Białe małżeństwo  [1992]

Białe małżeństwo

rok produkcji:

1992

premiera:

26 III 1993

czas trwania:

93 min

Reżyseria:

Magdalena Łazarkiewicz

Scenariusz:

Magdalena Łazarkiewicz, Jan Różewicz [na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza]

Zdjęcia:

Zbigniew Wichłacz

Obsada:

Jolanta Fraszyńska [Bianka], Agata Piotrowska [Paulina], Teresa Budzisz-Krzyżanowska [matka dziewcząt], Jan Englert [Wincenty, ojciec dziewcząt], Magdalena Zawadzka [ciotka Aniela], Henryk Bista [dziadek], Joanna Wizmur [kucharka], Bartosz Opania [Beniamin], Tomasz Lulek [oficer], Ewa Ziętek [nadkucharcia], Bohdana Majda [ciotka Beniamina], Jacek Wójcicki [śpiewak], Edward Wojtaszek [ułan], Grzegorz Skurski [operator legionistów], Andrzej Mastalerz [asystent operatora]

Montaż:

Katarzyna Rudnik-Glińska

Muzyka:

Jan A. P. Kaczmarek

Scenografia:

Halina Dobrowolska

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Perspektywa”, Telewizja Polska, Syrena Entertainment Group

Kierownictwo produkcji :

Henryk Romanowski

Nagrody:

  • Syrenka Warszawska 1992

O filmie

Dwie kilkunastoletnie dziewczyny, Bianka i Paulina, oglądają film na temat życia seksualnego ludzi i zwierząt. Zaskoczone przez ojca Bianki, przełączają telewizor na inny kanał. Nagle znajdują się w tym samym dworku w latach dwudziestych.

Dziewczęta są w wieku dojrzewania i silnie przeżywają związane z tym problemy. Atmosfera w dworku, w którym przebywają, jurny ojciec, owdowiała ciotka i dziadek umizgujący się do kobiet, przesiąknięta jest erotyzmem. Bianka odczuwa silny niepokój – zbliżające się małżeństwo z najzupełniej obojętnym jej Beniaminem postawi ją w nowej roli, złamie osobowość. Paulina, bardzo racjonalna, zalotna i już rozbudzona erotycznie, zazdrości Biance narzeczonego. Bianka reprezentuje pokutującą jeszcze od romantyzmu postawę kobiety-anioła, lecz bez najmniejszej ochoty do poświęceń. Paulina czuje własną cielesność. Konfrontacja odczuć i przemyśleń dziewcząt doprowadza do załamania tej wrażliwszej – Bianka popada w szaleństwo.

Młoda dziewczyna przeciwstawiająca się ogólnie przyjętej obyczajowości nie znajduje dla siebie miejsca w życiu.


Agnieszka Czachowska, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Cytaty

  • Mężczyźni niewiele różnią się od zwierząt. Z nas zrobili motylki, a jak taki ogier może zapłodnić motylka? Wstyd nam własnego ciała, a oni latają z tymi swoimi sromotnikami na wierzchu. Przysięgłam na prochy naszej...

  • Film Magdaleny Łazarkiewicz jest wierną ekranizacją dramatu Tadeusza Różewicza, który jak wiadomo, miał swoją długą i osobliwie trudną recepcję (…). Wbrew pozorom Białe małżeństwo to nie dramat o...

    Rozwiń

Bibliografia