Jak być kochaną [1962]
rok produkcji:
- 1962
premiera:
- 11 I 1963
czas trwania:
- 97 min
Reżyseria:
- Wojciech Jerzy Has
Scenariusz:
- Kazimierz Brandys
Zdjęcia:
- Stefan Matyjaszkiewicz
Obsada:
- Barbara Krafftówna [Felicja], Zbigniew Cybulski [Wiktor Rawicz], Artur Młodnicki [Tomasz], Wieńczysław Gliński [bakteriolog w samolocie], Wiesław Gołas [żołnierz niemiecki gwałcący Felicję], Wiesława Kwaśniewska [fotoreporterka w samolocie], Zdzisław Maklakiewicz [dziennikarz Zenon w samolocie], Tadeusz Kalinowski [aktor Peters], Andrzej Hrydzewicz [żołnierz niemiecki przeprowadzający rewizję u Felicji], Zofia Jamry [kelnerka w kawiarni aktorów], Kalina Jędrusik [dziewczyna słuchająca Rawicza w kawiarni]
Montaż:
- Zofia Dwornik
Muzyka:
- Lucjan Kaszycki
Scenografia:
- Anatol Radzinowicz
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Kamera”, Ludgierd Romanis, WFF Wrocław
Kierownictwo produkcji :
- Ludgierd Romanis
Nagrody:
-
- MFF San Francisco (USA) 1963: Złote Wrota, nagroda za najlepszą rolę kobiecą dla Barbary Krafftówny, nagroda za scenariusz dla Kazimierza Brandysa
- MFF Edynburg (Wielka Brytania) 1963: dyplom
- MFF Cork (Irlandia) 1963: dyplom
- Złota Kaczka 1963
- MFF Bejrut (Liban) 1963: nagroda FIPRESCI
Cytaty
-
Jak być kochaną nie tylko staje się synonimem zwrotu: „jak możliwa jest miłość po Auschwitz i Kołymie?”. Melodramatyczna historia pokazuje budowanie fałszywej świadomości, budowanie przestrzeni zamkniętej, osaczanie człowieka przez nie jego własne historie, uczucia, przeżycia. Mieszkanie Felicji staje się mikrokosmosem całej wojennej rzeczywistości, z jej chaosem, kłamstwem, lękiem, przemocą, bezbronnością wobec drugiego człowieka, z aurą desperackiego polowania na sens, bohaterskie mity, żywność, innych ludzi. Tak więc pozorny melodramat służy w istocie wydobywaniu najgłębszych prawd na temat tych aspektów „okupacyjnej nocy”, które nie skończyły się ani wraz z II wojną, ani wraz ze stalinizmem. Dorastanie bohaterki to brutalne odzieranie jej z kolejnych złudzeń. Has pyta: jak to się stało, że proces ten nie stał się ostatecznie pogrążeniem w nihilizmie, że nie skończył się założeniem cynicznej maski?
Mariola Dopartowa, Jak być kochaną, www.polskaszkolafilmowa.pl
-
Jak być kochaną to film niejako podwójnie polemiczny: wobec potocznych wyobrażeń, lecz również, w pewnym sensie, wobec Szkoły Polskiej. Tutaj bowiem – choć obrona jednostki wobec historycznych konieczności i historycznych uogólnień była jej treścią tak silnie eksponowaną – miara czynów jednostkowych mieściła się przecież poza jednostką, regulowana przez racje przekorne, niezgodne z wyobrażeniem potocznym.
Andrzej Werner, Historia filmu polskiego, tom V (1962-1967), pod red.
R. Marszałka, Warszawa 1985
Artykuły
-
„Jak być kochaną” albo śmierć Ofelii
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
Gdy podejmuje się temat któregokolwiek filmu Wojciecha Hasa, warto nie wyrywać go z kontekstu całej drogi...
-
Jak być kochaną
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas Kraków 2010
-
Problem czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010