Do widzenia, do jutra...  [1960]

Do widzenia, do jutra...

rok produkcji:

1960

premiera:

25 V 1960

czas trwania:

80 min

Reżyseria:

Janusz Morgenstern

Scenariusz:

Zbigniew Cybulski, Bogumił Kobiela, Wilhelm Mach

Zdjęcia:

Jan Laskowski

Obsada:

Zbigniew Cybulski [Jacek], Teresa Tuszyńska [Margueritte], Grażyna Muszyńska [Joasia], Barbara Baranowska [dziewczyna z baru], Włodzimierz Bielicki [znajomy Jacka, adorator Margueritte], Jacek Fedorowicz [Jurek], Roman Polański [Romek], Romuald Freyer [aktor Tik Taka], Tadeusz Wojtych [Zygmunt, aktor teatrzyku, plastyk dekorujący wystawę sklepu], Tadeusz Chyła [Tadek, aktor Tik Taka], Krzysztof Komeda [pianista w klubie]

Montaż:

Janina Niedźwiecka

Muzyka:

Krzysztof Komeda

Scenografia:

Roman Mann

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Kadr”

Kierownictwo produkcji :

Jerzy Rutowicz

Nagrody:

  • MFF Melbourne (Australia) 1961: Srebrny Bumerang dla Jana Laskowskiego
  • MFF Stratford (Wielka Brytania) 1961: nagroda za reżyserię dla Janusza Morgensterna

O filmie

Jacek jest reżyserem studenckiego teatrzyku w Gdańsku. Spotyka Margueritte, córkę zagranicznego konsula. Zaprasza ją na tenisa i odtąd zaczynają regularnie się spotykać. Margueritte odwiedza teatrzyk. Jacek, wyraźnie zakochany, zaniedbuje swoje obowiązki, całe dnie spędza z Margueritte. Dla niej ta znajomość jest tylko rozrywką. Nie potrafi się zakochać.

Odwiedzając kościół, odgrywają scenę ślubu, i wtedy dziewczyna mówi mu, że nie zamierza wychodzić za mąż. Boi się, że w stałym związku utraci swą atrakcyjność. Nie chce, aby Jacek traktował ją jak dziecko. Doświadczyła już w życiu niejednego. Stale zmieniała miejsca pobytu, poznała wielu ludzi. Oznajmia Jackowi, że wkrótce opuści Gdańsk. Gdy on ją namawia, by pozostała z nim na zawsze, wybiera swój wędrowny styl życia. Pewnego dnia Jacek przychodzi do konsulatu i dowiaduje się, że Margueritte wyjechała. Wraca do teatrzyku i do swych przyjaciół.

W filmie wykorzystano fragmenty spektakli teatrzyków Bim-Bom i Co To.

Historia miłości dwojga młodych ludzi, którzy ze względu na niedojrzałość nie są w stanie uratować rodzącego się uczucia. On wprowadza ją w swój świat, ona zatrzymuje się w nim na chwilę, a potem odchodzi. Subtelny, pełen sentymentalnego ciepła obraz środowiska egzystencjalnej młodzieży lat pięćdziesiątych.


Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996 

Artykuły

Cytaty

  • Do widzenia do jutra to romantyczny melodramat o niedostępnej miłości zaspokajający potrzeby uczuciowe widowni, która stawiła się tłumnie (…). Film jest interesujący również dla badacza obyczajów, ponieważ...

  • Z przyjemnością należy odnotować, że czujność nie opuszcza co bardziej wzorowych obywateli naszego kraju. Stanisław Dygat, będąc w Ameryce, zauważył przypadkiem, że w programie festiwalu filmowego w San Francisco...

    Rozwiń

Bibliografia