Pasażerka  [1963]

Pasażerka

rok produkcji:

1963

premiera:

20 IX 1963

czas trwania:

58 min

Reżyseria:

Andrzej Munk, Witold Lesiewicz

Scenariusz:

Zofia Posmysz, Andrzej Munk

Zdjęcia:

Krzysztof Winiewicz

Obsada:

Aleksandra Śląska [Liza], Anna Ciepielewska [Marta], Janusz Bylczyński [kapo], Krzesisława Dubielówna, Anna Gołębiowska, Barbara Horawianka [więźniarka - pielęgniarka], Anna Jaraczówna [kapo], Maria Kościałkowska [strażniczka Inga Weniger], Andrzej Krasicki [delegat komisji międzynarodowej], Jan Kreczmar [Walter, mąż Lizy], Irena Malkiewicz [Oberaufseherin Madel], Marek Walczewski [Tadeusz, narzeczony Marty]

Montaż:

Zofia Dwornik

Muzyka:

Tadeusz Baird

Scenografia:

Tadeusz Wybult

Produkcja:

Zespół Filmowy „Kamera”

Kierownictwo produkcji :

Wilhelm Hollender

Nagrody:

  • Syrenka Warszawska 1963
  • MFF Cannes (Francja) 1964: nagroda FIPRESCI, Specjalne Wyróżnienie Honorowe Jury
  • MFF Walczących o Pokój Los Alamos (USA) 1964: nagroda aktorska dla Anny Ciepielewskiej
  • MFF Wenecja (Włochy) 1964: nagroda Stowarzyszenia Dziennikarzy Włoskich
  • Nagroda Państwowa II stopnia 1964 dla Aleksandry Śląskiej
  • Nagroda Związku Krytyków Finlandii 1965

Bibliografia

Książki:

Nurczyńska-Fidelska E., Andrzej Munk, Kraków 1982.

Artykuły:

Demidowicz K., Pasażerka, „Film” 2001, nr 11, s. 128.
Eberhardt K., Przeciw niepamięci, „Film” 1963, nr 40, s. 4-5.
Kwiatkowska P., Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie „Pasażerka” Andrzeja Munka, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43, s. 22-47.
Pasażerka, „Film” 1988, nr 36, s. 20.
Pasażerka, „Filmowy Serwis Prasowy” 1963, nr 17, s. 2-5.
Wadensjo A., Wyspa w czasie, „Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 39-40, s. 173-180.
Woroszylski W., Nad pasażerką, „Film” 1963, nr 38, s. 6-7.

Wywiady:

Surmiak-Domańska K., Byłam dla niej dobra – wywiad z Zofią Posłysz, „Gazeta Wyborcza - Duży Format” 2010, nr 36, s. 2-5.

Sprawozdania z produkcji:

Oleksiewicz M., Pasażerka, czyli podróż powrotna, „Film” 1963, nr 34, s. 10-11.

Cytaty

  • Pasażerka ukazuje osobliwą i wstrząsającą walkę więźniarki, która nie broni się przed poniewierką, jakiej zaznaje od swojej nadzorczyni, lecz przeciwnie – przed jej łaskami, folgami, propozycjami. Marta wie...

  • Główne problemy mego nowego filmu? Konflikt odpowiedzialności sumienia i problem miary wytrzymałości człowieka. Mieliśmy do rozwiązania trudne zadanie: w jaki sposób pokazać Oświęcim, nie uciekając się do jego...

    Rozwiń