Dziewczęta z Nowolipek  [1937]

Dziewczęta z Nowolipek

rok produkcji:

1937

premiera:

26 X 1937

czas trwania:

97 min

Reżyseria:

Józef Lejtes

Scenariusz:

Józef Lejtes, Stanisław Urbanowicz [na podstawie powieści Poli Gojawiczyńskiej]

Zdjęcia:

Seweryn Steinwurzel, Stanisław Lipiński

Obsada:

Elżbieta Barszczewska [Bronka Mossakowska], Jadwiga Andrzejewska [Franka], Tamara Wiszniewska [Amelka Raczyńska], Anna Jaraczówna [Kwiryna], Stanisława Wysocka [Mossakowska], Mieczysława Ćwiklińska [Raczyńska], Hanna Brzezińska [Mańka], Janina Janecka [Prymasiakowa], Helena Buczyńska [matka Franki, praczka], Kazimierz Junosza-Stępowski [mąż Mossakowskiej], Tadeusz Białoszczyński [Różycki], Stefan Hnydziński [Michałowski], Andrzej Szalawski [Ignaś], Józef Karbowski [profesor], Władysław Grabowski [aptekarz], Hanna Karwowska [Alisia]

Muzyka:

Marian Neuteich, Roman Palester

Scenografia:

Jacek Rotmil, Stefan Norris

Produkcja:

Parlo-film

Kierownictwo produkcji :

Alfred Niemirski

Cytaty

  • Gorzki triumf, gdy wykwintnisie, zrównoważeni, czyści, przypadali ustami do jej zabłoconych, zdartych pantofli. (…) Bez zmieszania przechodziła pod ogniem zdziwionych spojrzeń przez salę restauracyjną. O, nauczyła ich, nie można było jej poszukiwać w mroku, ukradkiem, tajemnie, nie można jej było pominąć ukłonem. Trzeba jej było szukać dniem, wśród opatulonych bab z garnkami, w kuchniach pełnych smrodu i pary, przy boku kucharek, wynędzniałych dzieci, zuchwałych wyrostków plujących przez zęby. Należała jakby do nich i oni byli za nią, to się widziało…

    Pola Gojawiczyńska, Dziewczęta z Nowolipek

  • W dwóch filmach Józefa Lejtesa, które trzeba zaliczyć do czołowych osiągnięć dwudziestolecia międzywojennego – w Dziewczętach z Nowolipek według Poli Gojawiczyńskiej i Granicy według Zofii Nałkowskiej dawne przymierze kina polskiego z rewią, kabaretem literackim i teatrzykiem ogródkowym zastąpione zostało początkiem nowego (…) – zwróceniem się ku realistycznej problematyce dnia codziennego (…). Dla Lejtesa powieść Gojawiczyńskiej była szczególnie interesująca, dawała mu bowiem do ręki materiał pełen tak cenionych przez niego drobnych realiów obyczajowych i obserwacji psychologicznych. (…) Osią dramaturgiczną stało się podwórko podmiejskiej kamienicy, które urosło nagle do symbolu świata mieszkających tu dziewcząt (…). Film Lejtesa (…), który utrzymywał się prawie 10 tygodni na ekranie kina premierowego, był pierwszym w historii kinematografii polskiej znaczącym sukcesem reżyserskim.

    Barbara i Leszek Armatysowie, Film fabularny w latach 1935-1939, w: Historia filmu polskiego, t. II, pod red. J. Toeplitza, Warszawa 1988

Artykuły

Bibliografia