Na wylot [1972]
rok produkcji:
- 1972
premiera:
- 11 V 1973
czas trwania:
- 70 min
Reżyseria:
- Grzegorz Królikiewicz
Scenariusz:
- Grzegorz Królikiewicz
Zdjęcia:
- Bogdan Dziworski
Obsada:
- Franciszek Trzeciak [Jan Malisz], Anna Nieborowska [Maria Maliszowa], Irena Ładosiówna [staruszka], Lucna Winnicka [właścicielka zakładu fotograficznego], Ewa Zdzieszyńska [Ewa, uczestniczka libacji], Halina Szram [córka staruszków], Jerzy Block [staruszek], Aleksander Czajczyński, Marcel Novek [uczestnik libacji], Edward Radulski [Edek, uczestnik libacji], Janusz Sykutera [architekt], Jerzy Stuhr [brat Malisza], Jerzy Zalewski
Montaż:
- Zofia Dwornik
Muzyka:
- Henryk Kuźniak, Janusz Hajdun
Scenografia:
- Jarosław Świtoniak
Produkcja:
- Studio Filmowe „Silesia”
Kierownictwo produkcji :
- Jerzy Rutowicz
Nagrody:
-
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1973: Grand Prix Złote Grono, nagroda za muzykę dla Henryka Kuźniaka i Janusza Hajduna, nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Franciszka Trzeciaka
- Don Kichot 1973
- Nagroda Entuzjastów Kina Samowar 1973
- Nagroda Josefa von Sternberga 1973 dla Grzegorza Królikiewicza
- MTF Mannheim (RFN) 1973: nagroda FIPRESCI
- Złota Kamera 1973 dla Grzegorza Królikiewicza za debiut
- Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 1974 dla Franciszka Trzeciaka
O filmie
Lata trzydzieste. W pijackiej melinie na przedmieściach Krakowa poznają się Maria i Jan. Niebawem mężczyzna traci pracę w zakładzie fotograficznym. Biorą samotny ślub. Ich związek od początku naznaczony jest piętnem nędzy, poniżenia, beznadziejnych prób znalezienia jakiejkolwiek pracy. Kolejne, niezwykle intensywne sceny-odsłony – brutalna odmowa przyjęcia do pracy w pracowni kreślarskiej, traktowanie obojga przez rodzinę jako nierobów – przedstawiają małżonków w momentach depresji, wiodącej w konsekwencji do całkowitej zatraty poczucia własnej wartości.
Prowadzi to do tragedii: Maliszowie mordują listonosza oraz dwoje starych bezbronnych ludzi i za zdobyte pieniądze fundują sobie kilkanaście godzin dobrobytu w luksusowym hotelu. Aresztowani, stają przed sądem w aurze nienawiści mieszkańców miasta. W zeznaniach spowiadają się ze swojego beznadziejnego życia. Historia ich zbrodni staje się niezwykłą historią miłosną: w obliczu kary śmierci każde z nich pragnie wziąć winę tylko na siebie.
Wyrafinowany formalnie debiut Grzegorza Królikiewicza, stanowiący rozwinięcie założeń teoretycznych z jego pracy Przestrzeń poza kadrem, stał się jednym z najciekawszych filmów polskiego kina.
Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
-
Poza kadrem. Rozmowa z Grzegorzem Królikiewiczem Stanisław Janicki
Stanisław Janicki
„Kino” 1973, nr 4
Cytaty
-
Maliszowie żyją w nędznych warunkach, bez pracy, bez własnego kąta. Czy to jest jednak przyczyna czy skutek? (…) Sprawa Maliszów nie jest sprawą zamkniętą. (…) Ich patologia to patologia „choroby...
Rozwiń