Białe małżeństwo [1992]
rok produkcji:
- 1992
premiera:
- 26 III 1993
czas trwania:
- 93 min
Reżyseria:
- Magdalena Łazarkiewicz
Scenariusz:
- Magdalena Łazarkiewicz, Jan Różewicz [na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza]
Zdjęcia:
- Zbigniew Wichłacz
Obsada:
- Jolanta Fraszyńska [Bianka], Agata Piotrowska [Paulina], Teresa Budzisz-Krzyżanowska [matka dziewcząt], Jan Englert [Wincenty, ojciec dziewcząt], Magdalena Zawadzka [ciotka Aniela], Henryk Bista [dziadek], Joanna Wizmur [kucharka], Bartosz Opania [Beniamin], Tomasz Lulek [oficer], Ewa Ziętek [nadkucharcia], Bohdana Majda [ciotka Beniamina], Jacek Wójcicki [śpiewak], Edward Wojtaszek [ułan], Grzegorz Skurski [operator legionistów], Andrzej Mastalerz [asystent operatora]
Montaż:
- Katarzyna Rudnik-Glińska
Muzyka:
- Jan A. P. Kaczmarek
Scenografia:
- Halina Dobrowolska
Produkcja:
- Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Perspektywa”, Telewizja Polska, Syrena Entertainment Group
Kierownictwo produkcji :
- Henryk Romanowski
Nagrody:
-
- Syrenka Warszawska 1992
O filmie
Dwie kilkunastoletnie dziewczyny, Bianka i Paulina, oglądają film na temat życia seksualnego ludzi i zwierząt. Zaskoczone przez ojca Bianki, przełączają telewizor na inny kanał. Nagle znajdują się w tym samym dworku w latach dwudziestych.
Dziewczęta są w wieku dojrzewania i silnie przeżywają związane z tym problemy. Atmosfera w dworku, w którym przebywają, jurny ojciec, owdowiała ciotka i dziadek umizgujący się do kobiet, przesiąknięta jest erotyzmem. Bianka odczuwa silny niepokój – zbliżające się małżeństwo z najzupełniej obojętnym jej Beniaminem postawi ją w nowej roli, złamie osobowość. Paulina, bardzo racjonalna, zalotna i już rozbudzona erotycznie, zazdrości Biance narzeczonego. Bianka reprezentuje pokutującą jeszcze od romantyzmu postawę kobiety-anioła, lecz bez najmniejszej ochoty do poświęceń. Paulina czuje własną cielesność. Konfrontacja odczuć i przemyśleń dziewcząt doprowadza do załamania tej wrażliwszej – Bianka popada w szaleństwo.
Młoda dziewczyna przeciwstawiająca się ogólnie przyjętej obyczajowości nie znajduje dla siebie miejsca w życiu.
Agnieszka Czachowska, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Cytaty
-
Film Magdaleny Łazarkiewicz jest wierną ekranizacją dramatu Tadeusza Różewicza, który jak wiadomo, miał swoją długą i osobliwie trudną recepcję (…). Wbrew pozorom Białe małżeństwo to nie dramat o...
Rozwiń