Sól ziemi czarnej [1969]
rok produkcji:
- 1969
premiera:
- 6 III 1970
czas trwania:
- 98 min
Reżyseria:
- Kazimierz Kutz
Scenariusz:
- Kazimierz Kutz
Zdjęcia:
- Wiesław Zdort
Obsada:
- Olgierd Łukaszewicz [Gabriel Basista], Jan Englert [Erwin Maliniok], Jerzy Bińczycki [Bernard Basista], Jerzy Cnota [Euzebin Basista], Wiesław Dymny [Franek Basista], Bernard Krawczyk [Dominik Basista], Andrzej Wilk [Alojz Basista], Antoni Zwyrtek [ojciec Basistów], Izabella Kozłowska [sanitariuszka], Jerzy Łukaszewicz [Cyryl Basista], Daniel Olbrychski [porucznik Stefan Sowiński], Tadeusz Madeja [Wiktor], Henryk Maruszczyk [Emil], Halina Bełkowska [matka Basistów], Zygmunt Biernat [powstaniec], Jerzy Trela [powstaniec]
Montaż:
- Irena Choryńska
Muzyka:
- Wojciech Kilar
Scenografia:
- Bolesław Kamykowski
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Wektor”
Kierownictwo produkcji :
- Tadeusz Baljon
Nagrody:
-
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1970: Grand Prix Złote Grono, nagrody za scenariusz, za scenografię i za zdjęcia
- Nagroda Państwowa I stopnia 1970 dla Kazimierza Kutza
- MSMiF Grenoble (Francja) 1971: Grand Prix
Cytaty
-
Na festiwalu w Karlowych Warach film stal się przedmiotem nagonki politycznej rozpętanej przez członka jury ze Związku Radzieckiego. Pokazanie robotników Śląska broniących swojej tożsamości narodowej uznane zostało za propagowanie nacjonalizmu, a przyjęta przez Kutza konwencja opowiadania o powstaniu określona została jako kpina
z heroizmu.
Małgorzata Hendrykowska, 1969 – Kazimierz Kutz odkrywa siłę „małej ojczyzny", Historia kina polskiego, pod red. T. Lubelskiego
i K.J. Zarębskiego, Warszawa 2006 -
Sól ziemi czarnej jest jak powstańcza piosenka, jak ballada o siedmiu braciach Basistach, co poszli do powstania. Poszli dzięki przyzwoleniu ojca, z błogosławieństwem jego i matki (…). Patriarcha rodu, milkliwy stary Basista, to symbol wielkiego Poloka, który nieugięcie trwa na straży ojcowizny i swego systemu wartości (…). W filmie obok bohaterów gra również pejzaż, w pejzażu zaś pojawia się przeciwstawienie dwóch światów. Jest poczerniały od wyziewów kominów i hałd świat śląski, realny, dobrze znany bohaterom, oswojony ich życiem i pracą – i jest Polska o idyllicznym krajobrazie zielonych pól i wzgórz (…), świat znojnego trudu, jak i trudu osobliwszego, powstańczego – oraz (widoczny za polskim brzegiem granicznej rzeki) świat – marzenie.
Maria Lipok-Bierwiaczonek, Sól ziemi czarnej, „Kino” 1997, nr 10
Artykuły
-
Historia plebejska Kutza
„Kino” 1980, nr 178
-
Obserwacja i kreowanie. O twórczości Kazimierza Kutza
„Kino” 1972, nr 2
-
Cztery sylwetki: Olgierd Łukaszewicz
„Kino” 1971, nr 7
-
Czerwona sól
„Kino” 1970, nr 2
-
Śląsk według Kutza
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18