Lotna [1959]
rok produkcji:
- 1959
premiera:
- 27 IX 1959
czas trwania:
- 85 min
Reżyseria:
- Andrzej Wajda
Reżyser II:
- Janusz Morgenstern
Scenariusz:
- Wojciech Żukrowski, Andrzej Wajda
Zdjęcia:
- Jerzy Lipman
Obsada:
- Jerzy Pichelski [rotmistrz Chodakiewicz], Adam Pawlikowski [porucznik Witold Wodnicki], Jerzy Moes [podchorąży Jerzy Grabowski], Mieczysław Łoza [wachmistrz Latoś], Bożena Kurowska [Ewa], Bronisław Dardziński [bimbrownik], Adam Dzieszyński [ułan], Wiesław Gołas [żołnierz łapiący kury], Henryk Hunko [ułan], Tadeusz Kosudarski [ułan], Artur Młodnicki [pułkownik], Irena Malkiewicz [hrabina], Karol Rómmel [proboszcz], Tadeusz Somogi [ułan]
Montaż:
- Janina Niedźwiecka
Muzyka:
- Tadeusz Baird
Scenografia:
- Roman Wołyniec
Kostiumy:
- Lidia Gryś, Jan Banucha
Kierownictwo produkcji :
- Stanisław Adler
Operator:
- Andrzej Gronau
O filmie
Premiera "Lotnej" stała się wydarzeniem końca lat pięćdziesiątych i wywołała burzliwą dyskusję. O tak gwałtownym przyjęciu zadecydował sposób ujęcia bardzo drażliwej problematyki września. Andrzej Wajda i Wojciech Żukrowski jako autorzy scenariusza potraktowali pierwowzór literacki filmu bardzo umownie. "Nie traktuję tego filmu jako rozrachunku z przeszłością. Pragnę jedynie wzruszyć widzów, pokazać im zderzenie wojny z jesienią, tą najpiękniejszą u nas porą roku, gdy ludzie zbierają plony swej pracy. I chciałbym tym filmem pożegnać piękną narodową tradycję" - mówił Andrzej Wajda. Szwadron kawalerii jest symbolem świata, który choć już odszedł, przetrwał w świadomości narodowej. Grupka bohaterów mimo wojny i nieubłaganie zbliżającego się końca pewnej, romantycznej w gruncie rzeczy epoki tworzy odrębny, zamknięty świat. Historia zdaje się toczyć gdzieś z boku. W warstwie fabularnej film składa sie z pięciu sekwencji, tak przez samego reżysera opisanych - "Pierwsza, to prezentacja szwadronu w jesiennym plenerze i przybycie kawalerzystów do pałacu. Lotna zostaje przekazana rotmistrzowi przez właściciela miejscowych włości. Sekwencja druga przedstawia popas w dworku szlacheckim i pobliskiej wsi, trzecia zawiera osławioną szarżę na czołgi, śmierć rotmistrza, powrót do wsi, ślub podchorążego Jerzego z nauczycielką Ewą. Sekwencja następna obejmuje marszrutę szwadronu przez zatłoczone drogi, popas w lesie, bomardowanie, śmierć Jerzego. Sekwencja ostatnia pełni wyraźnie funkcję symbolu - śmierć Lotnej i złamanie szabli przed żołnierską tułaczką przez jednego z ocalałych ułanów szwadronu." [PAT]
www.filmpolski.pl
Artykuły
-
Filmowe ciała, zmysły i obrazy. Trzej mężczyźni Wajdy
Aleksander Kmak
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2018