Nadzór  [1983]

Nadzór

rok produkcji:

1983

premiera:

15 II 1985

czas trwania:

118 min

Reżyseria:

Wiesław Saniewski

Scenariusz:

Wiesław Saniewski

Zdjęcia:

Witold Adamek

Obsada:

Ewa Błaszczyk [Klara Małosz], Teresa Sawicka [wychowawczyni Beata], Grażyna Szapołowska [wychowawczyni Kinga], Gabriela Kownacka [Danusia Wabik], Justyna Kulczycka [Justyna Stachlik], Ewa Szykulska [Stacha Wilecka], Elżbieta Zającówna [Ala Krawiec], Ewa Dałkowska [Maria Gabrysiakowa], Adam Ferency [Adam Małosz], Małgorzata Pieczyńska [Cyganka], Ewa Ziętek [Tonia], Włodzimierz Bednarski [tajniak aresztujący Klarę], Gustaw Lutkiewicz [ginekolog]

Montaż:

Roman Kolski

Muzyka:

Przemysław Gintrowski

Scenografia:

Andrzej Kowalczyk

Produkcja:

Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego

Kierownictwo produkcji :

Krzysztof Waś

Nagrody:

  • Don Kichot 1984
  • Nagroda im. Andrzeja Munka 1984 dla Wiesława Saniewskiego
  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1985: nagroda za debiut reżyserski lub drugi film dla Wiesława Saniewskiego, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Ewy Błaszczyk, nagroda za zdjęcia dla Witolda Adamka
  • MFF Mannheim (Niemcy) 1985: nagroda FIPRESCI
  • Nagroda Niezależnego Komitetu Kultury Solidarności 1985
  • Złota Taśma 1986

O filmie

Klara za udział w aferze gospodarczej zostaje skazana na dożywocie. Z własnego wesela trafia do więzienia, rodzi dziecko, które zostaje oddane pod opiekę teściowej. Klara oswaja się z więzienną rzeczywistością, z permanentną obecnością współwięźniarek o różnych charakterach. Podlega wpływom funkcjonariuszek usiłujących podporządkować sobie uwięzione kobiety. Przybycie studentki Justyny i jej postawa otwiera oczy Klarze. Zaczyna pojmować konieczność walki o godność i o prawa do dziecka. Kiedy kara dożywocia zostaje zamieniona na dwadzieścia pięć lat, Klara stara się o uzyskanie pozwolenia na opiekę nad chorym dzieckiem.

Film jest oparty na autentycznym zdarzeniu, pokazuje bez retuszu życie za kratami. Dramat pobudza do refleksji na temat granic wolności ludzkiej, sprawiedliwości i istoty człowieczeństwa.



Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • Saniewski postawił w centrum postać kobiety skazanej na dożywotnie więzienie. (…) Film więzienny zazwyczaj ma dwa oblicza. Albo chodzi o krytykę systemu penitencjarnego, albo o przygodę więźnia walczącego o udowodnienie...

  • Staję po stronie więźniów, upominam się o nich, bowiem moim obowiązkiem nie tylko jako reżysera jest stać po stronie słabszego, po stronie człowieka przegranego [(…) Ustawa z dn. 31 VII 1981, o kontroli publikacji i...

    Rozwiń