Gustaw Holoubek
Jego dorobek jest imponujący: udział w ponad stu spektaklach teatralnych, setka przedstawień telewizyjnych, ponad 70 ról filmowych i serialowych, lektor w kilkudziesięciu filmach oświatowych... Ponadto reżyserował, pisał scenariusze, zajmował się pracą pedagogiczną, a także prowadził ożywioną działalność społeczno-polityczną.
Urodził się 21 kwietnia 1923 roku w Krakowie – zmarł 6 marca 2008 roku w Warszawie. Absolwent krakowskiego Państwowego Studia Dramatycznego (1947). Występował w Miejskich Teatrach Dramatycznych w Krakowie (1946-1949), Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach (1949-1956) oraz teatrach warszawskich: Polskim (1958-1959, 1982-1989), Dramatycznym (1959-1963, 1969-1982), Narodowym (1963-1968) i Ateneum (1968-1969, 1989-2006).
W filmie w 1953 roku zadebiutował – rolą Feliksa Dzierżyńskiego – w Żołnierzu zwycięstwa Wandy Jakubowskiej. Pierwszą wielką kreację stworzył w Pętli (1957) Wojciecha Jerzego Hasa, ekranizacji znanego opowiadania Marka Hłaski, wstrząsającego studium młodego mężczyzny uzależnionego od alkoholu. Obserwujemy jeden dzień z jego życia, który miał stać się przełomowym, a okazał się ostatnim. Po kreacji w debiutanckim filmie Hasa natychmiast stał się jego ulubionym aktorem, czego dowodem fantastyczne role: Mirka, siostrzeńca hrabiny Róży, w Pożegnaniach (1958), „Dziadzi” we Wspólnym pokoju (1959), mecenasa Oskara Rennerta w Rozstaniu (1960), matematyka Don Pedro Velasqueza w Rękopisie znalezionym w Saragossie (1964), doktora Gotarda w Sanatorium pod Klepsydrą (1973), profesora w Nieciekawej historii (1982) czy sędziego śledczego w Pismaku (1984).
Wysoko Holoubka cenił również Tadeusz Konwicki, obsadzając w roli gospodarza w Salcie (1965), groteskowej opowieści, poświęconej „nam samym” – jak ujął to lapidarnie odtwórca roli głównej – Zbigniew Cybulski, polemizującej z dokonaniami Polskiej Szkoły Filmowej, finałową sceną nawiązującą do słynnego chocholego tańca z Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W Jak daleko stąd, jak blisko (1971), przejmującej podróży w głąb samego siebie, gdzie jawa miesza się ze snem, rzeczywistość z fantasmagorią, wcielił się w Maksa, którego przyczyn samobójczej śmierci stara się dociec bliski przyjaciel, a w Lawie (1989), inspirowanej Mickiewiczowskimi Dziadami – w Pustelnika-Gustawa, Ducha, Gustawa-Konrada oraz Poetę. Summą artystycznej bliskości, ale i zażyłej przyjaźni Konwickiego i Holoubka, stał się dokument Jana Holoubka, syna aktora – Słońce i cień (2007).
Aktor stworzył również kilka niezwykle interesujących ról w kinie gatunkowym, wcielając się w Wita Stwosza w ekranizacji popularnej książki dla młodzieży Antoniny Domańskiej – Historia żółtej ciżemki (1961), przeniesionej na ekran przez Sylwestra Chęcińskiego, byłego więźnia obozu koncentracyjnego, zaprowadzającego po wojnie porządek w jednym z „odzyskanych” miasteczek w – utrzymanym w westernowej poetyce – Prawie i pięści (1964) Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego czy w tytułowego bohatera komedii kostiumowej Leonarda Buczkowskiego – Marysia i Napoleon (1966). Jego domeną były jednak role bardziej pogłębione psychologicznie, jak choćby postać męża w nowofalowej Grze (1968) Jerzego Kawalerowicza, profesora w Zygfrydzie (1986) Andrzeja Domalika, przepięknej ekranizacji subtelnego opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, czy pensjonariusza sanatorium dla osób starych i przewlekle chorych we wzruszającej Księdze wielkich życzeń (1997) Sławomira Kryńskiego.
W 2005 roku Tadeusz Pikulski poświęcił mu pełnometrażowy dokument Gustaw Rex, a w 2010 roku Piotr Łopuszański książkę Gustaw Holoubek. Filozof bycia.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1957
Pętla
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1958
Pożegnania
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1959
Biały niedźwiedź
reż. Jerzy Zarzycki
-
1959
Wspólny pokój
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1960
Rozstanie
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1961
Czas przeszły
reż. Leonard Buczkowski
-
1961
Historia żółtej ciżemki
reż. Sylwester Chęciński
-
1962
Jutro premiera
reż. Janusz Morgenstern
-
1962
Spotkanie w Bajce
reż. Jan Rybkowski
-
1964
Prawo i pięść
reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski
-
1964
Rękopis znaleziony w Saragossie
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1965
Salto
reż. Tadeusz Konwicki
-
1966
Marysia i Napoleon
reż. Leonard Buczkowski
-
1968
Gra
reż. Jerzy Kawalerowicz
-
1970
Pejzaż z bohaterem
reż. Włodzimierz Haupe
-
1971
Jak daleko stąd, jak blisko
reż. Tadeusz Konwicki
-
1973
Sanatorium pod Klepsydrą
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1977
Pokój z widokiem na morze
reż. Janusz Zaorski
-
1978
Szpital Przemienienia
reż. Edward Żebrowski
-
1980
W biały dzień
reż. Edward Żebrowski
-
1981
Dziecinne pytania
reż. Janusz Zaorski
-
1982
Nieciekawa historia
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1984
Pismak
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1984
W starym dworku, czyli niepodległość trójkątów
reż. Andrzej Kotkowski
-
1986
Weryfikacja
reż. Mirosław Gronowski
-
1986
Zygfryd
reż. Andrzej Domalik
-
1989
Lawa
reż. Tadeusz Konwicki
-
1997
Księga wielkich życzeń
reż. Sławomir Kryński