Ewa Dałkowska

Ewa Dałkowska w filmie „Szpital Przemienienia", fot. Romuald Pieńkowski, źródło: Fototeka FN?>

Ewa Dałkowska w filmie „Szpital Przemienienia", fot. Romuald Pieńkowski, źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Jedna z ulubionych aktorek Kina Moralnego Niepokoju. Nigdy nie była amantką. Miała szczęście do ról dramatycznych, do postaci niejednoznacznych, tajemniczych, owładniętych namiętnością, czasem demonicznych. Bywała skomplikowana i prostolinijna.

Już w pierwszej większej roli – Olesi Chrobotówny w Nocach i dniach Jerzego Antczaka – namalowała bohaterkę na tyle wyrazistą, że jej epizod po latach zostaje w pamięci. Pełnię talentu mogła pokazać w Sprawie Gorgonowej Janusza Majewskiego – w dramatycznej roli kobiety oskarżonej o zabójstwo córki swego chlebodawcy i kochanka – i w Bez znieczulenia Andrzeja Wajdy – w ważnej i niejednoznacznej roli żony głównego bohatera. Olśniła (nagroda w Gdyni) jako tytułowa bohaterka Kobiety z prowincji Andrzeja Barańskiego, pokornie przyjmująca wszystko, co niesie los.

Urodzona 10 kwietnia 1947 we Wrocławiu, ukończyła polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim (1970) i stołeczną PWST (1972). Wśród ponad 40 filmów z jej udziałem są dzieła mistrzów i debiutantów. We wszystkich stworzyła interesujące kreacje. Zagrała też w kilkudziesięciu – często wybitnych – spektaklach Teatru Telewizji i Teatru Polskiego Radia. Nagradzana wielokrotnie za role teatralne, występowała krótko w Teatrze Śląskim w Katowicach, w latach 1974-2008 była aktorką Teatru Powszechnego w Warszawie, a następnie dołączyła do zespołu Krzysztofa Warlikowskiego w warszawskim Nowym Teatrze.

Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.



Magda Sendecka

Filmografia (wybór)

  • 1956 Zimowy zmierzch
    reż. Stanisław Lenartowicz

  • 1961 Świadectwo urodzenia
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1965 Popioły
    reż. Andrzej Wajda

  • 1966 Małżeństwo z rozsądku
    reż.

  • 1967 Westerplatte
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1975 Noce i dnie
    reż. Jerzy Antczak

  • 1977 Sprawa Gorgonowej
    reż. Janusz Majewski

  • 1978 Aktorzy prowincjonalni
    reż. Agnieszka Holland

  • 1978 Bez znieczulenia
    reż. Andrzej Wajda

  • 1978 Obok (tv)
    reż. Feliks Falk

  • 1978 Szpital Przemienienia
    reż. Edward Żebrowski

  • 1979 Lekcja martwego języka
    reż. Janusz Majewski

  • 1980 Głosy
    reż. Janusz Kijowski

  • 1981 Spokojne lata
    reż. Andrzej Kotkowski

  • 1983 Nadzór
    reż. Wiesław Saniewski

  • 1983 Wir
    reż. Henryk Jacek Schoen

  • 1984 Kobieta z prowincji
    reż. Andrzej Barański

  • 1985 …Jestem przeciw
    reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki

  • 1985 Medium
    reż. Jacek Koprowicz

  • 1989 Nocny gość
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1990 Korczak
    reż.

  • 1991 Panny i wdowy
    reż. Janusz Zaorski

  • 1999 Córy szczęścia
    reż. Marta Meszaros

  • 1999 Torowisko
    reż. Urszula Urbaniak

  • 2001 Przedwiośnie
    reż. Filip Bajon

  • 2005 Skazany na bluesa
    reż. Jan Kidawa-Błoński

  • 2008 Stary człowiek i pies
    reż. Witold Leszczyński

  • 2010 Mistyfikacja
    reż. Jacek Koprowicz

  • 2010 Nie ten człowiek
    reż. Paweł Wendorff

  • 2013 Heavy mental
    reż. Sebastian Buttny

  • 2014 Sąsiady
    reż. Grzegorz Królikiewicz

  • 2015 Body/Ciało
    reż. Małgorzata Szumowska

Artykuły

Cytaty

  • Jakich przymiotników używa pani wobec siebie?
    Czasem zanadto jestem wrażliwa i daję się powodować nastrojom. Czasem jestem mało odważna, słaba, a mój zawód wymaga często staranowania przeszkód...

    Rozwiń