Paweł i Gaweł  [1938]

Paweł i Gaweł

rok produkcji:

1938

premiera:

15 IX 1938

czas trwania:

82 min

Reżyseria:

Mieczysław Krawicz

Scenariusz:

Napoleon Sądek, Jan Fethke, Ludwik Starski

Zdjęcia:

Stanisław Lipiński

Obsada:

Adolf Dymsza [Gaweł], Eugeniusz Bodo [Paweł], Helena Grossówna [Violetta], Józef Orwid [Hubert, impresario Violetty], Ludwik Sempoliński [żigolak], Tadeusz Fijewski [Stefek, pracownik Pawła], Halina Doree [Anielcia, córka gospodyni], Karol Dorwski [reporter], Halina Łapińska [garderobiana], Zofia Mellerowicz [gospodyni]

Montaż:

Zbigniew Gniazdowski

Muzyka:

Henryk Wars

Scenografia:

Stefan Norris

Produkcja:

Rex-Film

Kierownictwo produkcji :

Józef Rosen

Cytaty

  • Myliłby się, kto by przypuszczał, że film ten jest rozprowadzeniem popularnej bajeczki Fredry, opowiadanej przez Pana Jowialskiego.
    Z bajeczki wzięto jedynie tytuł i plan sytuacyjny, wyjaśniony w dwu pierwszych wierszach „Paweł i Gaweł w jednym stali domu, Paweł na górze, a Gaweł na dole”. Resztę dokomponowało aż trzech scenarzystów i trzeba przyznać, że nie brakło im pomysłów. Komedia jest bardzo zabawna i pełna dobrego sytuacyjnego komizmu. Różnorodność humoru wzbogacają ponadto aktorzy, każdy reprezentujący inny genre. A więc Grossówna – urocza, naiwna i świeża, Bodo – komik z premedytacją, Dymsza – komik żywiołowy, bawiący się sam swą groteską, Orwid – niezawodny, wypróbowany komik cyniczno-sentymentalny i inni. Komedyjka jest urocza, pomysłowa i zabawna. Warto ją zobaczyć.

    Recenzja, „Kino” 1938, nr 40

  • Cechą charakterystyczną polskiej komedii filmowej, i to we wszystkich jej odmianach, był brak oryginalności. (…) Na czymże więc polegał przymiotnik „polski” w odniesieniu do komedii? Jedynym momentem wyróżniającym byli aktorzy. [Wśród nich] Adolf Dymsza – typowy warszawski cwaniak i spryciarz, postać stworzona na podstawie obserwacji stołecznego folkloru. Dzięki Dymszy (…), rubasznemu i jowialnemu Władysławowi Walterowi, lwowskim batiarom – Szczepciowi
    i Tomciowi, a także dzięki mistrzom szmoncesu – Krukowskiemu
    i Lawińskiemu, w filmowej komedii lat trzydziestych odnaleźć można strzępki atmosfery obyczajowej międzywojennej Polski.

    Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, t. IV (1934-1939), Warszawa 1969

  • Ciekawą postacią w świecie filmowym był Eugeniusz Bodo. Posiadał on twarz o niezbyt regularnych rysach, przyciężką sylwetkę. (…) Był pozbawiony naturalnego wdzięku, mający raczej warunki do ról charakterystycznych. Nie przeszkadzało mu to jednak grywać romantycznych kochanków i czarujących uwodzicieli, chociaż wcielał się również w bohaterów tragicznych, w typy spod ciemnej gwiazdy. Chętnie wykonywał piosenki będące elementem konwencji ówczesnej komedii filmowej.

    Wiesław Stradomski, Historia filmu polskiego, pod red. J. Toeplitza, t. II (1930-1939), Warszawa 1988