Rejs  [1970]

Rejs

rok produkcji:

1970

premiera:

19 X 1970

czas trwania:

65 min

Reżyseria:

Marek Piwowski

Scenariusz:

Janusz Głowacki, Marek Piwowski

Zdjęcia:

Marek Nowicki

Obsada:

Stanisław Tym [kaowiec], Zdzisław Maklakiewicz [inżynier Mamoń], Wanda Stanisławska-Lothe [Krysia, żona Mamonia], Jan Himilsbach [Sidorowski], Jolanta Lothe [dziewczyna przechadzająca się w strojach kąpielowych], Jerzy Dobrowolski [pasażer bez biletu, kolega kaowca], Andrzej Dobosz [filozof], Feridun Erol [marynarz], Jerzy Karaszkiewicz [wędkarz], Ryszard Pietruski [kapitan statku], Wojciech Pokora [uczestnik rejsu], Roman Suszko [profesor], Wacław Antczak [członek komisji konkursowej], Maciej Michalak

Montaż:

Lidia Pacewicz

Muzyka:

Wojciech Kilar

Scenografia:

Wiesław Śniadecki

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Tor”

Kierownictwo produkcji :

Tadeusz Urbanowicz

Nagrody:

  • Nagroda Entuzjastów Kina Samowar 1972
  • Ankieta „Polityki” – Koniec wieku 1999: I miejsce w plebiscycie „Najciekawsze filmy polskie
    XX wieku"

O filmie

Na pokład statku wycieczkowego odbywającego Wisłą rejsy Warszawa – Płock dostaje się pasażer bez biletu. Kapitan bierze go za instruktora kulturalno-oświatowego. Zaskoczony i przestraszony gapowicz usiłuje grać narzuconą mu rolę: organizuje zebrania, konkursy, gry i zabawy na pokładzie, do których chce wciągnąć pasażerów. Zdobywa sojuszników wśród ludzi, w których drzemią niewyżyte instynkty organizatorskie i dyktatorskie. Pasażerowie rozpoczynają licytację pomysłów na zorganizowanie życia kulturalnego na statku. Wyrwaną z apatii wycieczkową mikrospołeczność ogarnia nagle zbiorowy entuzjazm do wspólnej zabawy: organizują święto kapitana, bal maskowy, na którym ma dojść do syntezy tężyzny fizycznej z kulturą i sztuką. Wydarzenia przybierają niebezpieczny obrót, ale ich lawiny nie mogą powstrzymać nawet sami organizatorzy. Instruktor z przypadku coraz bardziej upaja się zdobytą władzą i rządem dusz nad całkowicie oddanymi mu uczestnikami wycieczki.

Zrealizowany paradokumentalną metodą obserwacji zaimprowizowanych scenek Rejs jest jedną
z najoryginalniejszych polskich komedii satyrycznych. Groteskowa tonacja, surrealistyczne dialogi wykorzystujące nowomowę PRL-u, typowe postacie i sytuacje z ówczesnej rzeczywistości nadają filmowi sens metafory.


Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • – Poproszę o głos! Każdy może, prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczanie do krytyki, panie, to nikomu tak nie podoba się, więc dlatego z punktu mając na uwadze, że ewentualna krytyka musi być, tak musimy...

  • Piwowski głosił od początku ostentacyjnie, że materiał literacki nie jest mu niezbędny, że aktorzy profesjonalni go nie interesują, że tylko improwizacja na planie może dać efekty adekwatne do zamierzeń (…)...

    Rozwiń

Bibliografia