Perła w koronie [1971]
rok produkcji:
- 1971
premiera:
- 27 I 1972
czas trwania:
- 111 min
Reżyseria:
- Kazimierz Kutz
Scenariusz:
- Kazimierz Kutz
Zdjęcia:
- Stanisław Loth
Obsada:
- Łucja Kowolik [Wichta], Olgierd Łukaszewicz [Jaś], Jan Englert [Erwin Maliniok], Franciszek Pieczka [Hubert Siersza], Jerzy Cnota [August Mol], Bernard Krawczyk [Franciszek Bula], Tadeusz Madeja [Ochman], Henryk Maruszczyk [Alojz Grudniok], Marian Opania [Albert], Jerzy Siwy [Milenda], Wojciech Alaborski [major Suchanek]
Montaż:
- Irena Choryńska
Muzyka:
- Wojciech Kilar
Scenografia:
- Bolesław Kamykowski
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Wektor”
Kierownictwo produkcji :
- Tadeusz Baljon
Nagrody:
-
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1972: Grand Prix Złote Grono, nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Franciszka Pieczki
- Don Kichot 1972
- MFF Mediolan (Włochy) 1972: Złoty Globus
- MFF Panama (Panama) 1972: Wielka Nagroda, nagroda za reżyserię dla Kazimierza Kutza
- Europejski Festiwal Młodego Filmu Antwerpia (Belgia) 1972: Nagroda Mediorama
- MFF Blancenberge (Belgia)1973: I Nagroda
Cytaty
-
Żona przyklękła przed ryczką, postawiła miskę na ziemi, sprawdziła gorąc wody, nabrała soli i wrzuciła do miski. Mieszała roztwór. Jasio miał ochotę pogłaskać ją po głowie, ale zobaczył swoich dwóch synów, którzy stali ramię w ramię i nie spuszczali z niego oka. Speszył się, podniósł gołe stopy ku górze, potem zanurzył je w osolonej wodzie. Myła mu nogi
z przejęciem, nacierała miejsce w miejsce. Jej dłonie przesuwały się od palców ku pięcie aż do spotkania obydwu dłoni i potem znów wracały do początku. Tarła delikatnie żyły nabrzmiałe trudem, a on siedział z miną zbolałego świętego.Kazimierz Kutz, Perła w koronie [scenariusz], „Dialog” 1971, nr 11
-
Perła w koronie jest (…) historią śląską opartą na szeregu kontrapunktach. Mamy więc warstwę naziemną (obraz rodzinny, festyn
w osadzie górniczej) i warstwę podziemną (kopalnia i przebieg strajku). Za tym kryje się kontrapunkt wartości moralnych (…) walka o pracę,
o godność ludzi, solidarność męska; z drugiej zaś tradycji: obrządek rodzinny, rytuał plebejski. W warstwie kolorystycznej kontrapunkt ten zasadza się na kontrastowej naziemnej feerii barw, odpustowego festiwalu z podziemnym wrastaniem ludzi w węgiel podczas przedłużającego się strajku. Tę estetykę kontrapunktu wyzyskuje Kutz, aby zaprezentować właściwy sobie od dawna liryczny stosunek do historii. W jego filmach człowiek spotyka się z historią poprzez codzienność. (…) W Perle w koronie, jak zawsze u Kutza, humor i patos
w jednym stoją domu.Krzysztof Mętrak, Złota żyła, „Kultura” 1972, nr 8
Artykuły
-
Historia plebejska Kutza
„Kino” 1980, nr 178
-
Obserwacja i kreowanie. O twórczości Kazimierza Kutza
„Kino” 1972, nr 2