Dreszcze [1981]
rok produkcji:
- 1981
premiera:
- 23 XI 1981
czas trwania:
- 102 min
Reżyseria:
- Wojciech Marczewski
Scenariusz:
- Wojciech Marczewski
Zdjęcia:
- Jerzy Zieliński
Obsada:
- Tomasz Hudziec [Tomek Żukowski], Teresa Marczewska [druhna przewodniczka], Marek Kondrat [wychowawca klasowy], Zdzisław Wardejn [inspektor], Władysław Kowalski [ojciec Tomka], Teresa Sawicka [matka Tomka], Jerzy Bińczycki [Cebula, nauczyciel języka polskiego], Bogdan Koca [druh wychowawca], Zygmunt Bielawski [dyrektor ośrodka szkoleniowego], Bogusław Linda [ubek w cywilu przeszukujący mieszkanie Żukowskich], Mieczysław Janowski [wychowawca obozowy], Wiktor Grotowicz [dyrektor szkoły], Marian Opania [Zbyszek, chłopak druhny przewodniczki]
Montaż:
- Irena Choryńska
Muzyka:
- Andrzej Trzaskowski
Scenografia:
- Andrzej Kowalczyk
Kierownictwo produkcji :
- Zbigniew Tołłoczko
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1981: Nagroda Główna Jury, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Teresy Marczewskiej, nagroda za montaż dla Ireny Choryńskiej
- MFF Berlin (Niemcy) 1982: Srebrny Niedźwiedź, Nagroda FIPRESCI, Nagroda OCIC, Nagroda Międzynarodowego Zrzeszenia Klubów Filmowych
- Don Kichot 1983
Cytaty
-
Tomek: Wiesz, wykryłem prowokatorów. Niby koledzy, harcerze, a jednak okazali się wrogami.
Ojciec: Urosłeś…
Tomek: Nie cieszysz się.
Ojciec: Cieszę się… Może byś wrócił ze mną do domu?
Tomek: Teraz! Kiedy mamy takie ważne zadania? Kontrrewolucja podnosi głowę, prasa zdradziła, musieliśmy wydać zakaz czytania gazet, a ja mam wracać do domu, tak?dialog z filmu
-
Bohaterem Dreszczy jest chłopiec, którego pewnego dnia wymyśla się jako obiekt dobroczynnej indoktrynacji, wydziera się mu intymność i odejmuje samodzielne dążenia, przytula się go – w przenośni i dosłownie – do organizacyjnego łona, przerabia się z chwastu na kwiat młodzieży. W sensie fabularnym Dreszcze Marczewskiego są inwersją Człowieka z marmuru. Bohater Marczewskiego znojnie dąży do tego, co przed kilku laty odrzucił Mateusz Birkut u Wajdy. (…) Utwór Marczewskiego to jeden z pierwszych filmów z kręgu młodego kina wyzbyty publicystycznej bezwzględności. Ponure doktrynerstwo zetempowskiej generacji podlega tu osądowi jako historyczny błąd, ale nie jako nikczemność. Stop idealizmu i subiektywnej prawości wyznacza tragiczną perspektywę postaci Druhny. (…) Zaś chłopiec daleko odchodzi od matki, od uwięzionego ojca, od zdradzonych kolegów. (…) Wśród łez szczęścia, wtulony w szorstką bluzę Druhny, przyjmuje ideologię jako rodzinę zastępczą.
Rafał Marszałek, Rodzina zastępcza, „Kultura" 1981, nr 48
Artykuły
-
Nie dać się zabić na ringu
„Kino” 2006, nr 4