Zimowy zmierzch  [1956]

Zimowy zmierzch

rok produkcji:

1956

premiera:

1 II 1957

czas trwania:

87 min

Reżyseria:

Stanisław Lenartowicz

Scenariusz:

Tadeusz Konwicki, Jerzy Andrzejewski

Zdjęcia:

Mieczysław Jahoda

Obsada:

Włodzisław Ziembiński [Michał Rumsza], Ligia Borowczyk [Celinka], Maria Kierzkowa [Rumszowa], Zygmunt Zintel [Krywka, ojciec Celinki], Bogusz Bilewski [Józek Rumsza, syn Michała], Maria Ciesielska [Zosia, żona Józka], Zbigniew Stokowski [Olek], Marian Nowak [krawiec J. Jackowski], Janina Niczewska [Natasza], Tamara Pasławska [Lola], Stanisław Bareja [pomocnik maszynisty Malinowskiego]

Montaż:

Lidia Pacewicz

Muzyka:

Adam Walaciński

Scenografia:

Jan Grandys

Produkcja:

Zespół Filmowy „Rytm”

Kierownictwo produkcji :

Jerzy Nitecki

Cytaty

  • Twórca zrealizował film psychologiczny, próbując zrezygnować z tego wszystkiego, co określa się jako literaturę w filmie (…). Przeżycia bohatera nie są więc „grane”, „wypowiadane” czy wyjaśniane poprzez fabułę; zostają natomiast „uzewnętrznione”, zawarte w materiale ściśle filmowym: w znaczących przedmiotach i scenerii, w ustawieniach kamery, w kompozycjach plastycznych. I tylko tam (…). Nowatorstwo Lenartowicza polega na tym, że sięga do wzorów ekspresjonizmu, przestaje jednocześnie troszczyć się o klasyczną „dramaturgię akcji”. Film opisuje świat otaczający, a więc pośrednio wnętrze człowieka. Co więcej, jest to opis narastający: stopniowo obrazy filmowe stają się coraz bardziej niecodzienne, zdeformowane.


    Jan Olszewski, Stanisław Lenartowicz – próba definicji stylu, „Kwartalnik Filmowy” 1963, nr 6

  • Zimowy zmierzch niezasłużenie tkwi gdzieś w cieniu dokonań Szkoły Polskiej. Sięga Lenartowicz do zasobnych pokładów symbolicznych przynależnych kultowi wiary religijnej [a] także do desygnatów symboliki kultu politycznego (…). Koncepcja Lenartowicza wytrzymała próbę paru epok, a na specjalne studium zasługują zdjęcia Mieczysława Jahody, niewątpliwego współautora tego oryginalnego, znakomitego eksperymentu.


    Henryk Tronowicz, Wielomówność milczenia, Kino” 1985, nr 3