Faraon  [1965]

Faraon

rok produkcji:

1965

premiera:

11 III 1966

czas trwania:

175 min

Reżyseria:

Jerzy Kawalerowicz

Scenariusz:

Tadeusz Konwicki, Jerzy Kawalerowicz [na podstawie powieści Bolesława Prusa]

Zdjęcia:

Jerzy Wójcik, Wiesław Zdort

Obsada:

Jerzy Zelnik [Ramzes XIII], Wiesława Mazurkiewicz [królowa Nikotris], Barbara Brylska [Kama], Krystyna Mikołajewska [Sara], Ewa Krzyżewska [Hebron], Piotr Pawłowski [Herhor], Leszek Herdegen [Pentuer], Stanisław Milski [arcykapłan Mefres], Kazimierz Opaliński [Beroes, prorok chaldejski], Mieczysław Voit [kapłan Samentu], Alfred Łodziński [Hiram, książę Tyru], Andrzej Girtler [Ramzes XII]

Montaż:

Wiesława Otocka

Muzyka:

Adam Walaciński

Scenografia:

Jerzy Skrzepiński

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Kadr”

Kierownictwo produkcji :

Ludwik Hager

Nagrody:

  • Nagroda Państwowa zespołowa I stopnia 1966
  • Złota Kaczka 1966 dla Jerzego Kawalerowicza
  • Nominacja do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar 1967

Bibliografia

Książki:

Dipont M., Zawiśliński S., Faraon kina, Warszawa 1997.
Rek J., Kino Jerzego Kawalerowicza i jego konteksty, Łódź 2008.
Jackiewicz A., Moja filmoteka. Kino polskie, Warszawa 1983.
Kawalerowicz J., Więcej niż kino, oprac. Seweryn Kuśmierczyk, Stanisław Zawiśliński, Warszawa 2001.
Klejsa K., Nurczyńska-Fidelska E., Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka,  Kraków 2008.
Lubelski T., Zarębski Konrad J., Historia kina polskiego, Warszawa 2006.



Artykuły:

Czerwiński M., Uwagi z boku. Z estetycznymi skrupułami, „Film” 1966, nr 16, s. 11.
Czyżewski S., „Faraon”. Oryginalność stylu jako gwarancja trwałości wartości artystycznych, „Film & TV Kamera” 2004, nr 3, s. 14-24.
Dziatkiewicz Ł., Noworól Z., Gdy Faraon rządził w Polsce, „Film – wyd. spec. Złote Kaczki 2009” 2009, s. 22-25.
„Faraon”, „Filmowy Serwis Prasowy” 1966, nr 2, s. 3-11.
Janicki S., Pałac i świątynia, „Film” 1966, nr 11, s. 4-5.
Janicki S., „Faraon”. Materiały dokumentacyjne, „Kino” 1966, nr 4, s. 23-42.
Kijowski A., Film jest literaturą, „Film” 1966, nr 15, s. 6-7.
Kornatowska M., Piramida kinematografii, „Kino” 1966, nr 3, s. 41-53.
Szyma T., Gdzie i jak kręcono „Faraona”?, „Kino” 2005, nr 11, s. 30.
Machwitz Z., Filmowy Faraon jako światowej rangi fenomen artystyczny, „Tygiel Kultury” 1997, nr 8-9, s. 78-84.
Maciejewski  Ł., Mistrz nad mistrzami: Jerzy Kawalerowicz, „Magazyn Filmowy SFP” 2013, nr 24, s. 72.

Wywiady:

Garbień K., Myśl i realizacja – wywiad z Jerzym Wójcikiem (operatorem), „Film” 1966, nr 12, s. 10.
Janicka B., Aktualność, przekora – wywiad z Jerzym Kawalerowiczem, „Film” 1966, nr 11, s. 6-7.
Janicka B., Kim miał być Ramzes? – wywiad z Jerzym Zelnikiem, „Film” 1966, nr 14, s. 7.
Oleksiewicz M., Piramida papieru i egipskie świątynie – wywiad z Jerzym Skrzepińskim, „Film” 1966, nr 12, s. 11.
Peltz J., Wystroje i reliefy – wywiad z Jerzym Skrzepińskim i Andrzejem Majewskim, „Film” 1964, nr 39, s. 7.
Smoleń-Wasilewska E., Odkrycie Prusa – wywiad z Tadeuszem Konwickim, „Film” 1966, nr 11, s. 10.

Sprawozdania z produkcji:

Janicki S., Wątpliwości i niepokoje. Na planie „Faraona” (1), „Film” 1965, nr 9, s. 10-11.
Janicki S., Spotkanie na najwyższym szczeblu. Na planie „Faraona” (2), „Film” 1965, nr 10, s. 10-11.
Peltz J., „Faraon” pod Bucharą (1), „Film” 1964, nr 32, s. 10-11.
Peltz J., „Faraon” pod Bucharą (2), „Film” 1964, nr 35, s. 6-7.
Peltz J., Ludzie spod Buchary, „Film” 1966, nr 10, s. 7.

Cytaty

  • Faraon jest filmem bardziej kontemplacyjnym niż widowiskowym, choć i tych walorów nie jest bynajmniej pozbawiony. Głównym motywem jest historia walki młodego, niedoświadczonego, lecz ambitnego faraona z potężnym klanem...

  • Przede wszystkim – powiedział książę – czyliż można myśleć o budowaniu kanałów i świątyń, gdy skarb jest pusty? – O tym, książę, dowiesz się tylko w świątyniach, u stóp ołtarzy – mówił...

    Rozwiń
  • Zaprojektowanie i wykonanie tak zwanych rekwizytów grających było szczególnie skomplikowane. Scenograf musiał bowiem pamiętać nie tylko o wierności historycznej, ale także o użytkowości tych rekwizytów. Statek królowej...

Artykuły