Nad rzeką, której nie ma  [1991]

Nad rzeką, której nie ma

rok produkcji:

1991

premiera:

23 I 1991

czas trwania:

85 min

Reżyseria:

Andrzej Barański

Scenariusz:

Andrzej Barański [na podstawie opowiadania Stanisława Czycza]

Zdjęcia:

Ryszard Lenczewski

Obsada:

Marek Bukowski [Admirał], Joanna Trzepiecińska [Marta], Adrianna Biedrzyńska [Ewa], Mirosław Baka [Wódz], Tomasz Hudziec [Ataman], Andrzej Mastalerz [Pasza], Marta Kalmus [Monika], Iwona Marciniec [Sylwia], Barbara Połomska [matka Admirała], Magdalena Scholl [Myszka], Małgorzata Wachecka [Bożena], Jerzy Braszka [Ziutek], Krystyna Feldman [Magotka], Marta Konarska [Jola], Edward Kusztal [strażak], Stanisław Mucha [Czesiek], Paweł Nowisz [felczer]

Montaż:

Zbigniew Niciński

Muzyka:

Henryk Kuźniak

Scenografia:

Paweł Mirowski

Produkcja:

Telewizja Polska, Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Oko”

Kierownictwo produkcji :

Paweł Rakowski

Nagrody:

  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1991: nagroda za scenariusz dla Andrzeja Barańskiego, nagroda Prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji dla Andrzeja Barańskiego
  • Tarnowska Nagroda Filmowa 1993: Nagroda Główna Brązowa Statuetka Leliwity, Nagroda Jury Młodzieżowego

O filmie

Prowincjonalne miasteczko. Początek lat sześćdziesiątych. Młodzi chłopcy: Admirał, Ataman, Wódz i Pasza, spędzają wolny czas, włócząc się po ulicach. Piją tanie wino i przesiadują z nudów na stacji kolejowej. Marzą o pięknym życiu, pełnym przygód.

Pewnego dnia do miasteczka przybywa Marta, dziewczyna z obozu studenckiego. Między nią a Admirałem rodzi się uczucie. Chłopak zaniedbuje kolegów i cały czas spędza z Martą. Młodzieńcza miłość sprawia, że oboje stają się drażliwi. Dochodzi do zerwania. Gdy w miasteczku pojawiają się dwie nowe dziewczyny, Ewa i Myszka, które uciekły z domu, Admirał stara się wykorzystać okazję,
by sprowokować odruch zazdrości u Marty, i ostentacyjnie adoruje Myszkę. Bez rezultatu. Chłopcy wyśmiewają się z niego, efektem jest pojedynek Admirała z Wodzem. Ale wrogość szybko przemija,
a pojednanie zostaje przypieczętowane winem w kawiarni i burdą, po której cała paczka trafia do aresztu. Kończy się lato. Marta odjeżdża, niezdecydowana, jakby szukała wzrokiem kogoś na peronie... Chłopcy nocą idą nad rzekę, która w marzeniach wydaje im się czymś wspaniałym. Rano widzą zwykłą rzeczkę swojego dzieciństwa.

Jest to moja podróż sentymentalna do czasu, miejsc i ludzi – do siebie. Przeminęło małe miasteczko, w którym żyłem, przeminęła moja młodość.
(Andrzej Barański)



Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996