Seksmisja  [1983]

Seksmisja

rok produkcji:

1983

premiera:

14 V 1984

czas trwania:

116 min

Reżyseria:

Juliusz Machulski

Scenariusz:

Juliusz Machulski

Zdjęcia:

Jerzy Łukaszewicz

Obsada:

Olgierd Łukaszewicz [Albert Starski], Jerzy Stuhr [Maks Paradys], Bożena Stryjkówna [Lamia Reno z Archeo], Bogusława Pawelec [Emma Dax z Genetix], Hanna Stankówna [Tekla, szefowa Genetix], Beata Tyszkiewicz [Berna, szefowa Archeo], Ryszarda Hanin [dr Jadwiga Yanda, córka Maksa], Barbara Ludwiżanka [Julia Novack, najstarsza starowinka w Azylu Zasłużonej Starości], Mirosława Marcheluk [doradca Jej Ekscelencji], Hanna Mikuć [Linda, strażniczka mężczyzn], Elżbieta Zającówna [Zajaconna, strażniczka mężczyzn], Dorota Stalińska [reporterka tv], Ewa Szykulska [instruktorka w sekcji specjalnej], Janusz Michałowski [profesor Wiktor Kuppelweiser], Wiesław Michnikowski [Jej Ekscelencja]

Montaż:

Mirosława Garlicka

Muzyka:

Henryk Kuźniak

Scenografia:

Janusz Sosnowski

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Kadr”

Kierownictwo produkcji :

Andrzej Sołtysik

Nagrody:

  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku, 1984: Nagroda Główna Jury, nagroda za scenografię dla Janusza Sosnowskiego, Złoty Talar
  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1985: nagroda Przedsiębiorstwa Dystrybucji Filmów
  • Syrenka Warszawska 1984
  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1985: Nagroda Przedsiębiorstwa Dystrybucji Filmów
  • Złota Kaczka 1985
  • Ankieta tygodnika „Polityka” Koniec wieku 1999: III miejsce w kategorii Najciekawsze filmy polskie XX wieku
  • Specjalna Złota Kaczka 2008: Polska Komedia Stulecia

Cytaty

  • Maks: Chciałem się tylko zapytać, coście zrobiły z wszystkimi mężczyznami.
    Sekretarka Ligi: To nie my. To wasz profesor Kuppelweiser wynalazł podczas wojny preparat paraliżujący geny męskie. Ale czegoś tam nie dopilnowano i bomba M, zamiast paraliżować, zlikwidowała geny męskie raz na zawsze.
    Maks: Skoro tak, to może moglibyśmy wam jakoś służyć? Jako te reproduktory… znaczy się dla odnowienia rodzaju męskiego. W miarę możliwości oczywiście.
    Albert: No tak, nie pierwszy raz poświęcamy się służbie dla ludzkości. Maks: No właśnie. A należność to potem, po całym cyklu. Może być
    z wliczoną ratą za hibernację.
    Jej Ekscelencja: O co im chodzi?
    Berna: Chcą, żeby było tak jak dawniej.
    Jej Ekscelencja: Jak dawniej? Świat z mężczyznami?
    Albert: To chyba logiczne.
    Tekla: Typowo męski punkt widzenia.


    dialog z filmu

  • Zdumiewające, że w kinematografii pozbawionej tradycji nurtu rozrywkowego uchował się ktoś taki jak Juliusz Machulski. Seksmisja jest filmem komediowym, tym razem zrealizowanym w konwencji fantastyki. Po półwiekowej hibernacji rozpoczyna się gra bohaterów o przetrwanie, a w każdym razie o zachowanie męskości. (…) Sam pomysł jest dowcipny i przewrotny zarazem, bo chodzi tu (…) o odwieczny konflikt płci, o jakieś bardzo nowoczesne wydanie Ślubów panieńskich z epoki komputerowo–laserowej. Prawdę powiedziawszy, Seksmisja jest doskonałą kpiną
    z ruchów feministycznych, jakie były, są i będą. (…) Film błyszczy urodą kobiet, [jednak] gwiazdą jest Jerzy Stuhr, (…) prezentujący typ wiecznego samca przekonanego o ponadczasowej sile popędu biologicznego, typ doskonale zresztą skontrastowany z postacią sentymentalnego ofermy, jaką przyjął na siebie Olgierd Łukaszewicz.


    Małgorzata Dipont, Trzymajcie się chłopaki, „Życie Warszawy” 1984,
    nr 122