Jak być kochaną  [1962]

Jak być kochaną

rok produkcji:

1962

premiera:

11 I 1963

czas trwania:

97 min

Reżyseria:

Wojciech Jerzy Has

Scenariusz:

Kazimierz Brandys

Zdjęcia:

Stefan Matyjaszkiewicz

Obsada:

Barbara Krafftówna [Felicja], Zbigniew Cybulski [Wiktor Rawicz], Artur Młodnicki [Tomasz], Wieńczysław Gliński [bakteriolog w samolocie], Wiesław Gołas [żołnierz niemiecki gwałcący Felicję], Wiesława Kwaśniewska [fotoreporterka w samolocie], Zdzisław Maklakiewicz [dziennikarz Zenon w samolocie], Tadeusz Kalinowski [aktor Peters], Andrzej Hrydzewicz [żołnierz niemiecki przeprowadzający rewizję u Felicji], Zofia Jamry [kelnerka w kawiarni aktorów], Kalina Jędrusik [dziewczyna słuchająca Rawicza w kawiarni]

Montaż:

Zofia Dwornik

Muzyka:

Lucjan Kaszycki

Scenografia:

Anatol Radzinowicz

Produkcja:

Zespół Filmowy „Kamera”, Ludgierd Romanis, WFF Wrocław

Kierownictwo produkcji :

Ludgierd Romanis

Nagrody:

  • MFF San Francisco (USA) 1963: Złote Wrota, nagroda za najlepszą rolę kobiecą dla Barbary Krafftówny, nagroda za scenariusz dla Kazimierza Brandysa
  • MFF Edynburg (Wielka Brytania) 1963: dyplom
  • MFF Cork (Irlandia) 1963: dyplom
  • Złota Kaczka 1963
  • MFF Bejrut (Liban) 1963: nagroda FIPRESCI

O filmie

Znana aktorka prowadząca cykliczną audycję radiową „Obiady u państwa Konopków” udaje się samolotem do Paryża. Podczas lotu wspomina okres okupacji.

Jako młoda aktorka pracowała w kawiarni, działając jednocześnie w konspiracji. Otrzymała zadanie przechowania w swoim mieszkaniu znanego aktora Wiktora Rawicza, ukrywającego się ze względu na podejrzenia zamordowania kolaboranta Petersa. Miłość, niestety nieodwzajemniona, do Wiktora ukrywanego w pokoiku dziewczyny przez całą okupację nakazuje jej występować w niemieckim teatrze. Jego bezpieczeństwo opłaca nawet gwałtem dokonanym przez niemieckich żołnierzy. Po wyzwoleniu – jako aktorka-kolaborantka – otrzymuje zakaz pracy w teatrze. Wiktor opuszcza ją, popada w alkoholizm. Odnaleziony w knajpie i przyprowadzony do mieszkania, które pozostało mu w pamięci jako przymusowe więzienie, skokiem z okna swojego pokoiku kończy życie. Felicja z trudem odnajduje miejsce dla siebie.

Kameralna replika na martyrologiczno-romantyczny nurt Szkoły Polskiej. Rzeczywistość zbudowana z dwóch kontrastowych światów: przeszłego – bliskiego wizualnie PętliPożegnaniom – i współczesnego, ograniczającego się do sterylnych wnętrz samolotu i lotniska.


Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • Jak być kochaną nie tylko staje się synonimem zwrotu: „jak możliwa jest miłość po Auschwitz i Kołymie?”. Melodramatyczna historia pokazuje budowanie fałszywej świadomości, budowanie przestrzeni zamkniętej...

  • Jak być kochaną to film niejako podwójnie polemiczny: wobec potocznych wyobrażeń, lecz również, w pewnym sensie, wobec Szkoły Polskiej. Tutaj bowiem – choć obrona jednostki wobec historycznych konieczności i...

    Rozwiń

Bibliografia