Wojciech Kilar
Wojciech Kilar tworzył muzykę klasyczną i filmową. Czynił to ponad pięćdziesiąt lat. Z pochodzenia – lwowiak, edukację muzyczną rozpoczynał w Rzeszowie, a kontynuował w Krakowie, Paryżu i Katowicach, gdzie mieszkał do końca życia.
Urodził się 17 lipca 1932 roku we Lwowie – zmarł 29 grudnia 2013 roku w Katowicach. Jako pianista zadebiutował w 1947 roku w konkursie Młodych Talentów, wykonując własne „Dwie miniatury dziecięce". W 1955 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Katowicach (wówczas Stalinogrodzie). Przez wiele lat uchodził za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej. Publiczność Warszawskiej Jesieni zmusiła do bisu Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, która wykonywała jego „Riff 62”, co na tym festiwalu zdarza się niezwykle rzadko. Podobna rzecz przytrafiła się dwóm kolejnym utworom Kilara – „Generique" (1963) i „Diphtongos" (1964). Potem artysta zafascynował się minimal music. I wreszcie przyszedł rok 1974, który przyniósł poemat symfoniczny „Krzesany”, chyba najsłynniejszy utwór w jego dorobku. Był kompozytorem wszechstronnym, pisał utwory orkiestrowe, kameralne, fortepianowe, wokalno-instrumentalne. Komponował muzykę ilustrującą słuchowiska radiowe i programy telewizyjne, a także muzykę teatralną i filmową.
Jego przygoda z filmem zaczęła się w 1958 roku, kiedy napisał muzykę do dokumentu Natalii Brzozowskiej – Narciarze. Jest autorem kompozycji do ponad 130 filmów, zarówno fabularnych, jak i dokumentalnych, a także seriali telewizyjnych. Współpracował m.in. z Andrzejem Wajdą (Ziemia obiecana, 1974; Smuga cienia, 1976; Kronika wypadków miłosnych, 1985; Korczak, 1990; Pan Tadeusz, 1999; Zemsta, 2002), Krzysztofem Zanussim (Struktura kryształu, 1969; Życie rodzinne, 1970; Iluminacja, 1972; Bilans kwartalny, 1974; Barwy ochronne, 1976; Spirala, 1978; Constans, 1980; Rok spokojnego słońca, 1984; Stan posiadania, 1989; Dotknięcie ręki, 1992; Cwał, 1995; Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, 2000; Persona non grata, 2005), Kazimierzem Kutzem (Nikt nie woła, 1960; Ktokolwiek wie…, 1966; Sól ziemi czarnej, 1969; Perła w koronie, 1971; Paciorki jednego różańca, 1979; Śmierć jak kromka chleba, 1994), Stanisławem Różewiczem (Westerplatte, 1967; Samotność we dwoje, 1968; Romantyczni, 1970), Wojciechem Jerzym Hasem (Lalka, 1968), Tadeuszem Konwickim (Salto, 1965), Markiem Piwowskim (Rejs, 1970), Henrykiem Klubą (Chudy i inni, 1966), Sylwestrem Chęcińskim (Sami swoi, 1967), Januszem Majewskim (Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię, 1969; Lokis, 1970; Zazdrość i medycyna, 1973), Jerzym Hoffmanem (Trędowata, 1976), Krzysztofem Kieślowskim (Przypadek, 1981), Jerzym Stuhrem (Tydzień z życia mężczyzny, 1999), Romanem Polańskim (Pianista, 2002). Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na festiwalach zagranicznych i krajowych. Za muzykę do Draculi (1992) Francisa Forda Coppoli otrzymał m.in. Nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów w Los Angeles. W Gdyni (Gdańsku) muzykę Kilara nagradzano trzykrotnie: za Znikąd donikąd , Linię, Bilans kwartalny i Ziemię obiecaną w 1975 roku, za Spiralę w 1978 roku oraz za Ziemię obiecaną (najlepsza muzyka 40-lecia) w 2015 roku. Czterokrotnie honorowano jego kompozycje statuetkami Orła: w 2000 za Pana Tadeusza, w 2001 za Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, w 2003 za Pianistę i w 2006 za Persona non grata. Pianista przyniósł jeszcze Kilarowi Cezara oraz nominację do BAFTY (2003). Warto także wspomnieć o laurach za muzykę do Szklanej kuli w Cork (1973) oraz do Czerwonych i Złotych, a także Romantycznych na dwóch kolejnych edycjach Lubuskiego Lata Filmowego w Łagowie (1970, 1971).
„Jest w muzyce filmowej [Kilara – dop. aut. J.A.] potęga emocji sklejona z obrazem – to jest jej podstawowy charakter” – konstatuje Kazimierz Kutz na łamach książki Marii Malatyńskiej i Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz „Scherzo dla Wojciecha Kilara” (Kraków 2002). A Janusz Majewski dodaje: „To muzyka bardzo emocjonalna, którą odbiera się przede wszystkim zmysłowo, wręcz systemem nerwowym, a intelektualnie podziwia jej matematyczną precyzję”.
I jeszcze opinie dwóch reżyserów, z którymi współpracował chyba najbliżej. Andrzej Wajda: „W dawnym kinie polskim, w szczególności przedwojennym, muzyka pełniła z reguły jedynie funkcję ilustracyjną, przez co – nawet jeśli napisano ją zręcznie – bywała dość banalna i powtarzalna. Natomiast nam, reżyserom związanym z Polską Szkołą Filmową, podobnie jak potem naszym młodszym kolegom – Polańskiemu, Kieślowskiemu i innym – zależało na muzyce oryginalnej, za każdym razem innej, wzmacniającej głębsze znaczenia, jakie pragnęliśmy nadać naszym filmom. Potrzeba było nam więc kompozytorów, którzy staliby się autentycznymi współtwórcami dzieł filmowych, prawdziwie twórczymi partnerami reżyserów. Takim kompozytorem był Wojciech Kilar. Zawsze trafnie rozpoznawał charakter filmu, do którego pisał muzykę i na tej podstawie dokonywał adekwatnych rozstrzygnięć kompozytorskich”. Krzysztof Zanussi: „Był pierwszym komentatorem tego, co nakręciłem. Swoją muzyką spieszył mi z pomocą, jeśli popełniłem błąd. Fascynował mnie też semantyczny charakter tego, co komponował do filmów, wyczuwalny zwłaszcza w «Iluminacji», gdzie muzyka degraduje jedne poczynania bohatera, a nadaje sens innym”. Konsultant muzyczny Anna Iżykowska-Mironowicz na łamach „Magazynu Filmowego” w artykule Andrzeja Bukowieckiego trafnie konkluduje: „Zawsze zostawiał w muzyce typowy dla siebie ślad, a jednocześnie trafiał nią w sedno konkretnego filmu, rozszyfrowując jego przesłanie”.
A sam artysta: „Najważniejsze jest przemawianie do drugiego człowieka. Taki jestem, że ja nie widzę sensu w uprawianiu muzyki wyłącznie dla muzyki; tylko wtedy ten zawód wydaje mi się wart uprawiania, jeśli on coś ludziom daje” – powiedział w jednym z ostatnich radiowych wywiadów.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1959
Lunatycy
reż. Bohdan Poręba
-
1960
Nikt nie woła
reż. Kazimierz Kutz
-
1961
Milczące ślady
reż. Zbigniew Kuźmiński
-
1961
Tarpany
reż. Kazimierz Kutz
-
1962
Czerwone berety
reż. Paweł Komorowski
-
1962
I ty zostaniesz Indianinem
reż. Konrad Nałęcki
-
1962
Rodzina Milcarków
reż. Józef Wyszomirski
-
1962
Spotkania w Bajce
reż. Jan Rybkowski
-
1963
Daleka jest droga
reż. Bohdan Poręba
-
1963
Kryptonim Nektar
reż. Leon Jeannot
-
1963
Mansarda
reż. Konrad Nałęcki
-
1963
Milczenie
reż. Kazimierz Kutz
-
1964
Echo
reż. Stanisław Różewicz
-
1964
Giuseppe w Warszawie
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1964
Obok prawdy
reż. Janusz Weychert
-
1964
Pięciu
reż. Paweł Komorowski
-
1964
Późne popołudnie
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1965
Jutro Meksyk
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1965
Katastrofa
reż. Sylwester Chęciński
-
1965
Salto
reż. Tadeusz Konwicki
-
1965
Trzy kroki po ziemi
reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski
-
1965
Wyspa złoczyńców
reż. Stanisław Jędryka
-
1966
Bicz boży
reż. Maria Kaniewska
-
1966
Bumerang
reż. Leon Jeannot
-
1966
Cała naprzód
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1966
Chudy i inni
reż. Henryk Kluba
-
1966
Ktokolwiek wie…
reż. Kazimierz Kutz
-
1966
Marysia i Napoleon
reż. Leonard Buczkowski
-
1966
Piekło i niebo
reż. Stanisław Różewicz
-
1966
Powrót na ziemię
reż. Stanisław Jędryka
-
1967
Morderca zostawia ślad
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1967
Sami swoi
reż. Sylwester Chęciński
-
1967
Stajnia na Salvatorze
reż. Paweł Komorowski
-
1967
Westerplatte
reż. Stanisław Różewicz
-
1968
Człowiek z M-3
reż. Leon Jeannot
-
1968
Dancing w kwaterze Hitlera
reż. Jan Batory
-
1968
Lalka
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1968
Molo
reż. Wojciech Solarz
-
1968
Ostatni po Bogu
reż. Paweł Komorowski
-
1968
Samotność we dwoje
reż. Stanisław Różewicz
-
1968
Tabliczka marzenia
reż. Zbigniew Chmielewski
-
1968
Wilcze echa
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1969
Czerwone i złote
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1969
Sąsiedzi
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1969
Sól ziemi czarnej
reż. Kazimierz Kutz
-
1969
Struktura kryształu
reż. Krzysztof Zanussi
-
1969
Tylko umarły odpowie
reż. Sylwester Chęciński
-
1969
Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię
reż. Janusz Majewski
-
1970
Lokis
reż. Janusz Majewski
-
1970
Martwa fala
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1970
Pierścień księżnej Anny
reż. Maria Kaniewska
-
1970
Przystań
reż. Paweł Komorowski
-
1970
Rejs
reż. Marek Piwowski
-
1970
Romantyczni
reż. Stanisław Różewicz
-
1970
Życie rodzinne
reż. Krzysztof Zanussi
-
1971
Bolesław Śmiały
reż. Witold Lesiewicz
-
1971
Brylanty pani Zuzy
reż. Paweł Komorowski
-
1971
Perła w koronie
reż. Kazimierz Kutz
-
1972
Iluminacja
reż. Krzysztof Zanussi
-
1972
Opętanie
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1972
Szklana kula
reż. Stanisław Różewicz
-
1973
Drzwi w murze
reż. Stanisław Różewicz
-
1973
Hubal
reż. Bohdan Poręba
-
1973
Zazdrość i medycyna
reż. Janusz Majewski
-
1974
Bilans kwartalny
reż. Krzysztof Zanussi
-
1974
Linia
reż. Kazimierz Kutz
-
1974
Ziemia obiecana
reż. Andrzej Wajda
-
1975
Jarosław Dąbrowski
reż. Bohdan Poręba
-
1975
Znikąd donikąd
reż. Kazimierz Kutz
-
1976
Barwy ochronne
reż. Krzysztof Zanussi
-
1976
Ptaki ptakom…
reż. Paweł Komorowski
-
1976
Smuga cienia
reż. Andrzej Wajda
-
1976
Trędowata
reż. Jerzy Hoffman
-
1978
Spirala
reż. Krzysztof Zanussi
-
1979
Paciorki jednego różańca
reż. Kazimierz Kutz
-
1980
Constans
reż. Krzysztof Zanussi
-
1980
Kontrakt
reż. Krzysztof Zanussi
-
1981
Przypadek
reż. Krzysztof Kieślowski
-
1983
Marynia
reż. Jan Rybkowski
-
1983
Na straży swej stać będę
reż. Kazimierz Kutz
-
1984
Rok spokojnego słońca
reż. Krzysztof Zanussi
-
1985
Kronika wypadków miłosnych
reż. Andrzej Wajda
-
1985
Wkrótce nadejdą bracia
reż. Kazimierz Kutz
-
1989
Stan posiadania
reż. Krzysztof Zanussi
-
1990
Korczak
reż. Andrzej Wajda
-
1990
Życie za życie. Maksymilian Kolbe
reż. Krzysztof Zanussi
-
1992
Dotknięcie ręki
reż. Krzysztof Zanussi
-
1994
Faustyna
reż. Jerzy Łukaszewicz
-
1994
Legenda Tatr
reż. Wojciech Solarz
-
1994
Śmierć jak kromka chleba
reż. Kazimierz Kutz
-
1995
Cwał
reż. Krzysztof Zanussi
-
1999
Pan Tadeusz
reż. Andrzej Wajda
-
1999
Tydzień z życia mężczyzny
reż. Jerzy Stuhr
-
2000
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową
reż. Krzysztof Zanussi
-
2002
Pianista
reż. Roman Polański
-
2002
Suplement
reż. Krzysztof Zanussi
-
2002
Zemsta
reż. Andrzej Wajda
-
2005
Persona non grata
reż. Krzysztof Zanussi
-
2008
Serce na dłoni
reż. Krzysztof Zanussi
-
2009
Rewizyta
reż. Krzysztof Zanussi
-
2014
Obce ciało
reż. Krzysztof Zanussi