Jak daleko stąd, jak blisko  [1971]

Jak daleko stąd, jak blisko

rok produkcji:

1971

premiera:

5 V 1972

czas trwania:

93 min

Reżyseria:

Tadeusz Konwicki

Scenariusz:

Tadeusz Konwicki

Zdjęcia:

Mieczysław Jahoda

Obsada:

Andrzej Łapicki [Andrzej], Gustaw Holoubek [Maks], Maja Komorowska [Musia], Anna Dziadyk [nieznajoma dziewczyna], Alicja Jachiewicz [Joasia, pierwsza żona Andrzeja], Ewa Krzyżewska [Zosia], Ewa Lemańska [panna młoda], Jerzy Cnota [refrenista], Edmund Fetting [Szymon], Marek Jasiński [pop], Stanisław Jasiukiewicz [kapitan MO], Zdzisław Maklakiewicz [Włodek], Piotr Pawłowski [ojciec Andrzeja], Anna Dymna [nieznajoma dziewczyna]

Montaż:

Wiesława Otocka

Muzyka:

Zygmunt Konieczny

Scenografia:

Ryszard Potocki

Produkcja:

Zespół Filmowy „Plan”

Kierownictwo produkcji :

Tadeusz Urbanowicz

Nagrody:

  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1972: Nagroda Specjalna Jury, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Mai Komorowskiej, nagroda za drugoplanową rolę męską dla Józefa Nalberczaka, nagroda za dźwięk dla Jerzego Wrońskiego
  • Syrenka Warszawska 1972
  • MFF Autorskich San Remo (Włochy) 1973: nagroda specjalna za scenariusz

Cytaty

  • W filmie Konwickiego pojawiają się wszystkie elementy starożytnego święta, które do dziś stanowi wzorzec karnawału: wiosna, pochód, pijaństwo i taniec, które to praktyki w przypadku rzymskich Paternaliów wiązały się także z kultem zmarłych przodków. Co więcej, na płaszczyźnie fabularnej mamy tu do czynienia z płynnym przechodzeniem jednego rytuału świątecznego w drugi, odpochodu pierwszomajowego poczynając, poprzez ślub prawosławny, pogrzeb żydowski, aż po katolicką Wigilię czy wreszcie urodziny Andrzeja. Wszystkie te rytuały zostają połączone w jeden – dokonujący się w świadomości Autora. Każdy z nich – bez względu na to, z jakiej tradycji wyrasta – ma dla niego ten sam sens: doprowadza do szczególnej kondesacji czasu świątecznego, który wynosi nas ponad powszedni, linearny sposób doświadczania rzeczywistości i pozwala otworzyć się na inny porządek – ten, w którym rozmowa z umarłymi może się dokonać.

    Agnieszka Morstin-Popławska, Uwolnienie pamięci jako święto totalne w „Jak daleko stąd, jak blisko”, [w:]Kompleks Konwicki, red. Fiut A., Lubelski T., Momro J., Morstin-Popławska A., Kraków 2010, s. 190