Jak daleko stąd, jak blisko [1971]
rok produkcji:
- 1971
premiera:
- 5 V 1972
czas trwania:
- 93 min
Reżyseria:
- Tadeusz Konwicki
Scenariusz:
- Tadeusz Konwicki
Zdjęcia:
- Mieczysław Jahoda
Obsada:
- Andrzej Łapicki [Andrzej], Gustaw Holoubek [Maks], Maja Komorowska [Musia], Anna Dziadyk [nieznajoma dziewczyna], Alicja Jachiewicz [Joasia, pierwsza żona Andrzeja], Ewa Krzyżewska [Zosia], Ewa Lemańska [panna młoda], Jerzy Cnota [refrenista], Edmund Fetting [Szymon], Marek Jasiński [pop], Stanisław Jasiukiewicz [kapitan MO], Zdzisław Maklakiewicz [Włodek], Piotr Pawłowski [ojciec Andrzeja], Anna Dymna [nieznajoma dziewczyna]
Montaż:
- Wiesława Otocka
Muzyka:
- Zygmunt Konieczny
Scenografia:
- Ryszard Potocki
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Plan”
Kierownictwo produkcji :
- Tadeusz Urbanowicz
Nagrody:
-
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1972: Nagroda Specjalna Jury, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Mai Komorowskiej, nagroda za drugoplanową rolę męską dla Józefa Nalberczaka, nagroda za dźwięk dla Jerzego Wrońskiego
- Syrenka Warszawska 1972
- MFF Autorskich San Remo (Włochy) 1973: nagroda specjalna za scenariusz
Cytaty
-
W filmie Konwickiego pojawiają się wszystkie elementy starożytnego święta, które do dziś stanowi wzorzec karnawału: wiosna, pochód, pijaństwo i taniec, które to praktyki w przypadku rzymskich Paternaliów wiązały się także z kultem zmarłych przodków. Co więcej, na płaszczyźnie fabularnej mamy tu do czynienia z płynnym przechodzeniem jednego rytuału świątecznego w drugi, odpochodu pierwszomajowego poczynając, poprzez ślub prawosławny, pogrzeb żydowski, aż po katolicką Wigilię czy wreszcie urodziny Andrzeja. Wszystkie te rytuały zostają połączone w jeden – dokonujący się w świadomości Autora. Każdy z nich – bez względu na to, z jakiej tradycji wyrasta – ma dla niego ten sam sens: doprowadza do szczególnej kondesacji czasu świątecznego, który wynosi nas ponad powszedni, linearny sposób doświadczania rzeczywistości i pozwala otworzyć się na inny porządek – ten, w którym rozmowa z umarłymi może się dokonać.
Agnieszka Morstin-Popławska, Uwolnienie pamięci jako święto totalne w „Jak daleko stąd, jak blisko”, [w:]Kompleks Konwicki, red. Fiut A., Lubelski T., Momro J., Morstin-Popławska A., Kraków 2010, s. 190
Artykuły
-
Powinienem zadebiutować na nowo
„Kino” 1972, nr 4
-
Wędrówki realne i wyobrażone
„Kino” 1981, nr 1