Andrzej Wajda
Jeden z najbardziej znanych i honorowanych w świecie polskich reżyserów filmowych, współtwórca Polskiej Szkoły Filmowej; także wybitny reżyser teatralny, scenarzysta i scenograf. Urodził się w Suwałkach w 1926 roku. Lata wojny spędził w Radomiu, gdzie uczęszczał na tajne komplety i krótko uczył się w prywatnej szkole malarskiej, pracując jednocześnie na kolei. Po wojnie studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi. Kanał (1957) był jego drugim – po Pokoleniu (1954) – filmem kinowym. Po nim nakręcił głośny Popiół i diament (1958), który ugruntował jego czołową pozycję w kinie polskim i europejskim. W 1959 roku Wajda nakręcił swój pierwszy kolorowy film – Lotna, a w kolejnych latach filmy Niewinni czarodzieje (opowiadający o młodych ludziach pokolenia jazzu, zbuntowanych a równocześnie samotnych w otaczającym ich świecie), Samson (przedstawiał historię Żyda zbiegłego z getta) i dwa filmy zagraniczne: jugosłowiańską Powiatową lady Makbet oraz Miłość dwudziestolatków we francusko-niemieckiej koprodukcji (1962).
Do najgłośniejszych spośród blisko czterdziestu zrealizowanych filmów fabularnych Wajdy należą ekranizacje polskiej klasyki literackiej – m.in. Popiołów Stefana Żeromskiego (1965), Wesela Stanisława Wyspiańskiego (1973), Ziemi obiecanej Władysława Reymonta (nominacja do Oscara, 1974), Smugi cienia Josepha Conrada (1976) i Panien z Wilka Jarosława Iwaszkiewicza oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza (1999). Wielką popularność zyskały też polityczne filmy rozrachunkowe – Człowiek z marmuru (1978) i Człowiek z żelaza (nagrodzony Złotą Palmą na MFF w Cannes, 1981), a także Danton (1982) i Korczak (1990). Za Katyń (2007) był nominowany do Oscara.
Twórczość artystyczna Andrzeja Wajdy ma charakter kina autorskiego o dużej różnorodności. Czerpie z malarstwa, literatury polskiej oraz polskiej tradycji narodowej. Niektóre pomysły filmowe Wajdy były w okresie Polski Ludowej przedmiotem licznych ingerencji cenzury; wywoływały burzliwe dyskusje i spory. W roku 2000 Andrzejowi Wajdzie przyznano honorowego Oscara, a w 2006 berlińskiego Złotego Niedźwiedzia za całokształt twórczości.
W latach 1979-1983 Wajda był prezesem Stowarzyszenia Filmowców Polskich (obecnie jest prezesem honorowym). Jest także członkiem Amerykańskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. W latach 1989-1991 był senatorem RP. Jest inicjatorem powstania i fundatorem (za otrzymaną w 1987 roku nagrodę Kyoto) Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w Krakowie oraz założycielem działającej od 2002 roku w Warszawie Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.
Andrzej Wajda zmarł 9 października 2016 roku. Odszedł w wieku 90 lat.
Seweryn Kuśmierczyk, Stanisław Zawiśliński
Wideo
-
Spotkanie z Andrzejem Wajdą po filmie TATARAK na temat inspiracji malarskich prowadzi prof. Tadeusz Lubelski
-
Spotkanie z Andrzejem Wajdą po filmie WESELE
-
Spotkanie z Andrzejem Wajdą po filmie WESELE
-
Popiół i diament
-
Człowiek z żelaza
-
Kronika wypadków miłosnych
-
Spotkanie po filmie ANDRZEJ WAJDA. MOJE INSPIRACJE
-
Kanał, Człowiek na torze
-
Kanał, Eroica
-
Kanał, Eroica
-
Kanał, Człowiek na torze
-
Kanał, Eroica
-
Kanał, Eroica
-
Popiół i diament, Pociąg
-
Popiół i diament, Krzyż Walecznych
-
Popiół i diament, Pociąg
-
Popiół i diament, Pociąg
-
Popiół i diament, Salto
-
Popiół i diament, Krzyż Walecznych
-
Niewinni czarodzieje
-
Krzyż Walecznych, Popiół i diament
-
Inspiracje malarskie w filmie WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ
-
Inspiracje malarskie w filmie KRAJOBRAZ PO BITWIE
-
Inspiracje malarskie w filmie POPIÓŁ I DIAMENT
-
Inspiracje malarskie w filmie BRZEZINA
-
Inspiracje malarskie w filmie WESELE
-
Człowiek z marmuru
-
Człowiek z marmuru
-
Inspiracje malarskie w filmie CZŁOWIEK Z MARMURU
-
Człowiek z marmuru
-
Człowiek z marmuru
-
Człowiek z marmuru
-
Człowiek z marmuru
-
Inspiracje malarskie w filmie DANTON
-
Do widzenia, do jutra..., Niewinni czarodzieje
-
Niewinni czarodzieje
-
Do widzenia, do jutra..., Niewinni czarodzieje
-
Do widzenia, do jutra..., Niewinni czarodzieje
-
Do widzenia, do jutra..., Niewinni czarodzieje
-
Do widzenia, do jutra..., Niewinni czarodzieje
-
Wesele
-
Wesele
-
Ziemia obiecana, Zaklęte rewiry
-
Ziemia obiecana
-
Ziemia obiecana
-
Ziemia obiecana, Zaklęte rewiry
-
Ziemia obiecana, Zaklęte rewiry
-
Ziemia obiecana
-
Ziemia obiecana, Zaklęte rewiry
-
Panny z Wilka, Ćma
-
Panny z Wilka, Ćma
-
Panny z Wilka, Ćma
-
NIEWINNI CZARODZIEJE
-
NIEWINNI CZARODZIEJE - okoliczności powstania
-
WESELE - okoliczności powstania filmu
-
Człowiek z marmuru
-
WESELE - historia i wizyjność
-
ANDRZEJ WAJDA
-
WESELE - zastąpienie konwencji teatralnej przez filmową
-
POPIÓŁ I DIAMENT - bohater i problematyka
-
Brzezina, Panny z Wilka
-
ZIEMIA OBIECANA - relacje genderowe
-
NIEWINNI CZARODZIEJE - wizerunek młodzieży czasów Odwilży
-
ZIEMIA OBIECANA - obraz miasta Łodzi
-
NIEWINNI CZARODZIEJE - okoliczności powstania filmu
-
Kronika wypadków miłosnych
-
ZIEMIA OBIECANA - Konflikty kulturowe i narodowościowe
-
Brzezina, Panny z Wilka
-
ZIEMIA OBIECANA - konflikty klasowe
-
Palec boży, Wesele
-
ZIEMIA OBIECANA - okoliczności powstania i losy filmu
-
Wesele, Palec boży
-
Palec boży, Wesele
-
WESELE - tematyka żydowska
-
Kanał
-
PANNY Z WILKA - adaptacja prozy Jarosława Iwaszkiewicza
-
WESELE - adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego
-
Brzezina, Panny z Wilka
-
Kanał
-
KANAŁ - symbolizm
-
Brzezina, Panny z Wilka
-
KANAŁ - uniwersalizacja doświadczenia wojennego
-
Wesele
-
POPIÓŁ I DIAMENT - dylematy głównego bohatera
-
POPIÓŁ I DIAMENT - okoliczności powstania i obsada filmu
-
Popiół i diament
-
POPIÓŁ I DIAMENT - film wobec pierwowzoru literackiego
-
ZIEMIA OBIECANA
-
Inspiracje malarskie w filmie POPIOŁY
-
Inspiracje malarskie w filmie LOTNA
-
Człowiek z marmuru
-
Kanał
-
ZIEMIA OBIECANA - wizerunek miasta kapitalistycznego
-
Brzezina
-
Inspiracje malarskie w POKOLENIU i KANALE
-
WESELE - dialog Wajdy z Wyspiańskim
-
CZŁOWIEK Z MARMURU - zobrazowanie "rzeczywistości nieprzedstawionej"
-
ZIEMIA OBIECANA - dialog Wajdy z powieścią Reymonta
-
ZIEMIA OBIECANA - warstwa dźwiękowa
-
Człowiek z marmuru
-
Brzezina
-
Inspiracje malarskie w filmie WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ
-
Wesele, Panny z Wilka
-
Pokolenie, Człowiek na torze
-
Pokolenie, Człowiek na torze
-
Kornblumenblau, Korczak
-
Kanał, Popiół i diament
-
Sztuka XX wieku w kontekście filmów Andrzeja Wajdy
-
Mity narodowe w polskim kinie
-
Rozliczenie ze stalinizmem w kinie polskim
-
Obrazy wojny w filmach Andrzeja Wajdy i w twórczości artystów jego pokolenia
Artykuły
-
Z PERSPEKTYWY: Strategie przetrwania
Alicja Helman
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2020
Wróć do artykułów