Amator [1979]
rok produkcji:
- 1979
premiera:
- 16 XI 1979
czas trwania:
- 117 min
Reżyseria:
- Krzysztof Kieślowski
Scenariusz:
- Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia:
- Jacek Petrycki
Obsada:
- Jerzy Stuhr [Filip Mosz], Małgorzata Ząbkowska [żona Filipa], Ewa Pokas [Anna Włodarczyk], Stefan Czyżewski [dyrektor], Józef Nowak [Osuch], Tadeusz Bradecki [Witek], Marek Litewka [Piotr Krawczyk], Bogusław Sobczuk [redaktor TV], Krzysztof Zanussi, Andrzej Jurga, Tadeusz Huk, Teresa Szmigielówna, Alicja Bienicewicz
Montaż:
- Halina Nawrocka
Muzyka:
- Krzysztof Knittel
Scenografia:
- Rafał Waltenberger
Kierownictwo produkcji :
- Wielisława Piotrowska
Nagrody:
-
- Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 1979: Jantar, nagroda aktorska dla Jerzego Stuhra
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1979: Grand Prix, nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Jerzego Stuhra
- MFF Moskwa (Związek Radziecki) 1979: Złoty Medal, nagroda FIPRESCI
- Międzynarodowe Forum Filmowe „Człowiek-Praca-Twórczość” Lublin 1979: Nagroda Publiczności
- MFF Berlin (Niemcy) 1980: Nagroda Interfilm
- Złota Kamera 1980 za debiut aktorski dla Tadeusza Bradeckiego
- MFF Chicago (USA) 1980: Grand Prix Złoty Hugo
Cytaty
-
Dyrektor: Będziemy mieć tutaj wkrótce jubileusz 25-lecia. Przyjadą do nas goście ze Zjednoczenia, może ktoś z ministerstwa. I nie może być tak, że oni przyjadą i wyjadą. Musi pozostać z tego jakiś ślad. I dlatego pan, panie Mosz, nakręci o tym film.
Filip Mosz: Film? Ale nie, ja nie umiem panie dyrektorze. Ja… dopiero kamerę kupiłem…
Dyrektor: Nauczy się pan. Film to najważniejsza ze sztuk. Ktoś tak powiedział, nie pamiętam kto.
Filip: Lenin.
Dyrektor: To tym bardziej. No to, co – zgoda?
Filip: Dobrze.dialog z filmu
-
Na którymś wyższym piętrze odbioru Amator to utwór uniwersalny, o narodzinach artysty, o odkryciu w sobie powołania. (…) Filip Mosz to figura tego artysty Młodej Kultury, który przystępuje właśnie do swojego „przedstawiania świata”. Amator to protokół jego zwycięstw i porażek, a przede wszystkim – zastawianych na jego drodze pułapek. (…) Bohater rozpoczyna od prywatnego, skromnego celu – kupuje kamerę, by filmować córeczkę (…). Podczas realizacji swego pierwszego filmu, kręconego na zamówienie dyrektora, odkrywa wolność filmowca. (…) Kolejny etap to zachłyśnięcie się nieograniczonymi na pozór możliwościami kamery. (…) Ale wtedy Filip rozpoznaje również ciemną, niepokojącą stronę „przedstawiania świata” (…). Po telewizyjnej emisji jego dokumentu demaskującego marnotrawstwo (…) jego kolega zostaje zwolniony z pracy. (…) Filip przekonuje się wtedy, że nie jest w stanie wziąć odpowiedzialności za swoje filmy.
Tadeusz Lubelski, Od „Personelu” do „Bez końca”, czyli siedem faz odwracania kamery, w: Kino Krzysztofa Kieślowskiego, pod red. T. Lubelskiego, Kraków 1997
Artykuły
-
Polski film współczesny w świadomości społecznej
„Kino” 1984, nr 2
Artykuł niniejszy stanowi fragment większej całości pt. Społeczna recepcja filmu na przykładzie Amatora...
-
Amator – czyli optymizm utraconych złudzeń
„Kino” 1979, nr 9
-
Spotkanie etyki i filmu w twórczości Krzysztofa Kieślowskiego
"Kwartalnik Filmowy" 2000, nr 29-30
-
Stuhr
„Kino” 1980, nr 9