przykrych doświadczeń swoich poprzedników. Uczyć się na ich osiągnięciach i błędach. Drugie - uzupełnione o ilustracje - wydanie tomu Historii gospodarczej kinematografii polskiej obejmuje lata 1896-1939, czyli czasy zaborów oraz II Rzeczpospolitej. Z wyjątkiem lat I wojny światowej, w którym dominowała gospodarka wojenna, był to okres gospodarki wolnorynkowej. Nie oznacza to jednak, że kondycję kinematografii i twórczości filmowej, w czasach wolnych od obcej ingerencji, warunkowały jedynie koniunkturalne gesty niewidocznej ręki rynku. Gdyby tak się działo, przypuszczalnie premiery polskich obrazów na ekranach polskich kin nie odbywałyby się co dwa, trzy tygodnie, lecz - jak bywało w owym czasie w niektórych państwach europejskich - jedynie raz na kilka lat. We współczesnej literaturze przedmiotu oraz w publikacjach, traktu-jących o kinematografii okresu międzywojennego uporczywie utrzymuje się pogląd, oparty na utrwalanej w PRL czarno-białej kliszy, negującej osiągnięcia II Rzeczpospolitej i jej rządów, jakoby władze II RP nie popierały rodzimej twórczości filmowej. Wyniki badań ówczesnego rynku kinematograficznego dowodzą, że gdyby nie polityka preferencji fiskalnych prowadzona przez przedwojenne rządy, nasz film nie miałby szans osiągnięcia ani tego poziomu jakościowego, ani ilościowego prezentowanego w dziedzinie filmu fabularnego i rozmaitych form krótkometrażowych. Dla obecnej kondycji polskiego filmu, w otoczeniu multimedialnym, mogą być pożyteczne nie tylko doświadczenia międzywojennego państwowego mecenatu. Ówczesna kinematografia sprawiała wrażenie chaotycznego konglomeratu ośrodków produkcyjnych, kantorów wy-najmu oraz kin, skonfliktowanych wzajemną bezwzględną konkurencją i miotanych sprzecznościami międzybranżowych interesów. Na tym bezładnym tle, zdumienie i szacunek musi budzić postawa protagonistów poszczególnych środowisk, którzy ponad własnymi działowymi interesami potrafili dostrzec nadrzędne korzyści narodowej kinematografii. Aby mówić jednym głosem w imieniu filmu i kina zjednoczyli się, podporządkowując dobrowolnie utworzonej, samorządnej Radzie Naczelnej Przemysłu Filmowego w Polsce i wiele na tym zyskali. Te i inne doświadczenia opisanej przeszłości nieustająco są warte przypomnienia i refleksji.
Edward Zajićek
Fragmenty / recenzje
-
Twórczość filmowa… komuś musi na niej zależeć. Z Edwardem Zajičkiem rozmawia Monika Talarczyk-Gubała
Monika Talarczyk-Gubała
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2016
Spis treści
ROZDZIAŁ 1 Komercyjne początki (1896-1918) 9
1.1. Minęło ponad sto lat kina i filmu 9
1.2. Prekursorzy, pionierzy i entuzjaści polskiego przemysłu filmowego 19
1.3. Pewnego razu w Ameryce i... we Francji 32
1.4. Zabór pruski i cesarsko-królewski 43
1.5. Kino i film w Kongresówce 48
1.6. Lata I wojny światowej (1914-1918) 66
ROZDZIAŁ 2 Powstanie krajowego rynku filmowego 77
2.1. Pierwsze akty prawne i scalanie rynku kinematograficznego 77
2.2. Polski rynek kinematograficzny w pierwszych latach niepodległości 87
ROZDZIAŁ 3 Sytuacja gospodarcza kin w latach 1918-1939 91
3.1. Kina w ostatnim dziesięcioleciu filmu niemego 91
3.2. Przełom dźwiękowy 108
3.3. Przezbrojenie sieci kinowej w Polsce w warunkach kryzysu gospodarczego 131
3.4. Ustawa o filmach i ich wyświetlaniu 142
3.5. Kina i fiskus po ustawie z 1934 r. 156
3.6. Polskie kina końca lat 30. na tle sieci zagranicznych 169
ROZDZIAŁ 4 Dystrybucja filmów w II RP 183
4.1. Spuścizna zaborów 183
4.2. Prawo i fiskus plus... cenzura 187
4.3. Film amerykański w II RP 203
4.4. W luce dystrybucyjnej 213
ROZDZIAŁ 5 Produkcja filmowa w II RP 225
5.1. Sytuacja gospodarcza oraz aktywność produkcji filmowej 225
5.2. Między ustami i brzegiem pucharu 237
5.3. Od Globusa do Imago-Voxu 248
5.4. Towarzystwo Udziałowe Sfinks i konkurenci 264
5.5. Koszty produkcji filmów w II RP 283
5.6. Finansowanie i rentowność produkcji filmowej 306
5.7. Finansowanie produkcji krótkich filmów i dubbingu 329
5.8. Zaplecze techniczno-produkcyjne twórczości filmowej 348
5.9. Inicjatywy samorządu branży produkcyjnej 357
Bibliografia 369
Spis rysunków 371
Spis tablic 372
Indeks nazwisk 375
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Obsession. Perversion. Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation
Olga Bobrowska, Michał Bobrowski
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki