Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Tytuł:
- Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Autorzy:
- Iwona Grodź
Wydawca:
- słowo/obraz terytoria
Wydanie:
- Gdańsk 2009
Liczba stron:
- 608
Opis
Głównymi tematami filmów Wojciecha Jerzego Hasa są sztuczność i sztuka, ich znaczenie w życiu człowieka. Fabuła nigdy nie była dla niego ważna. Liczyły się emocje, które u odbiorców mogła wywołać odpowiednia oprawa plastyczna, dialogi czy muzyka. Dzieła Hasa mówią, że tylko w kruchej i nietrwałej przestrzeni sztuki bohater, podobnie jak sam twórca, może przeciwstawić się losowi. Tylko artysta potrafi zamienić rozpacz w piękno, ujawnić absurdalność wszelkich wysiłków poznawczych, wytworzyć ironiczną zasłonę przed nicością, ukazując tym samym, że sztuka jest jedynym pewnym porządkiem istnienia.
Fragmenty / recenzje
Spis treści
Podziękowania 7
Wstęp 9
Osobliwa fotogeniczność 23
Późny debiut 28
Światło i cień 32
Przestrzeń 37
Aktor i bohater 45
Rekwizyty 47
Tryptyk liryczno-ironiczny 51
Satyr, ojczyzna i morze 66
„Pejzaż księżycowy" 71
Jabłko, lustro i trzy nieznajome 82
Wnętrze jako większe ciało 99
Wnętrza w filmach Wojciecha Hasa 104
Wspólny pokój - „wnętrze-ciało jako grób" 109
Nieciekawa historia - „wnętrze-ciało puste" 114
Pismak - „wnętrze-ciało uwolnione" 118
Wnętrze - przestrzeń jako widnokrąg 124
Zewnętrze - przestrzeń jako otoczenie 140
Balet czerni i bieli oraz Świat pozorów, „pustych znaków" 155
Wspomnienia „roztopione" w teraźniejszości 161
„Zimny" odcień bieli 166
Barwa minionego czasu 173
Świat pozorów, „pustych znaków" 179
Warstwa realistyczna 182 Warstwa oniryczna 188
„Komu się śnię?" Między rzeczywistością a fikcją 199
„Przełomowe imaginarium" 205
„Romantyczne zawirowanie" 215
„Barokowe rozbuchanie" 220
Tajemniczy „hieroglif" 223
Barokowa feeria 246
Orientalne marzenie 263
Surrealistyczny sen 271
„Jam marionetka..." Między duchem a materią 281
Lalka a malarska wyobraźnia pisarza 287
Lalka i wybór dominującej estetyki oprawy plastycznej filmu 291
O „ulotności" warstwy plastycznej Lalki 297
O „konkretności" warstwy plastycznej Lalki 309
„Świat zamknięty w kryształowej kuli" 329
Lepkość - czasoprzestrzeń jako tworzywo 339
Przezroczystość - czasoprzestrzeń przepruta jak sito 359
Próżnia - elipsy czasoprzestrzeni 369
Urzeczowienie - czasoprzestrzeń zmumifikowana 380
Lewitacja - enigmatyczność czasoprzestrzeni 385
Zagmatwanie - labirynt czasoprzestrzeni 398
Zakończenie. „Postrzegając cząstkę, postrzegasz pełnię" 411
Przypisy 427
Bibliografia 539
Filmografia 578
Indeks osób 601
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Wanda Jakubowska. Od nowa
Monika Talarczyk-Gubała
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender
-
Róża
Andrzej Szpulak