Białe małżeństwo  [1992]

Białe małżeństwo

rok produkcji:

1992

premiera:

26 III 1993

czas trwania:

93 min

Reżyseria:

Magdalena Łazarkiewicz

Scenariusz:

Magdalena Łazarkiewicz, Jan Różewicz [na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza]

Zdjęcia:

Zbigniew Wichłacz

Obsada:

Jolanta Fraszyńska [Bianka], Agata Piotrowska [Paulina], Teresa Budzisz-Krzyżanowska [matka dziewcząt], Jan Englert [Wincenty, ojciec dziewcząt], Magdalena Zawadzka [ciotka Aniela], Henryk Bista [dziadek], Joanna Wizmur [kucharka], Bartosz Opania [Beniamin], Tomasz Lulek [oficer], Ewa Ziętek [nadkucharcia], Bohdana Majda [ciotka Beniamina], Jacek Wójcicki [śpiewak], Edward Wojtaszek [ułan], Grzegorz Skurski [operator legionistów], Andrzej Mastalerz [asystent operatora]

Montaż:

Katarzyna Rudnik-Glińska

Muzyka:

Jan A. P. Kaczmarek

Scenografia:

Halina Dobrowolska

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Perspektywa”, Telewizja Polska, Syrena Entertainment Group

Kierownictwo produkcji :

Henryk Romanowski

Nagrody:

  • Syrenka Warszawska 1992

Cytaty

  • Mężczyźni niewiele różnią się od zwierząt. Z nas zrobili motylki, a jak taki ogier może zapłodnić motylka? Wstyd nam własnego ciała, a oni latają z tymi swoimi sromotnikami na wierzchu. Przysięgłam na prochy naszej wspólnej matki, że kiedyś w salonie pierdnę jak parobek. A potem mogę skonać czy iść do klasztoru. Ale niech zobaczę, że jestem takim samym człowiekiem.

    monolog z filmu

  • Film Magdaleny Łazarkiewicz jest wierną ekranizacją dramatu Tadeusza Różewicza, który jak wiadomo, miał swoją długą i osobliwie trudną recepcję (…). Wbrew pozorom Białe małżeństwo to nie dramat o erotycznych niepokojach panieńskiej sypialni, lecz ujęty w formę młodopolskiego pastiszu szyderczy i prowokacyjny rozrachunek ze stereotypami obyczaju i kultury (…). Paniczny strach Bianki przed erotyką jest strachem egzystencjalnym, strachem przed przypisaną od wieków kobiecie rolą „żony zawsze w ciąży” i Matki Polki.

    Elżbieta Zaniewicz, Kobieta też człowiek, „Twórczość" 1993, nr 7