Lotna  [1959]

Lotna

rok produkcji:

1959

premiera:

27 IX 1959

czas trwania:

85 min

Reżyseria:

Andrzej Wajda

Reżyser II:

Janusz Morgenstern

Scenariusz:

Wojciech Żukrowski, Andrzej Wajda

Zdjęcia:

Jerzy Lipman

Obsada:

Jerzy Pichelski [rotmistrz Chodakiewicz], Adam Pawlikowski [porucznik Witold Wodnicki], Jerzy Moes [podchorąży Jerzy Grabowski], Mieczysław Łoza [wachmistrz Latoś], Bożena Kurowska [Ewa], Bronisław Dardziński [bimbrownik], Adam Dzieszyński [ułan], Wiesław Gołas [żołnierz łapiący kury], Henryk Hunko [ułan], Tadeusz Kosudarski [ułan], Artur Młodnicki [pułkownik], Irena Malkiewicz [hrabina], Karol Rómmel [proboszcz], Tadeusz Somogi [ułan]

Montaż:

Janina Niedźwiecka

Muzyka:

Tadeusz Baird

Scenografia:

Roman Wołyniec

Kostiumy:

Lidia Gryś, Jan Banucha

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Kadr”

Kierownictwo produkcji :

Stanisław Adler

Operator:

Andrzej Gronau

O filmie

Premiera "Lotnej" stała się wydarzeniem końca lat pięćdziesiątych i wywołała burzliwą dyskusję. O tak gwałtownym przyjęciu zadecydował sposób ujęcia bardzo drażliwej problematyki września. Andrzej Wajda i Wojciech Żukrowski jako autorzy scenariusza potraktowali pierwowzór literacki filmu bardzo umownie. "Nie traktuję tego filmu jako rozrachunku z przeszłością. Pragnę jedynie wzruszyć widzów, pokazać im zderzenie wojny z jesienią, tą najpiękniejszą u nas porą roku, gdy ludzie zbierają plony swej pracy. I chciałbym tym filmem pożegnać piękną narodową tradycję" - mówił Andrzej Wajda. Szwadron kawalerii jest symbolem świata, który choć już odszedł, przetrwał w świadomości narodowej. Grupka bohaterów mimo wojny i nieubłaganie zbliżającego się końca pewnej, romantycznej w gruncie rzeczy epoki tworzy odrębny, zamknięty świat. Historia zdaje się toczyć gdzieś z boku. W warstwie fabularnej film składa sie z pięciu sekwencji, tak przez samego reżysera opisanych - "Pierwsza, to prezentacja szwadronu w jesiennym plenerze i przybycie kawalerzystów do pałacu. Lotna zostaje przekazana rotmistrzowi przez właściciela miejscowych włości. Sekwencja druga przedstawia popas w dworku szlacheckim i pobliskiej wsi, trzecia zawiera osławioną szarżę na czołgi, śmierć rotmistrza, powrót do wsi, ślub podchorążego Jerzego z nauczycielką Ewą. Sekwencja następna obejmuje marszrutę szwadronu przez zatłoczone drogi, popas w lesie, bomardowanie, śmierć Jerzego. Sekwencja ostatnia pełni wyraźnie funkcję symbolu - śmierć Lotnej i złamanie szabli przed żołnierską tułaczką przez jednego z ocalałych ułanów szwadronu." [PAT]

www.filmpolski.pl

Artykuły