Jak być kochaną  [1962]

Jak być kochaną

rok produkcji:

1962

premiera:

11 I 1963

czas trwania:

97 min

Reżyseria:

Wojciech Jerzy Has

Scenariusz:

Kazimierz Brandys

Zdjęcia:

Stefan Matyjaszkiewicz

Obsada:

Barbara Krafftówna [Felicja], Zbigniew Cybulski [Wiktor Rawicz], Artur Młodnicki [Tomasz], Wieńczysław Gliński [bakteriolog w samolocie], Wiesław Gołas [żołnierz niemiecki gwałcący Felicję], Wiesława Kwaśniewska [fotoreporterka w samolocie], Zdzisław Maklakiewicz [dziennikarz Zenon w samolocie], Tadeusz Kalinowski [aktor Peters], Andrzej Hrydzewicz [żołnierz niemiecki przeprowadzający rewizję u Felicji], Zofia Jamry [kelnerka w kawiarni aktorów], Kalina Jędrusik [dziewczyna słuchająca Rawicza w kawiarni]

Montaż:

Zofia Dwornik

Muzyka:

Lucjan Kaszycki

Scenografia:

Anatol Radzinowicz

Produkcja:

Zespół Filmowy „Kamera”, Ludgierd Romanis, WFF Wrocław

Kierownictwo produkcji :

Ludgierd Romanis

Nagrody:

  • MFF San Francisco (USA) 1963: Złote Wrota, nagroda za najlepszą rolę kobiecą dla Barbary Krafftówny, nagroda za scenariusz dla Kazimierza Brandysa
  • MFF Edynburg (Wielka Brytania) 1963: dyplom
  • MFF Cork (Irlandia) 1963: dyplom
  • Złota Kaczka 1963
  • MFF Bejrut (Liban) 1963: nagroda FIPRESCI

Cytaty

  • Jak być kochaną nie tylko staje się synonimem zwrotu: „jak możliwa jest miłość po Auschwitz i Kołymie?”. Melodramatyczna historia pokazuje budowanie fałszywej świadomości, budowanie przestrzeni zamkniętej, osaczanie człowieka przez nie jego własne historie, uczucia, przeżycia. Mieszkanie Felicji staje się mikrokosmosem całej wojennej rzeczywistości, z jej chaosem, kłamstwem, lękiem, przemocą, bezbronnością wobec drugiego człowieka, z aurą desperackiego polowania na sens, bohaterskie mity, żywność, innych ludzi. Tak więc pozorny melodramat służy w istocie wydobywaniu najgłębszych prawd na temat tych aspektów „okupacyjnej nocy”, które nie skończyły się ani wraz z II wojną, ani wraz ze stalinizmem. Dorastanie bohaterki to brutalne odzieranie jej z kolejnych złudzeń. Has pyta: jak to się stało, że proces ten nie stał się ostatecznie pogrążeniem w nihilizmie, że nie skończył się założeniem cynicznej maski?

    Mariola Dopartowa, Jak być kochaną, www.polskaszkolafilmowa.pl

  • Jak być kochaną to film niejako podwójnie polemiczny: wobec potocznych wyobrażeń, lecz również, w pewnym sensie, wobec Szkoły Polskiej. Tutaj bowiem – choć obrona jednostki wobec historycznych konieczności i historycznych uogólnień była jej treścią tak silnie eksponowaną – miara czynów jednostkowych mieściła się przecież poza jednostką, regulowana przez racje przekorne, niezgodne z wyobrażeniem potocznym.

    Andrzej Werner, Historia filmu polskiego, tom V (1962-1967), pod red.
    R. Marszałka, Warszawa 1985

Artykuły

Bibliografia