Cudzoziemka [1986]
rok produkcji:
- 1986
premiera:
- 17 XI 1986
czas trwania:
- 99 min
Reżyseria:
- Ryszard Ber
Scenariusz:
- Maria Kuncewiczowa
Zdjęcia:
- Jerzy Stawicki
Obsada:
- Ewa Wiśniewska [Róża], Joanna Szczepkowska [Marta], Jerzy Kamas [Adam], Andrzej Precigs [Władyś], Katarzyna Chrzanowska [Róża w młodości], Mirosław Konarowski [Michał Bądzki], Małgorzata Lorentowicz [Luiza], Henryk Machalica [doktor Gerhard], Igor Śmiałowski [ambasador], Marek Walczewski [skrzypek January Bądzki], Eugenia Herman [Sabina, służąca Marty], Jolanta Grusznic [Jadwiga], Andrzej Grąziewicz [Paweł], Hanna Giza [Sophie]
Montaż:
- Alina Faflik
Scenografia:
- Andrzej Borecki
Produkcja:
- Przedsiębiorstwo Realizacji Filmów Zespoły Filmowe
Kierownictwo produkcji :
- Jerzy Kajetan Frykowski
Opracowanie muzyczne:
- Anna Iżykowska-Mironowicz
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1986: Nagroda Specjalna Jury, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Ewy Wiśniewskiej
- Nagroda Szefa Kinematografii za twórczość filmową 1987 dla Ryszarda Bera, Marii Kuncewiczowej i Ewy Wiśniewskiej
- Nagroda „Trybuny Ludu” 1987 dla Ewy Wiśniewskiej
O filmie
W Warszawie Róża zakochuje się w Michale, który jest synem jej nauczyciela muzyki. Zdrada ukochanego rozczarowuje dziewczynę do świata. Wychodzi za mąż z rozsądku, nie rozwija talentu muzycznego. Wini za to przede wszystkim męża; przez wiele lat to właśnie na Adamie wyładowuje frustrację. Pragnie się realizować wyłącznie przez dzieci.
Ukochany syn Władyś podejmuje pracę w dyplomacji, a córka Marta zostaje śpiewaczką. Wówczas matka zaczyna żyć wyłącznie jej karierą. Stale rozgoryczona, jest postrachem rodziny. Lecząc chorobę serca, trafia w Berlinie do doktora Gerharda. Lekarz dociera do głęboko ukrytej, lepszej strony jej osobowości. Wyzwala w niej na powrót młodzieńczy entuzjazm. Bohaterka nagle odrzuca bagaż źle przeżytych kilkudziesięciu lat. Umiera pogodzona z najbliższymi i ze światem.
Człowiek niezdolny do miłości nie potrafi zaznać szczęścia ani rozwinąć posiadanych talentów. Róża w odruchu młodzieńczego buntu tłumi w sobie zdolność kochania. Odnajduje ją ponownie dopiero u schyłku życia. Ale krótkie chwile tego swoistego stanu łaski są ważniejsze od kilkudziesięciu jałowo przeżytych lat, ponieważ tylko miłość umożliwia akceptację świata.
Joanna Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Cytaty
-
Filmową Cudzoziemkę można zobaczyć jako utwór autotematyczny. Maria Kuncewiczowa doczekała się realizacji swego najwybitniejszego dzieła pół wieku po jego narodzinach. Ryszard Ber zrobił swój pierwszy ważny film...
Rozwiń