Paweł i Gaweł [1938]
rok produkcji:
- 1938
premiera:
- 15 IX 1938
czas trwania:
- 82 min
Reżyseria:
- Mieczysław Krawicz
Scenariusz:
- Napoleon Sądek, Jan Fethke, Ludwik Starski
Zdjęcia:
- Stanisław Lipiński
Obsada:
- Adolf Dymsza [Gaweł], Eugeniusz Bodo [Paweł], Helena Grossówna [Violetta], Józef Orwid [Hubert, impresario Violetty], Ludwik Sempoliński [żigolak], Tadeusz Fijewski [Stefek, pracownik Pawła], Halina Doree [Anielcia, córka gospodyni], Karol Dorwski [reporter], Halina Łapińska [garderobiana], Zofia Mellerowicz [gospodyni]
Montaż:
- Zbigniew Gniazdowski
Muzyka:
- Henryk Wars
Scenografia:
- Stefan Norris
Produkcja:
- Rex-Film
Kierownictwo produkcji :
- Józef Rosen
Cytaty
-
Myliłby się, kto by przypuszczał, że film ten jest rozprowadzeniem popularnej bajeczki Fredry, opowiadanej przez Pana Jowialskiego.
Z bajeczki wzięto jedynie tytuł i plan sytuacyjny, wyjaśniony w dwu pierwszych wierszach „Paweł i Gaweł w jednym stali domu, Paweł na górze, a Gaweł na dole”. Resztę dokomponowało aż trzech scenarzystów i trzeba przyznać, że nie brakło im pomysłów. Komedia jest bardzo zabawna i pełna dobrego sytuacyjnego komizmu. Różnorodność humoru wzbogacają ponadto aktorzy, każdy reprezentujący inny genre. A więc Grossówna – urocza, naiwna i świeża, Bodo – komik z premedytacją, Dymsza – komik żywiołowy, bawiący się sam swą groteską, Orwid – niezawodny, wypróbowany komik cyniczno-sentymentalny i inni. Komedyjka jest urocza, pomysłowa i zabawna. Warto ją zobaczyć.Recenzja, „Kino” 1938, nr 40
-
Cechą charakterystyczną polskiej komedii filmowej, i to we wszystkich jej odmianach, był brak oryginalności. (…) Na czymże więc polegał przymiotnik „polski” w odniesieniu do komedii? Jedynym momentem wyróżniającym byli aktorzy. [Wśród nich] Adolf Dymsza – typowy warszawski cwaniak i spryciarz, postać stworzona na podstawie obserwacji stołecznego folkloru. Dzięki Dymszy (…), rubasznemu i jowialnemu Władysławowi Walterowi, lwowskim batiarom – Szczepciowi
i Tomciowi, a także dzięki mistrzom szmoncesu – Krukowskiemu
i Lawińskiemu, w filmowej komedii lat trzydziestych odnaleźć można strzępki atmosfery obyczajowej międzywojennej Polski.Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, t. IV (1934-1939), Warszawa 1969
-
Ciekawą postacią w świecie filmowym był Eugeniusz Bodo. Posiadał on twarz o niezbyt regularnych rysach, przyciężką sylwetkę. (…) Był pozbawiony naturalnego wdzięku, mający raczej warunki do ról charakterystycznych. Nie przeszkadzało mu to jednak grywać romantycznych kochanków i czarujących uwodzicieli, chociaż wcielał się również w bohaterów tragicznych, w typy spod ciemnej gwiazdy. Chętnie wykonywał piosenki będące elementem konwencji ówczesnej komedii filmowej.
Wiesław Stradomski, Historia filmu polskiego, pod red. J. Toeplitza, t. II (1930-1939), Warszawa 1988
Artykuły
-
„Paweł i Gaweł”
„Prosto z mostu” 1938, nr 41