Roman Polański

Roman Polański, fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN?>

Roman Polański, fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, aktor, producent. Urodził się 18 sierpnia 1933 roku w Paryżu. Gdy miał cztery lata, jego rodzina przeniosła się do Krakowa. Okres wojny spędził głównie w Wysokiej koło Wadowic, gdzie ukrywał się pod nazwiskiem Roman Wilk. Jego kariera artystyczna rozpoczęła się w Krakowie od „Radiowej Gromadki” Marii Biliżanki. Na scenie teatru Groteska zadebiutował w listopadzie 1949 roku w przedstawieniu Cyrk Tarabumba. W niezwykle popularnym Teatrze Młodego Widza wcielił się w rolę Żaczka w Farfurce królowej Bony Anny Świrszczyńskiej, a prawdziwą furorę zrobił jako Wania w Synu pułku Walentina Katajewa. 

Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi (1957; dyplom w 1959). Już jego etiudy szkolne – Uśmiech zębiczny (1957), Rozbijemy zabawę… (1957), Morderstwo (1957), Dwaj ludzie z szafą (1958; nagrody w Brukseli, San Francisco, Oberhausen, Montevideo, Warszawie), Lampa (1959), Gdy spadają anioły (1959) – przyniosły mu uznanie i festiwalowe laury. Ten typ kina kontynuował w dwóch krótkich fabułach: Gruby i chudy (1961; nagroda w Oberhausen) i Ssaki (1962; Złoty Smok Wawelski w Krakowie, nagrody w Tours i Oberhausen). W 1961 roku zrealizował pierwszy pełnometrażowy film fabularny Nóż w wodzie, gorzki dramat psychologiczny – dziennikarz jadący z żoną na Mazury zabiera przypadkowego autostopowicza – obnażający charaktery bohaterów: konsumpcyjny egoizm mężczyzny, cynizm kobiety i pozerstwo chłopaka. Ten debiutancki obraz przyniósł mu kilka prestiżowych laurów, m.in. na festiwalach w Wenecji, Prades, Oberhausen, Panamie, a także oscarową nominację (rywalizację przegrał z Osiem i pół Federico Felliniego) oraz… wściekłość komunistycznych władz, które dopatrzyły się w dziele Polańskiego gloryfikowania kosmopolityzmu i konsumpcyjnego stylu życia.

Uznanie i nagrody na świecie oraz nagonka polityczna w kraju spowodowały, że następne filmy postanowił realizować za granicą: Diamentowy naszyjnik, nowelę wchodzącą w skład Najpiękniejszych oszustw świata, nakręcił we Francji, WstrętMatnię w Anglii, zaś Nieustraszeni pogromcy wampirów powstali w koprodukcji angielsko-amerykańskiej. Jego pierwszym filmem amerykańskim była ekranizacja powieści Iry Levina Dziecko Rosemary, która przyniosła mu duży rozgłos i dwie oscarowe nominacje w 1969 roku (statuetka dla Ruth Gordon za drugoplanową rolę kobiecą). Sześć lat później Chinatown nominowane będzie w jedenastu kategoriach (dostało też jednego Oscara – dla Roberta Towne'a za najlepszy scenariusz oryginalny). Skandal obyczajowy w 1978 roku (oskarżenie o zgwałcenie nieletniej) spowodował, że Polański zdecydował się opuścić USA. W 2002 roku przyznano mu Oscara za reżyserię Pianisty (statuetki dostali także: Adrien Brody za rolę tytułową oraz Ronald Harwood za scenariusz adaptowany). Werdykt odczytał Harrison Ford (grał w jego Franticu), sala zgotowała mu owację. Laureat jednak Oscara nie odebrał. Nakręcony w koprodukcji polsko-niemiecko-francuskiej Pianista (2002), poświęcony Władysławowi Szpilmanowi, wspaniałemu muzykowi, któremu udało się przeżyć wojnę w okupowanej Warszawie, to chyba najbardziej uhonorowany film polskiego reżysera, o czym świadczy m.in. Złota Palma canneńskiego festiwalu, siedem statuetek Cezarów, dwie brytyjskie Nagrody Filmowe 2002, trzy Oscary. Dwa najnowsze filmy – Rzeź (2011) i Wenus w futrze (2013) – nakręcił w koprodukcji z naszą kinematografią.

Roman Polański to także znakomity aktor. Zanim wyjechał z Polski, stworzył wiele niezapomnianych ról w filmach kolegów z łódzkiej szkoły filmowej, m.in. w Pokoleniu (1954) i Niewinnych czarodziejach (1960) Andrzeja Wajdy, Końcu nocy (1956) Juliana Dziedziny, Pawła Komorowskiego i Walentyny Uszyckiej, Do widzenia, do jutra… (1960) Janusza Morgensterna. Później – po latach – zagrał w Zemście (2002) Andrzeja Wajdy.

Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2005), doktor honoris causa Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2000), członek francuskiej Akademii Sztuk Pięknych (1999), laureat Europejskiej Nagrody Filmowej za całokształt twórczości (2006), Orła za osiągnięcia życia (2003), Platynowych Lwów (2011) oraz wielu innych prestiżowych nagród i wyróżnień.

                                                                                                                                            Jerzy Armata

Bibliografia

Książki:

Bątkiewicz A., Ścigany Roman Polański, Katowice 2006.

Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, red. Kamila Wielebska, Kuba Mikurda, Kraków-Warszawa 2010.

Hendrykowski M., Nóż w wodzie, Poznań 2005.

Parker J., Polański, Kraków 1998.

Polański, Roman, Warszawa 1992.

Lubelski T., Zarębski Konrad J., Historia kina polskiego, Warszawa 2006.

Stachówna G., Polański od A do Z, Kraków 2002.

Stachówna G., Roman Polański i jego filmy, Łódź 1994.

 

Artykuły:

Choczaj M., Film i dramat. 'Śmierć i dziewczyna' Romana Polańskiego, „Images” 2010, Vol. 7, nr 13-14, s. 111-121.

Czerwińska Z., Kostenko A., Starski A., Cyran K., Krajewski W., Debata redakcyjna [...] Romek ma zawsze rację... „K Mag” 2010, nr 16, s. 88-92.

Dąbrowska A., Coś konkretnego, „Film” 1981, nr 29, s. 20-21.

Demidowicz K., Roman Polański. Życie jak spektakl, „Film” 2002, nr 9, s. 42-45.

Galczak E., Wrogie mieszkanie Romana Polańskiego, „Kino” 1986, nr 7, s. 36-39.

Gazda J., Poczucie obcości, chęć wtopienia się w inność. podróże filmowe Romana Polańskiego, „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 4, s. 132-152.

Gubański M., W kręgu Kafki i Witkacego, „Kino” 1986, nr 7, s. 33-36.

Hendrykowski M., Etiudy Romana Polańskiego, „Images” 2011, Vol. 9, nr 17-18, s. 159-198.

Jankun M., Historia Rosemary, „Kino” 1985, nr 4, s. 38-42.

Karski D., Naturszczyk, „Film” 1994, nr 10, s. 54-55.

Kletowski P., Roman Polański - reżyser ludzkich lęków, „HA!Art” 2000, nr 1, s. 14-15.

Kocińska A., Niepokojące oblicze. Roman Polański po drugiej stronie kamery, „Images” 2006, Vol. 4, nr 7-08, s. 175-184.

Kreutzinger K. Lalki Polańskiego, „Ekran” 1996, nr 3-4, s. 21-22.

Kubisiowska K., Lokator sam w domu, „Film” 2000, nr 2, s. 114-117.

Loustalot G., Oliver i ja, „Film” 2005, nr 10, s. 34-40.

Łaguna P., Tajemnice chińskiej dzielnicy. o „Chinatown” Romana Polańskiego, „Kino” 1983, nr 4, s. 25-33

Michalak B., „Nóż w wodzie”, „Film” 2004, nr 12, s. 99-101.

Michalska M., Polański - amerykańskie punkty zwrotne, „Dziennik. Gazeta prawna” 2-4.10.2009, nr 193, s. M4-M5.

Nowak L., Nic za darmo, „Ekran” 1996, nr 3-04, s. 6-9.

Piątek W., Roman Polański, „Film” 1983, nr 32, s. 16-19.

Rzewuski J., Paciorki czarciego różańca, „Ekran” 1996, nr 3-4, s. 17-20.

Stachówna G., Jak kończyć szkołę filmową. Gdy spadają anioły Romana Polańskiego, „Kino” 1989, nr 2, s. 23-26.

Staniszewski M., „Oliver Twist” czyli Polański dzieciom, „Film” 2004, nr 10, s. 10-13.

Szczerba J., I znów ci się udało, mały draniu, „Gazeta Wyborcza - Duży Format” 2009, nr 39, s. 8-10.

Szczerba J., Niewinny czarodziej z getta, „Gazeta Wyborcza” 5.10.2009, nr 233, s. 20-21.

Szczerba J., Spieprzaj do Hollywood!, „Gazeta Wyborcza” 6.10.2009, nr 234, s. 12-13.

Śliwińska A., „Pianista” - obraz getta w Filmowym języku Romana Polańskiego, „Images” 2011, Vol. 9, nr 17-18, s. 53-68.

Zmudziński B., Krótkie filmy Romana Polańskiego oglądane po latach, „Film na Świecie” 1993, nr 2, s. 76-80.

Żyto K., Wojna światów w kameralnych dekoracjach – „Rzeź” Romana Polańskiego, „Film & TV Kamera” 2012 , nr 2, s. 17-19

 

Wywiady:

Biernacki J., Powrót do spraw elementarnych, „Kino” 1981, nr 9, s. 5-8.

Chorostecka A., Bal w operze, „Film” 1997, nr 12, s. 94-96.

Królikowska E., Polański – Show, „Film” 1981, nr 16, s. 10-11, 21.

Lubelski T., Żałuję, że nie mam już tremy - mówi Roman Polański, „Kino” 1993, nr 2-3, s. 4-9.

Michnik A., Cichy M., Najgroźniejsi są ci, którzy się boją, „Gazeta Wyborcza” 14-15.3.1998, nr 62, s. 12-13.

Oleksiewicz M., O polskim 'Nożu w wodzie' na tle francuskiej Nowej Fali, „Film” 1962, nr 12, s. 10-11.

Pawlicki M., Raczej śledź, „Film” 1987, nr 52, s. 3-5.

Smoleń-Wasilewska E., Spotkania i rozmówki: debiut fabularny Romana Polańskiego, „Film” 1961, nr 26, s. 2.

Troszczyński J., Między Londynem i Hollywoodem, „Film” 1966, nr 46, s. 12-13.

Wajda A., Reżyser Filmowy i świat współczesny. Andrzej Wajda w rozmowie z Romanem Polańskim, „Kino” 1972, nr 2, s. 31-36.

Artykuły